Kawasaki Z400 R2/TWIN 1983

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Köpte nyss en hoj för att övningsköra med. Den startade och gick när vi köpte den men gick dåligt (bara en cylinder). När vi väl fått igång den nu efter byte av tändspolen så går den på båda. Jag har fått den att gå på tomgång i ca 7 minuter men sen dör den. Fixat en hel del men behöver nu er hjälp.

-Ignition coil / tändspole år bytad till helt ny
-Nya tändstift (BR8ES) för det var BR8ES som satt i men i "parts list" så ser jag att det skall vara BR7ES. Vad sjytton är skillnaden på dessa två?
-Nytt batteri, 12v 12AH har jag för mig det var.
-Oljan är bytad x 2. Bytade först körde den en kort sträcka samt ca 15 min på tomgång iu omgångar (då den dog emellanåt) så var oljan helt svart igen så bytte en gång till igår. I början var där ca 1L för lite olja i kan tilläggas!
-Förgasaren är isärtagen och rengjord och sen ihopsatt igen.
-Förgasarhållarna hade sprickor så helt nya sådana beställdes och monterades.
-Pilot screw är satt till det jag sett online 2 1/4 varv ut. Blir ingen skillnad tycker jag hur jag än skruvar på dessa.

Prövat starta med startgas, prövat starta med choken fullt upp (tjock som skall användas vid kallstarter) samt choken i andra lägen, går inte ens igång, och skulle man få igång den idlar den kanske i 10 sekunder. Kan tilläggas att tändstiften snabbt blir svartblöt-aktiga. Vad det nu innebär?

Idéer?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla först med öppet tanklock som redan nämnts men funkar inte det så kolla gnistan på ett av stiften när den väl stannat.
Om gnistan är borta så är de endera tändspolen eller statorn
 

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Kolla först med öppet tanklock som redan nämnts men funkar inte det så kolla gnistan på ett av stiften när den väl stannat.
Om gnistan är borta så är de endera tändspolen eller statorn

Statorn är väl den som laddar batteriet vid drift så den måste väl egentligen inte fungera om batteriet är laddat för att få den i idle, eller vad mer gör statorn? :S
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla luftfiltret. Byt gärna. Det ingår i servicen man bör göra när man köper en gammal begagnad hoj.
Kolla ventilspelet också.

Det kan vara så att du inte fick rent i tomgångsmunstyckena.

Steg 1 är att kolla om du har gnista på båda stiften när den inte vill starta.
 

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Kolla luftfiltret. Byt gärna. Det ingår i servicen man bör göra när man köper en gammal begagnad hoj.
Kolla ventilspelet också.

Det kan vara så att du inte fick rent i tomgångsmunstyckena.

Steg 1 är att kolla om du har gnista på båda stiften när den inte vill starta.

Tack så jättemycket för alla svar Björn F, Boost3 och Zippo500.
Luftfiltret är också bytt samt bromsvätskan glömde jag säga innan.
Kan inte svara på varför men tändstiften som är en vecka gamla och fungerade efter nya tändspolen sattes i verkar kassa. Ingen gnista alls från dem!. Satte i de gamla igen för att testa (utan R i namnet) och då fick jag gnista. Hojen startar nu men dör direkt. Förslag mottages tacksamt! Jag var väldigt nogrann när jag rengjorde förgasaren med breklään och/eller motorrengöring, tandborste, tråd från stålborste som jag drog igenom samtliga hål samt tryckluft :|

Jag är självlärd/youtubelärd nybörjare så be gentle. Vad innebär ventilspelet?

Mvh optiix
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ventilspelet hittar du mellan kamnockarna på kamaxeln och ventiltryckarna/ventilskafen.
Inte bra om det är för stort eller för litet. Kolla upp det när du fått den att starta och gå.

Bra att du gjort det du gjort. Det underlättar ju felsökning. Att spara de gamla stiften är ett plus. :tummenupp

Blöta stift... Flödar förgasarna över? Droppar det soppa? Det kan vara otäta flottörnålar. För mycket soppa släcker stiften.

Kan du tömma flottörhusen på soppa, koppla bort soppaslangen, blåsa stiften torra och bara köra på startgas?
Kranen får inte stå på Pri när du tömmer förgasarna.
Koppla bort vacumslangen på soppakranen också annars öppnas kranen när du kör på startmotorn.
 
Last edited:

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Felsökte ju lite o trodde först det kom för lite soppa så testat starta med PRI i innan ikväll. Men då rinner det ju åtta bara helvete utan stopp (såg jag när jag hade tanken av). Jag har tömt flottörhusen på soppa genom bottenventilen nu. Rann ut en hel del. Nu skruvat åt bottenventilerna helt sen skruvat ut ca 1/4 (ska det vara så?). Laddar även batteriet nu över natten tänkte jag. Vet du föresten vad det är för skillnad på B(R)8ES och B(R)7ES? (eller en gissning?) Åter tack, testar mer imorgon och återkommer! :) :rock
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dra pluggen i botten men inte så hårt.
R betyder att tändstiftet är radioavstört. 7 eller 8 anger hur "kallt" eller "varmt" stiftet är. Det påverkar inte problemet du har nu.

Kolla att du har gnista på bägge stiften och kör bara på startgas för att testa att den går igång.
Sen tänkte jag att du bara testar att fylla förgasarna och koppla bort slangarna igen för att se om den går på den skvätten soppa. När den stannar så kan du koppla på slangarna igen för att se om den stannar och har blöta stift.

Jag vet inte om det är enklare att lossa förgasarna eller flottörhusen för att se om flottörerna får nålen att täta helt mot sätet. Det kan sitta avlagringar i sätet, felmonterat eller fel flottörnivå. Förra ägarn... :)

Hur långt har hojen gått?
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Vet ej hur gammal motortyp du har.kanske har tändming
Med brytarspetsar??

Hittade brytarspetsar till z400 j1 1980.men det kanske inte gäller din modell?

Värt att kolla.

Brytarspetsar är en källa till tändningstrubbel .
Gammal konstruktion.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Siffran talar om vilket värmetal stifftet har.

8 är kallare än 7 så det finns en liten möjlighet att stiften inte blir varma nog för att hålla sig rena.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gör den enkla testen att köra hojen tills den stannar och kolla gnistan då så vet du om de är elfel eller bränsle.
Jag hittar ingen sprängskiss på tändplattan så jag är osäker på om de är primärspole samt brytare kondensator.
 
Last edited:

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Tack igen. Skall testa detta. Så länge kommer en sprängskiss / Parts list för just min modell (och ett par andra europeiska) i PDF format. Kunde inte laddas upp här, vet ej varför så länk: https://mega.nz/#!lt13yLSS

Decryption key / Dekrypteringsnyckel: !EzIzExBXR4EmikyYTx5IKniiyISB-4jpBewMdcCezeA

Redigerar detta för jag öppnade höger sida för att kolla lite och fann detta; https://ibb.co/jqsn9k väldigt rostigt och oxiderat men plattan spinner iaf när man försöker starta. Det verkar vara breakern. Jag har hört att strecken för F respektive T skall vara i linje med några streck längre upp för att tändningen skall ske i rätt tid, tog ut tändstiftet för att leta linje men där ser man inte mycket, bara en oljlig platta precis under tändstiftet. Kollar även sida 6 i parts catalog jag postade här uppe innen. Om den spinner så är den väl hel. Man kanske borde leta upp de där strecken lite bättre och ställa in så strecken linjar upp om dom inte redan gör det. Förra ägaren sa att den gick igenom besiktningen och gick bra för två år sedan ... Försökt ta boprt en del rost med stålborste och 5 56 samt blåst bort allt stoft med tryckluft nu.

Björn F: Jag skall ta bort tanken strax och låta torka lite sen testa med startgas.
Zippo 500; vart hittade du dem, länk/bild?
Boost 3: sprängskiss och partslist ovan :)

Red 2: Tanken väck. Utrymmet vid flottörerna tömt. Startgas in i förgasaren med spjället öppet som sedan stängdes. Avgassmäll delux men den startar inte helt/lägger sig inte i idle.

Mvh optiix
 
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Du har elektronisk tändning.
Bilden du länkar till visar tändningen.ser intevackert ut precis.
Alltså inga contact breaking points.som brytarspetsar heter.så det kan du glömma.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kollade på sprängskissen .... Om gnistan uteblir så är de endera pickup spolen som du visade bild på eller cdi boxen. De går ohm mäta pickupspolen
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du kanske behöver smörja upp den mekaniska tändförställaren. Den påverkas av varvtalet.

Om du inte får gnista och kör på startmotorn så matar du på med soppa och stiften blir blöta. Det behöver alltså inte vara något fel på förgasarna alls.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Som björn f säger.prova o starta o kolla hur stiften ser ut.är de torra o du har gnista.
Kan vara vacummembranen i förgasarna som fallerar.
Då öppnas inte trottlarna som de ska.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag har en såndär, och den har brytarlös tändning. Tändspolen går till båda tändsift samtidigt, så tar man av hatten från det ena så slutar det gnistra på det andra också (wasted spark för er som kan termen).
Jag vill minnas att den är kinkig på resistansen, så har man resistortändhattar så får man inte ha resistortändstift eller tändkablar med resistans. Jag har bytt både tändkablar och tändhattar för att det blev gammalt och dåligt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top