250cc 2t för 15 åring?

exxo125

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2017
Ort
Norrtälje
Hoj
Exxo 125
Hur tror ni en 250cc 2t skulle passa till en 15 åring? Har tidigare bara kört en fiddy 125cc. :lol
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alldeles utmärkt 250 är tillsammans med dom nya 300 bland det lättkördaste som finns.

Och dessutom väldigt mycket billigare att serva.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
En fiddy 125 4t har väl runt 10hp.
En 250 2t lär väl ha nånstans runt 45-50?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nja vill gå över till cross ;)

Bättre me en enduro än cross... En cross är agresivare, mer på än en enduro...
Sen är det annat me en enduro att den kan man har försäkrad å om de händer någe så har man försäkring...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Finns väl inget försäkringsbolag som hade betalat ut ersättning om föraren varit 15, saknat körkort och brassat omkull ute i någon skog nånstans, så du kan gott skita i huruvida hojen är reggad eller ej.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

exxo125

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2017
Ort
Norrtälje
Hoj
Exxo 125
Finns väl inget försäkringsbolag som hade betalat ut ersättning om föraren varit 15, saknat körkort och brassat omkull ute i någon skog nånstans, så du kan gott skita i huruvida hojen är reggad eller ej.

Sent from my E5823 using Tapatalk

:tummenupp Vilken av crossarna jag länkade borde jag satsa på?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Utav de två du länkar till så hade jag nog valt Defenda. Hondan såg ganska sliten ut.

Jag vill inte vara någon moral polis och säga vad du ska göra. Men kör med förstånd och tänk dig för. Jag har också varit ung och lekt som du men tänkte alltid så inte skulle möta på andra människor och ryttare. Försök leta upp något gammalt grustag.

För några veckor sedan så smällde en 15-16 åring kille på crosshoj med en 4 åring flicka på cykel inte så långt ifrån där jag bor. Han har det inte så lätt nu.

Så ta det försiktigt
 

exxo125

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2017
Ort
Norrtälje
Hoj
Exxo 125
Utav de två du länkar till så hade jag nog valt Defenda. Hondan såg ganska sliten ut.

Jag vill inte vara någon moral polis och säga vad du ska göra. Men kör med förstånd och tänk dig för. Jag har också varit ung och lekt som du men tänkte alltid så inte skulle möta på andra människor och ryttare. Försök leta upp något gammalt grustag.

För några veckor sedan så smällde en 15-16 åring kille på crosshoj med en 4 åring flicka på cykel inte så långt ifrån där jag bor. Han har det inte så lätt nu.

Så ta det försiktigt

Där jag kör finns det inte en enda människa så det är lugnt :tummenupp Skulle du fortfarande välja defendan även om jag kan få hondan för 11000?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
En 250 tvåtakt är ju fan en stygg sak! Går inte att jämföra med moderna fyrtaktare i samma storlek.Skulle aldrig köpa det till min grabb om han bara kört en sketen fiddy innan. Börja med en 80-125 tvåtakt eller, om du har råd att slanta upp lite mer, en 250 fyrtakt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Finns väl inget försäkringsbolag som hade betalat ut ersättning om föraren varit 15, saknat körkort och brassat omkull ute i någon skog nånstans, så du kan gott skita i huruvida hojen är reggad eller ej.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Trafikförsäkringen är reglerad i lag och täcker alltid personskador och skador på 3'e part, oavsett om du så kör hög som ett hus på en stulen hoj utan körkort.

Blir fel oavsett, är man 15 ska man hålla sig till bana, det är dessutom roligare och mer lärorikt, men blir ju aningen mindre fel att ha en påställd och försäkrad endurohoj.

Tycker inte en 250cc 2-t är jättelämplig att börja med, en 250cc 4-takt är vettig om man inte gillar skrikandet från en 125cc cross, att jämföra en fiddy med kinesmotor på 125cc med en riktig 125cc är nog lika stort prestandahopp som mellan fiddyn och en bmw.

Mest lättkört: 250cc 4-takt
näst enklast: 125cc 2-takt (lätt och smidig), 250- 2takt (aningen tyngre men kan använda mycket större varvtalsområde)
3e: 450 4-takt
coolast: 500 2-takt
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Den unga vet allt. Den gamla vet att han inte vet nånting :)
Ingen pik. Men ta det lugnt. Du har en massa festande o brudar att träffa, Det är lite svårare om man sitter i rullstol. Du känner dig själv. Ta det lugnt. För det andra är 1000cc för mycket även för vuxna grabbar. Så just kubiken är väl inte värsta faran utan. Dim hjärnas relation till gasrullen. Känner du dig osäker stanna kvar på 125. Lite mer förlåtande om man klantar sig. 250+ försvinner ingenstans
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top