Roadracing: banrekord, svenska banor, alla klasser?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det kan säkert stämma men lär väl vara en kvaltid och de räknas ju inte,(sen va kanske inte Foggys Duccar så sura om man ser till resultatet...)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hur mycket effekt hade de på den tiden? Vad vägde hojarna? Hur bra var deras superdäck kontra våra racedäck?
Hur kunde de köra så jäkla fort på den svartvita tiden?


Jag vill inte höra att de har talang!!!
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hur mycket effekt hade de på den tiden? Vad vägde hojarna? Hur bra var deras superdäck kontra våra racedäck?
Hur kunde de köra så jäkla fort på den svartvita tiden?


Jag vill inte höra att de har talang!!!

Är det inte så enkelt att det var världseliten? Om vi drar hit Stoner och sätter honom på en sjysst Superbike tänker jag att han kanske kör snabbare än de som cirkulerar på våra banor nu för tiden. Och även tar ett och annat banrekord.
Eller?
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
På SM förra året drog speakern en anekdot om att Fogerty kört 1:31 på en sur Ducce 916 superbike 1994.
Om detta är riktiga siffror eller bara en historia kan jag inte svara på...

VM i Superbike gick väl 93 sista gången på Atorp. Dvs, Fogerty körde inte ens en 916, utan en 888, och Scott Russell en Kawa ZX7R, Här är resultaten från race 2: http://www.wsb-archives.co.uk/results/race-results.php?eventID=1993-SWE&race=2

1.33.4 på fogerty, 1.33.9 på Russell..... Vad var det för effekt i hojarna på den tiden? 150 hk? Och lika många kilon?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Carl Fogarty, Foggy hade kanske inte någon talang. Vad vet jag ?
Men hans far George Fogarty MC racer förare gav kanske sin son lite av sina erfarenheter och kanske också hoj att leka med redan när Carl var liten.
Och i andra sammanhang har jag sett att öva flitigt slår talang.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Fogarty
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är det inte så enkelt att det var världseliten? Om vi drar hit Stoner och sätter honom på en sjysst Superbike tänker jag att han kanske kör snabbare än de som cirkulerar på våra banor nu för tiden. Och även tar ett och annat banrekord.
Eller?

Men jo. Men alltså. Suck.

Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.



Eller?

Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men jo. Men alltså. Suck.

Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.



Eller?

Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.

Tittar man på det med logiska glasögon på sig så är tekniken på hojarna och däcken idag utvecklad så vi som inte är 100% på att köra hoj kan ligga närmare de som faktiskt är det.
Det var helt enkelt större skillnad på de allra bästa och de andra förr än nu och det beror på att dagens material är mycket lättare att köra fort på.

Tror att många lägger för mycket fokus på förarprestationen i förhållande till materialet, när du nått en viss nivå så är materialet nästan allt och när du är på absolut toppnivå och på samma material så är det den som är bäst på att justera in det.

Ed. Så, de som levererade på dagens nivå på dåtidens material var helt enkelt en med talang (som du inte ville man skulle säga... :D )
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men jo. Men alltså. Suck.

Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.
Eller?
Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.

Var inte det här på den tiden när toppförarna / toppfabrikaten fick däck för banan influgna natten mellan fredag och lördag ?
Däck anpassade för hojen, föraren och banan.

Såg för några år sedan (2012) i MCN att efter enhetsdäcken (Bridgestone) infördes i MotoGP så hade Honda tagit fram ett 30-tal olika ramar för att anpassa sin MotoGP hoj till olika banor, förare och däck.
För med enhetsdäck så var det ramen som måste anpassas till däck och bana.

Och är däcken verkligen bättre idag ? Jag minns stående klagomål på Michelins framdäck i MotoGP.
Precis som när Casey Stoner (Bridgestone) bromsade senare än VR (Michelin) och VR fick trots han var kontakterad för Michelin till slut också fick börja med Bridgestone.
Detta var innan enhetsdäcken.....

Sedan kommer ramarna. Då som nu kunde de bästa förarna får ramen anpassad efter sig. I Performance Bikes var en artikel om allt som sågs över på Michael Rutter's BMW S1000RR mellan två säsonger. En sak som inte byttes var ramen på BMWn.
" I motsatts till Kawasaki ZX-10R där ramen byts efter varje säsong "

Min slutsats är att ZX-10R ramen är så flexibel (svag?) så hojen är väldigt bra att köra.

Men ramen behöver bytas efter en säsong. #
Och ser man på resultaten i BSB 2016, 25 race
så vanns 13 med Kawasaki
så vanns 9 med Ducati
så vanns 3 med BMW

Och när jag talade med en medlem i Kortedala MK med ZX-10R så sa han att ett vanligt problem med ZX-10R var att ramen gick av.

Och jämför man dagens superbikes så är väl med undantag för ZX-10R ramen inte gjord för tävlingskörning och framför allt inte gjord för föraren som på Foggys Ducce. Gissar jag.
Och däcken är inte anpassade till förare, hoj och bana.

Ta bara senior TT. När var det sist som Dunlop inte satt på den vinnande hojen ?

# Kanske inte den ram man som förare väljer på Isle of Man ?
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tittar man på det med logiska glasögon på sig så är tekniken på hojarna och däcken idag utvecklad så vi som inte är 100% på att köra hoj kan ligga närmare de som faktiskt är det.
Det var helt enkelt större skillnad på de allra bästa och de andra förr än nu och det beror på att dagens material är mycket lättare att köra fort på.

Tror att många lägger för mycket fokus på förarprestationen i förhållande till materialet, när du nått en viss nivå så är materialet nästan allt och när du är på absolut toppnivå och på samma material så är det den som är bäst på att justera in det.

Ed. Så, de som levererade på dagens nivå på dåtidens material var helt enkelt en med talang (som du inte ville man skulle säga... :D )

Var inte det här på den tiden när toppförarna / toppfabrikaten fick däck för banan influgna natten mellan fredag och lördag ?
Däck anpassade för hojen, föraren och banan.

Såg för några år sedan (2012) i MCN att efter enhetsdäcken (Bridgestone) infördes i MotoGP så hade Honda tagit fram ett 30-tal olika ramar för att anpassa sin MotoGP hoj till olika banor, förare och däck.
För med enhetsdäck så var det ramen som måste anpassas till däck och bana.

Och är däcken verkligen bättre idag ? Jag minns stående klagomål på Michelins framdäck i MotoGP.
Precis som när Casey Stoner (Bridgestone) bromsade senare än VR (Michelin) och VR fick trots han var kontakterad för Michelin till slut också fick börja med Bridgestone.
Detta var innan enhetsdäcken.....

Sedan kommer ramarna. Då som nu kunde de bästa förarna får ramen anpassad efter sig. I Performance Bikes var en artikel om allt som sågs över på Michael Rutter's BMW S1000RR mellan två säsonger. En sak som inte byttes var ramen på BMWn.
" I motsatts till Kawasaki ZX-10R där ramen byts efter varje säsong "

Min slutsats är att ZX-10R ramen är så flexibel (svag?) så hojen är väldigt bra att köra.

Men ramen behöver bytas efter en säsong. #
Och ser man på resultaten i BSB 2016, 25 race
så vanns 13 med Kawasaki
så vanns 9 med Ducati
så vanns 3 med BMW

Och när jag talade med en medlem i Kortedala MK med ZX-10R så sa han att ett vanligt problem med ZX-10R var att ramen gick av.

Och jämför man dagens superbikes så är väl med undantag för ZX-10R ramen inte gjord för tävlingskörning och framför allt inte gjord för föraren som på Foggys Ducce. Gissar jag.
Och däcken är inte anpassade till förare, hoj och bana.

Ta bara senior TT. När var det sist som Dunlop inte satt på den vinnande hojen ?

# Kanske inte den ram man som förare väljer på Isle of Man ?

Grymt, tack för svar! Jag hade ingen aning alls om hur det låg till med däck i MotoGP förr i tiden.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Grymt, tack för svar! Jag hade ingen aning alls om hur det låg till med däck i MotoGP förr i tiden.

I mitten av 90-talet hade en japansk 125GP-förare, Masaki Tokudome, en sida att skriva racerapporter på en Brittisk mc-tidning. Kommer ihåg när han skrev om ett försäsongstest han var med på och testade Dunlops däck. Dom hade 108 olika däck att välja bland med olika gummiblandning och stommar och bredder mm. På dom 3 dagarna, eller vad det var, hann han med att testa runt 50 av dom. Men han kände att han ändå hade hittat vilka kombinationer som passade han och sin aprilia. Tror jag har tidningen kvar nånstans..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
I mitten av 90-talet hade en japansk 125GP-förare, Masaki Tokudome, en sida att skriva racerapporter på en Brittisk mc-tidning. Kommer ihåg när han skrev om ett försäsongstest han var med på och testade Dunlops däck. Dom hade 108 olika däck att välja bland med olika gummiblandning och stommar och bredder mm. På dom 3 dagarna, eller vad det var, hann han med att testa runt 50 av dom. Men han kände att han ändå hade hittat vilka kombinationer som passade han och sin aprilia. Tror jag har tidningen kvar nånstans..

Det är inte många varv på samma däck inte.. om man ändå var i närheten av att kunna känna efter att det är däcken som är problemet och inte något annat... som en själv :smasha Om du har tidningen så vore det kul om du ville lägga in ett foto av den sidan!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tyvärr har det där med standardkomponenter blivit en fars. Tanken var att spara pengar genom att minska utvecklingskostnaderna. Och i praktiken gav det istället en spiral med ökande kostnader. Får man inte byta däck när man får chatter och liknande fenomen får man byta sving gaffelkronor och ram istället. Knappast billigare....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tyvärr har det där med standardkomponenter blivit en fars. Tanken var att spara pengar genom att minska utvecklingskostnaderna. Och i praktiken gav det istället en spiral med ökande kostnader. Får man inte byta däck när man får chatter och liknande fenomen får man byta sving gaffelkronor och ram istället. Knappast billigare....

Sant, samtidigt som vi vanliga konsumenter och amatörracers ska vara glada för det för denna utveckling och kunskap spiller över på den nya modellen som släpps.

Hade de fortsatt att kunna få ett skräddarsytt däck hade vi som bara fått ett haft det lite tråkigare.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Ole Bjørn Plassen satte nytt banerekord på Anderstorp med 1: 31:862 under SM 8 Mai 2022

( Edit, av nogon grunn så skulle jeg skrive Anderstorp men det ble ACR.... :) )
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top