REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38
  1. #21
    #42 Rookie 600 Ninjarookies avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södern
    Hoj
    ZX6R-07, ZX6R-09
    Inlägg
    158
    Hade inte Fogerty något rekord på Anderstorp?

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 590
    Citat Ursprungligen postat av Ninjarookie Visa inlägg
    Hade inte Fogerty något rekord på Anderstorp?
    http://www.wsb-archives.co.uk/circui...cuitID=SWE-AND
    Är banan 4,025km lång (också 4,031km förekommer på webben)
    https://rejsa.nu/bana_info.asp?anderstorp
    så blir 153,286 KPH en tid på 1:34,529

    Med banan 4,031km en tid på 1:34,670
    Senast redigerat av Comeback den 2018-07-03 klockan 15:04.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  3. #23
    Medlem Jolle55s avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    CBR600RR
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Ninjarookie Visa inlägg
    Hade inte Fogerty något rekord på Anderstorp?
    På SM förra året drog speakern en anekdot om att Fogerty kört 1:31 på en sur Ducce 916 superbike 1994.
    Om detta är riktiga siffror eller bara en historia kan jag inte svara på...

  4. #24
    Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    norrköping
    Hoj
    ducati 916,999
    Inlägg
    116
    Det kan säkert stämma men lär väl vara en kvaltid och de räknas ju inte,(sen va kanske inte Foggys Duccar så sura om man ser till resultatet...)

  5. #25
    2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Inlägg
    2 755
    Hur mycket effekt hade de på den tiden? Vad vägde hojarna? Hur bra var deras superdäck kontra våra racedäck?
    Hur kunde de köra så jäkla fort på den svartvita tiden?


    Jag vill inte höra att de har talang!!!
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

    2018: Revansch & comeback till Superbike!
    #85


    2017: Winblad tar steget till SM!
    #85


    2016: Rookie!
    #85



    2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!
    #85

  6. #26
    Gotlänningen Fohlins avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Hoj
    Ducati 916
    Inlägg
    383
    Blogginlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Hur mycket effekt hade de på den tiden? Vad vägde hojarna? Hur bra var deras superdäck kontra våra racedäck?
    Hur kunde de köra så jäkla fort på den svartvita tiden?


    Jag vill inte höra att de har talang!!!
    Är det inte så enkelt att det var världseliten? Om vi drar hit Stoner och sätter honom på en sjysst Superbike tänker jag att han kanske kör snabbare än de som cirkulerar på våra banor nu för tiden. Och även tar ett och annat banrekord.
    Eller?

  7. #27
    Karisma som ett järnspett. Skurkens avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Veddige
    Hoj
    KTM Duke 690 R
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Jolle55 Visa inlägg
    På SM förra året drog speakern en anekdot om att Fogerty kört 1:31 på en sur Ducce 916 superbike 1994.
    Om detta är riktiga siffror eller bara en historia kan jag inte svara på...
    VM i Superbike gick väl 93 sista gången på Atorp. Dvs, Fogerty körde inte ens en 916, utan en 888, och Scott Russell en Kawa ZX7R, Här är resultaten från race 2: http://www.wsb-archives.co.uk/result...993-SWE&race=2

    1.33.4 på fogerty, 1.33.9 på Russell..... Vad var det för effekt i hojarna på den tiden? 150 hk? Och lika många kilon?
    SuperSic #58

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 590
    Carl Fogarty, Foggy hade kanske inte någon talang. Vad vet jag ?
    Men hans far George Fogarty MC racer förare gav kanske sin son lite av sina erfarenheter och kanske också hoj att leka med redan när Carl var liten.
    Och i andra sammanhang har jag sett att öva flitigt slår talang.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Fogarty
    Senast redigerat av Comeback den 2018-07-06 klockan 22:46.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  9. #29
    2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Inlägg
    2 755
    Citat Ursprungligen postat av Fohlin Visa inlägg
    Är det inte så enkelt att det var världseliten? Om vi drar hit Stoner och sätter honom på en sjysst Superbike tänker jag att han kanske kör snabbare än de som cirkulerar på våra banor nu för tiden. Och även tar ett och annat banrekord.
    Eller?
    Men jo. Men alltså. Suck.

    Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.



    Eller?

    Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

    2018: Revansch & comeback till Superbike!
    #85


    2017: Winblad tar steget till SM!
    #85


    2016: Rookie!
    #85



    2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!
    #85

  10. #30
    Gotlänningen Fohlins avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Hoj
    Ducati 916
    Inlägg
    383
    Blogginlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
    Det var inte det jag svarade på heller.

  11. #31
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 814
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Men jo. Men alltså. Suck.

    Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.



    Eller?

    Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
    Tittar man på det med logiska glasögon på sig så är tekniken på hojarna och däcken idag utvecklad så vi som inte är 100% på att köra hoj kan ligga närmare de som faktiskt är det.
    Det var helt enkelt större skillnad på de allra bästa och de andra förr än nu och det beror på att dagens material är mycket lättare att köra fort på.

    Tror att många lägger för mycket fokus på förarprestationen i förhållande till materialet, när du nått en viss nivå så är materialet nästan allt och när du är på absolut toppnivå och på samma material så är det den som är bäst på att justera in det.

    Ed. Så, de som levererade på dagens nivå på dåtidens material var helt enkelt en med talang (som du inte ville man skulle säga... )
    Senast redigerat av He rik den 2018-07-07 klockan 00:30.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 590
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Men jo. Men alltså. Suck.

    Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.
    Eller?
    Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
    Var inte det här på den tiden när toppförarna / toppfabrikaten fick däck för banan influgna natten mellan fredag och lördag ?
    Däck anpassade för hojen, föraren och banan.

    Såg för några år sedan (2012) i MCN att efter enhetsdäcken (Bridgestone) infördes i MotoGP så hade Honda tagit fram ett 30-tal olika ramar för att anpassa sin MotoGP hoj till olika banor, förare och däck.
    För med enhetsdäck så var det ramen som måste anpassas till däck och bana.

    Och är däcken verkligen bättre idag ? Jag minns stående klagomål på Michelins framdäck i MotoGP.
    Precis som när Casey Stoner (Bridgestone) bromsade senare än VR (Michelin) och VR fick trots han var kontakterad för Michelin till slut också fick börja med Bridgestone.
    Detta var innan enhetsdäcken.....

    Sedan kommer ramarna. Då som nu kunde de bästa förarna får ramen anpassad efter sig. I Performance Bikes var en artikel om allt som sågs över på Michael Rutter's BMW S1000RR mellan två säsonger. En sak som inte byttes var ramen på BMWn.
    " I motsatts till Kawasaki ZX-10R där ramen byts efter varje säsong "

    Min slutsats är att ZX-10R ramen är så flexibel (svag?) så hojen är väldigt bra att köra.

    Men ramen behöver bytas efter en säsong. #
    Och ser man på resultaten i BSB 2016, 25 race
    så vanns 13 med Kawasaki
    så vanns 9 med Ducati
    så vanns 3 med BMW

    Och när jag talade med en medlem i Kortedala MK med ZX-10R så sa han att ett vanligt problem med ZX-10R var att ramen gick av.

    Och jämför man dagens superbikes så är väl med undantag för ZX-10R ramen inte gjord för tävlingskörning och framför allt inte gjord för föraren som på Foggys Ducce. Gissar jag.
    Och däcken är inte anpassade till förare, hoj och bana.

    Ta bara senior TT. När var det sist som Dunlop inte satt på den vinnande hojen ?

    # Kanske inte den ram man som förare väljer på Isle of Man ?
    Senast redigerat av Comeback den 2018-07-07 klockan 21:26.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  13. #33
    2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Inlägg
    2 755
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Tittar man på det med logiska glasögon på sig så är tekniken på hojarna och däcken idag utvecklad så vi som inte är 100% på att köra hoj kan ligga närmare de som faktiskt är det.
    Det var helt enkelt större skillnad på de allra bästa och de andra förr än nu och det beror på att dagens material är mycket lättare att köra fort på.

    Tror att många lägger för mycket fokus på förarprestationen i förhållande till materialet, när du nått en viss nivå så är materialet nästan allt och när du är på absolut toppnivå och på samma material så är det den som är bäst på att justera in det.

    Ed. Så, de som levererade på dagens nivå på dåtidens material var helt enkelt en med talang (som du inte ville man skulle säga... )
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Var inte det här på den tiden när toppförarna / toppfabrikaten fick däck för banan influgna natten mellan fredag och lördag ?
    Däck anpassade för hojen, föraren och banan.

    Såg för några år sedan (2012) i MCN att efter enhetsdäcken (Bridgestone) infördes i MotoGP så hade Honda tagit fram ett 30-tal olika ramar för att anpassa sin MotoGP hoj till olika banor, förare och däck.
    För med enhetsdäck så var det ramen som måste anpassas till däck och bana.

    Och är däcken verkligen bättre idag ? Jag minns stående klagomål på Michelins framdäck i MotoGP.
    Precis som när Casey Stoner (Bridgestone) bromsade senare än VR (Michelin) och VR fick trots han var kontakterad för Michelin till slut också fick börja med Bridgestone.
    Detta var innan enhetsdäcken.....

    Sedan kommer ramarna. Då som nu kunde de bästa förarna får ramen anpassad efter sig. I Performance Bikes var en artikel om allt som sågs över på Michael Rutter's BMW S1000RR mellan två säsonger. En sak som inte byttes var ramen på BMWn.
    " I motsatts till Kawasaki ZX-10R där ramen byts efter varje säsong "

    Min slutsats är att ZX-10R ramen är så flexibel (svag?) så hojen är väldigt bra att köra.

    Men ramen behöver bytas efter en säsong. #
    Och ser man på resultaten i BSB 2016, 25 race
    så vanns 13 med Kawasaki
    så vanns 9 med Ducati
    så vanns 3 med BMW

    Och när jag talade med en medlem i Kortedala MK med ZX-10R så sa han att ett vanligt problem med ZX-10R var att ramen gick av.

    Och jämför man dagens superbikes så är väl med undantag för ZX-10R ramen inte gjord för tävlingskörning och framför allt inte gjord för föraren som på Foggys Ducce. Gissar jag.
    Och däcken är inte anpassade till förare, hoj och bana.

    Ta bara senior TT. När var det sist som Dunlop inte satt på den vinnande hojen ?

    # Kanske inte den ram man som förare väljer på Isle of Man ?
    Grymt, tack för svar! Jag hade ingen aning alls om hur det låg till med däck i MotoGP förr i tiden.
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

    2018: Revansch & comeback till Superbike!
    #85


    2017: Winblad tar steget till SM!
    #85


    2016: Rookie!
    #85



    2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!
    #85

  14. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tranås
    Hoj
    ZX10r-08,RGV 250 VJ23
    Inlägg
    42
    1,57 på Anderstorp std 125 scandinavien Open -96

  15. #35
    Ordinary man doing extraordinary things Axxexss avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Verkstan
    Hoj
    Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
    Inlägg
    9 361
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Grymt, tack för svar! Jag hade ingen aning alls om hur det låg till med däck i MotoGP förr i tiden.
    I mitten av 90-talet hade en japansk 125GP-förare, Masaki Tokudome, en sida att skriva racerapporter på en Brittisk mc-tidning. Kommer ihåg när han skrev om ett försäsongstest han var med på och testade Dunlops däck. Dom hade 108 olika däck att välja bland med olika gummiblandning och stommar och bredder mm. På dom 3 dagarna, eller vad det var, hann han med att testa runt 50 av dom. Men han kände att han ändå hade hittat vilka kombinationer som passade han och sin aprilia. Tror jag har tidningen kvar nånstans..
    ____________________
    N O R D G R E N R A C I N G
    ____________________

  16. #36
    2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Inlägg
    2 755
    Citat Ursprungligen postat av Axxexs Visa inlägg
    I mitten av 90-talet hade en japansk 125GP-förare, Masaki Tokudome, en sida att skriva racerapporter på en Brittisk mc-tidning. Kommer ihåg när han skrev om ett försäsongstest han var med på och testade Dunlops däck. Dom hade 108 olika däck att välja bland med olika gummiblandning och stommar och bredder mm. På dom 3 dagarna, eller vad det var, hann han med att testa runt 50 av dom. Men han kände att han ändå hade hittat vilka kombinationer som passade han och sin aprilia. Tror jag har tidningen kvar nånstans..
    Det är inte många varv på samma däck inte.. om man ändå var i närheten av att kunna känna efter att det är däcken som är problemet och inte något annat... som en själv Om du har tidningen så vore det kul om du ville lägga in ett foto av den sidan!
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

    2018: Revansch & comeback till Superbike!
    #85


    2017: Winblad tar steget till SM!
    #85


    2016: Rookie!
    #85



    2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!
    #85

  17. #37
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 142
    Tyvärr har det där med standardkomponenter blivit en fars. Tanken var att spara pengar genom att minska utvecklingskostnaderna. Och i praktiken gav det istället en spiral med ökande kostnader. Får man inte byta däck när man får chatter och liknande fenomen får man byta sving gaffelkronor och ram istället. Knappast billigare....
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  18. #38
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 814
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Tyvärr har det där med standardkomponenter blivit en fars. Tanken var att spara pengar genom att minska utvecklingskostnaderna. Och i praktiken gav det istället en spiral med ökande kostnader. Får man inte byta däck när man får chatter och liknande fenomen får man byta sving gaffelkronor och ram istället. Knappast billigare....
    Sant, samtidigt som vi vanliga konsumenter och amatörracers ska vara glada för det för denna utveckling och kunskap spiller över på den nya modellen som släpps.

    Hade de fortsatt att kunna få ett skräddarsytt däck hade vi som bara fått ett haft det lite tråkigare.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Precis. Kan man då argumentera för att skyltat hastighet bör sättas utifrån vad majoriteten i praktiken håller för hastighet samt beakta vid vilken skyltat hast [...]

zoda
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här