Vilken är din favorithjälm?

Awe

Guest
Hej! Tänkte vi kunde berätta lite om våra hjälmar, vilka är bäst enligt er och varför? Ska byta själv och undrar om lite tips.

Själv har jag haft en Schuberth S2 Sport, riktigt nöjd, allt från passform, lågljudnivå etc.

Om någon har en HJC Rpha 11 så undrar jag om den låter mycket?
Samt hur är LS2 och Icon hjälmarna?

/
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Min favorit är den som sitter och passar bäst. Och så brukar jag kolla på hur dom står sig i säkerhetstester. Jag har en shoei nxr av något slag som är väldigt bekväm samt en just1 crosshjälm till motarden.
Har haft en icon variant som satt bra men väldigt tung och stor samt en halvbillig agv som satt väldigt dåligt.

Jag tycker att shoei känns bäst för mig
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har Arai-skalle:yoparty
Haft den i flera år, man kanske skulle byta men den sitter fortfarande
tight på.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Kör med shoei GT-Air. En fantastisk hjälm i alla avseenden. Vindbrus och turbulens är absolut hanterbart även vid långfärd. Inbyggt solvisir. Fantastiskt genomdrag när man öppnar för luft. Enkelt att öppna allt även med handskar under färd, stora reglage. Smidigt att tvätta insidan. Lätt och gott om plats vid öron för att installera intercom. Den väger inte så farligt.

Listan kan bli lång, en fantastisk hjälm enligt mej.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Jag har HJC Rpha 11 och hade 10.an oxå innan sambon tappa ner den i backen.
Klart den bästa hjälmen jag haft, och den passar min skalle som handen i handsken, relativt lätt och smidig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Favohjälm: AGV K-4 EVO

I hyfsat modern tid har jag haft:
Marushin RS2 (helcarbon)
AGV K-4 EVO
Arai QV-PRO

Marushin är löjligt lätt, small väger 1155g (sägs ska väga kilot jämnt).
Helhetsintrycket är något enkel men väl fungerande, inte den bästa ventilationen men passar bra, är hyfsat tyst och 5/5 i sharptest.

AGV
är relativt lätt, small=1270g men passade inte perfekt, tryckte i pannan, efter viss modifiering blev det bra och jag har kört många år med den.

Skaplig ventilation, bullrigare än de andra två men då jag ändå alltid kör med öronproppar tycker jag fortfarande det är en skön och hyfsat snygg hjälm, dock outdated vid det här laget.

Arai... Vad kan gå fel liksom? :)
Min senaste hjälm som funkade toppen direkt ur lådan.
Sägs ska vara en touringhjälm med sportegenskaper.

Väldigt bra ventilation, tystats av alla hjälmar jag ägt, förbered för intercom, välbalanserad i fartvinden vilket i viss mån kompenserar för att den väger mer än jag är van vid, small 1620g.
Finns inte med inbyggt solvisir då det inte följer arais säkerhetstänk, de har dock ett utanpåliggande extra visir som jag inte provat än (pro shade).

Har de flesta (om inte alla) säkerhetsfunktioner man kan förvänta sej av en moden hjälm :tummenupp
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Min favorit är den som sitter och passar bäst. Och så brukar jag kolla på hur dom står sig i säkerhetstester. ...

Jag tycker att shoei känns bäst för mig

+1 på den. :tummenupp

Jag har också Shoei-skalle. De sitter lika skönt på mig, men jag skulle nog lista mina i ordningen:
X-Spirit II (välventilerad)
NXR (tyst)
XR-1100 (allmänt skön)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Arai för mig, men det skall sägas att passformen är olika mellan deras modeller och alla passar inte mig perfekt.

Har en Quantum som jag köpte för snart 7 år sedan som fortfarande sitter helt perfekt. Har aldrig någonsin testat en hjälm som passat mitt huvud bättre - makalöst skön.

Köpte senare en Rebel, men den är jag inte riktigt kompis med, då passformen är annorlunda. Trycker i pannan så jag får huvudvärk om jag kör längre än ett par timmar.

Fick tag på en ny Quantum (som var utgående modell) för ett par år sedan, men den har jag knappt börjat använda ännu. Den får träda in när min gamla Quantum (som fortfarande är fräsch) slutligen går i pension nästa år eller så. På det sättet klarar jag mig några ytterligare år, tills Arai (eller någon annan tillverkare) hinner komma ut med en ny modell som passar mig lika bra. Efterföljaren QV-PRO gillade jag inte lika mycket. RX-7GP satt bra när jag testade den, men den har de också slutat med. Nya RX-7V har jag inte testat ännu.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
X-lite 802RR, lätt och välbyggd, underbar inredning som håller formen. Även haft 801an, höll formen och var grym efter 7 år av användande.

HJC rpha11, lätt och skön, men tappar lite passform och brusar. Gillar inte visirlåset. Sjuukt bra ventilation dock!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har haft en hel del hjälmar, men kör nu med Arai och Icon. Passar min skalle och är dom enda som inte trycker nånstans.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Schuberth R1 och C3 är de jag använder idag. Har haft billigare hjälmar men kvalitetsbristern är inte värda besparingen. Utom biltemas crosshjälm, den var riktigt bra för dual sport-körning. Schubert R1-an (tidigare modell) har jag dessutom kört av vägen med, den gjorde jobbet bra och tack vare lätt vikt kändes nacken fin efteråt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den förra!

Det är alltid ett helvete att lämna den gamla, goa insuttna hjälmen och börja brottas med ett nytt as som hellre vill ligga och kokonga i sin mysiga hjälmpåse nere i livmoderkartongen den bott i hela sitt liv.
Ovillig, osmidig, obekväm.

Den gamla sitter fortfarande kvar på "aktiva hyllan" och skriker om att få följa med ut på bara en enda sista sväng: KOMMIJENNY!

Den nya åmar sig och undrar om det är mycket mygg dit vi skall åka idag, och förhör sig om hygien och renhållningsprocesser i den nya familjen den hamnat i, och dom andra, ärrade hjälmarna på hyllorna omkring ler elakt: "Yo, Princess! Här körs det, och regnet blästrar bort flugliken".

See? Ny hjälm är en process, och ja - det är komplicerat.
Mina hjälmmärken är väl inte intressantrelevanta här eftersom dom brukar ha skärm - men okay:

Lämnar: Suomy MX-Tourer.
Underbart lätt Tri-Composit hjälm som stannade på under 1300 gram VÄGD, med både skärm och inbyggt solvisir.
Byggd i Italien, och med dubbel D-ring.
Tyvärr bullrig och skramlig, och nu efter sina tre år så är den "bekväm" - alltså egentligen lite glapp i passformen.
Jag tog ut den så tajt att jag blödde från tinningarna halvvägs in i första guldresan...
Hög tid att byta, alltså.


Kommer: Touratech Aventuro.
Byggd av Schubert, i Tyskland, med deras E1 som bas.
Båda är tunga as, uppemot ett halvkilo tyngre än min förra.
Dock påstått tystare.
TTs take på hjälmen ger bättre ventilation - tacksamt.
TT har också en feature jag saknat på alla andra visirhjälmar:
Remhållare i nacken för goggles!

Det fällde avgörandet. Nu skall man bara komma i den också...
 
Last edited:

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Nuvarande hjälm NOLAN N91 EVO:
Fördelar flip-up hjälm, inbyggd solvisir Väldigt bekväm foder/klädsel
dock väger den lite, 1780 gram och ventilationen vid hakan är jobbig/dryg att öppna under färd.
Övrigt så är den helt OK.

Tittar lite nu på att köpa en ROCC 771
vikt på den runt 1600 gram, reptåligt visir, inbyggd solvisir.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
AGV GP-Tech. Bästa jag haft på min skalle hittills.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top