Avgassmällar fast nymappad och nyservad

bosse5

boppa
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Forsbacka
Hoj
yamaha
Hej.
Jag har en Triumph speedmaster 2013 som jag satt öppnare dämpare på och ett kn filter.
läste mej till att den ska nappas om då , så i dag lämnade jag in den till auktoriserad Triumph verkstad där dom la i rätt mapp , enligt dom. så gladeligen åkte jag därifrån men upptäckte ganska snart att den blödra och smäller lite vid motorbroms och gassläpp, samt att när jag ska iväg efter att stått still, typ vid korsning eller nåt , så svarar den inte riktigt på gasen om jag gasar snabbt när jag står still, blödrar till snabbt innan liksom , svårt att förklara, jag ringde tillbaka till verkstaden och dom sa att det är rätt mapp och att det ska smälla lite . Hum ? tycker väl annars att den går rätt bra och svarar bra på gasen .
Vad säger ni , ska det vara så, kan det ändra sig när jag kört lite mera , eller vad tycker ni jag ska göra? , jag är novis i det här.
MVH
Bosse
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...la i rätt map..."

Om firman inte har fattat att hojar är individer; 'skulle jag söka mig nå'n annanstans.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
så det ska inte vara så alltså ?

Alla hojar är olika...en grund map stämmer inte alltid, så den ska mapas efter hur din hoj är i bänk så det blir rätt. klarar de inte av det så gå till någon annan så kommer hojen bli som ny.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Nä dom har som sagt lagt i en grundmapp som i detta fall kanske inte blev helt optimalt. Vad fick du betala för mappningen om jag får fråga?
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Är den inte kört i bromsbänk så är det bara en mapp man skickat in i ECU, det blir aldrig jättebra men bättre än original.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Om katalysatorerna är borttagna kan du plugga avgasreningssystemet (PAIR, på Suzukispråk). Brukar vara ett par reedventiler eller en solenoid som är kopplad mellan ventilkåpan och luftburken. Se till att det inte är vevhusventilationen som blir pluggad.

SAI (Secondary Air Injection) är det som ska pluggas. Brukar finnas kit som man kan köpa för att ta bort allt, men lämnar man kvar solenoiden slipper man en irriterande FI-lampa.
 
Last edited:

bosse5

boppa
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Forsbacka
Hoj
yamaha
Jag betalade 795 kr kommer åka till lelles Uppsala nästa vecka och göra om det !
Men tack för alla svar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla hojar är olika...en grund map stämmer inte alltid, så den ska mapas efter hur din hoj är i bänk så det blir rätt. klarar de inte av det så gå till någon annan så kommer hojen bli som ny.
Kan ju spinna vidare på det ämnet lite.
Hade ju en hoj som tidigare ägare hade betalat dyrt för att trimma med nytt avgassystem, filter, powercommander och injustering i bromsbänk.
Bromsbänkspapper fanns där effekten visades. Han var glad och stolt över tiden de lagt ned.

När jag sen i min nyfikenhet kollade på mappen de skapat så var den identisk med den som finns att ladda ned för den hojen+avgassystemet hos Dynojet/Powercommanders hemsida.
Det var samma mapp helt enkelt då allt var identiskt.
Firman hade alltså bara monterat på sakerna, laddat ned mappen från hemsidan och sen laddat upp den i Powercommandern på hojen. Sen kört den i bänken för att få fram en effektsiffra.
Ingen injustering för just den hojen, men ändå hade de tagit betalt för 4h mappning för närmare 4 papp.
Det är FULT :brinnerup
Men väldigt vanligt.

Tar de inte betalt för fejkad mappningstid och bara laddar in filen så är det väl en sak, men ganska många i branschen lägger nog på lite.
Just detta var en av de 2 stora affärerna i Sthlm-området.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag betalade 795 kr kommer åka till lelles Uppsala nästa vecka och göra om det !
Men tack för alla svar.

De va ju billigt ivf. Jag har mappat om min Ktm 990 med alla tänkbara mappar från nätet men aldrig fått av gassmällar eller stupande gång.
Undra om avgasreningen har med smällarna att göra som tidigare nämnts. Om så är fallet får inte Lelles bort smällarna heller såvida dem inte delitar sas på något vis. På min ktm går de stänga av SAS i tune ecu programmet jag behöver inte plocka bort det men de har jag gjort ändå för att spara vikt.
 

cag

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Landskrona
Hoj
2004, Suzuki Hayabusa
En möjlig förklaring, förutom de som nämnt ovan, kan vara tändstift. Se gärna https://youtu.be/dgFVN9iMnLg samt sök på backfire så får du mängder av tips på vad det kan bero på. Med tanke på att din motor är nyservad, så kanske det åkte i nya tändstift som inte fungerar med din motorkonfiguration. Bara en tanke....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om du ändå har en Power commander så är enklaste sättet att rika på blandningen i 0% kolumnen i cellerna 1750rpm till ca 5000rpm. prova med 8% pårikning :tummenupp
 
Last edited:

bosse5

boppa
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Forsbacka
Hoj
yamaha
Aha. Borde köpa en och mappa själv , men vad behöver man mer än en PC och var får man tag påt????
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aha. Borde köpa en och mappa själv , men vad behöver man mer än en PC och var får man tag påt????

Du behöver ingen Powercommander.....
Såvitt jag kan se så kan du köra samma gratisprogram som jag använder Tunecu. De funkar skitbra de fanns några mappar på Tunecu till din hoj. Goggla tunecu för din hoj så lär de finnas färdiga gratis mappar på forum. Man kan ändra själv både bränsle och tändning samt att man kan delita massa onödigt krafs i programmet.
De enda du behöver då är en laptop och en kabel från din hojs ecu till laptopen. Sök på ebay för där brukar de säljas för ca 300kr.

http://tuneecu.com/Twin_OEM_Tune_list.html

https://www.youtube.com/watch?v=0eZOADPT2-M
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du behöver ingen Powercommander.....
Såvitt jag kan se så kan du köra samma gratisprogram som jag använder Tunecu.....
Visst tusan, Triumph behöver man ju inget tillsatssystem, tog för givet att det handlade om dynojet :rodnar

Kruxet brukar väl vara att det oftast är dynojetbromsbänkar här i landet och även om de ska gå att mappa via tuneecu (har jag för mej?) så är det kanske inte alla tuners som vill köra så och då är man ändå tvungen att köra med powercommander.

Kör liknande på R1an, mappar i PCV och konverterar korrigeringarna till YEC ECUn.
Småjusteringar jag inte får in i ECUn låter jag vara kvar i PCV, t,ex pårikningen i 0% kolumnen för att slippa smällandet vid motorbroms :tummenupp

Aha. Borde köpa en och mappa själv , men vad behöver man mer än en PC och var får man tag påt????

Både ja och nej, Som andra redan påpekat så är det ganska bortkastat att använda någon annans mapp då det kan stämma i grova drag men du får ju inte ut den fulla nyttan som en välmappad hoj får och då menar jag inte bara toppeffekt utan skön körbarhet genom hela registret.

Så nej, skaffa inte powercommander eller tunecu om du inte behöver för bromsbänkskörning eller har för avsikt att börja köra med dynojet autotuner, vilket jag nog vill avråda från om man inte håller på och modifierar motorn stup i kvarten eller är jäkligt driven att kunna göra justeringar själv.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du behöver ingen Powercommander.....
Såvitt jag kan se så kan du köra samma gratisprogram som jag använder Tunecu. De funkar skitbra de fanns några mappar på Tunecu till din hoj. Goggla tunecu för din hoj så lär de finnas färdiga gratis mappar på forum. Man kan ändra själv både bränsle och tändning samt att man kan delita massa onödigt krafs i programmet.
De enda du behöver då är en laptop och en kabel från din hojs ecu till laptopen. Sök på ebay för där brukar de säljas för ca 300kr.

http://tuneecu.com/Twin_OEM_Tune_list.html

https://www.youtube.com/watch?v=0eZOADPT2-M

Håller med men eftersom TS är novis så är det kanske inte lämpligt att börja ändra tändkurvan själv. Dessutom står det självklara i länken ovan.

Attention !!! Existing Custom maps should only be used as a basis for a fine-tuning.
Without a test run on a dynamometer, you should not use these Custom maps, because every engine is different.


Nu gillar firmorna inte TuneECU eftersom de inte kan sälja en produkt för tusenlappar när Alains arbete är gratis. Och när de kan PowerComander men inte TuneECU så måste de naturligtvis säga att det är bättre.

Har jag någon lösning på TS problem? Pops on overrun heter det på engelska så sök på nätet.

Det här är en gammal tråd med förgasare men principen är samma. Kolla läckor på insug och avgas.

http://www.triumphrat.net/air-coole...176508-how-do-i-stop-the-exhaust-popping.html

Man kan också vänja sig. Jag gillar avgassmällar, en könlös motor som låter som en trimmad dammsugare är inget för mig! :tungan

Tune ECU har också fördelen att du kan läsa felkoder ifall du skulle få något fel. Om man kan göra det med en PowerCommander vet jag inte.
 

bosse5

boppa
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Forsbacka
Hoj
yamaha
Böjde på ryggen och tog och kände lite runt skarven grenrör och dämpare och det blåser lite där på bägge sidor , dämparen går inte riktigt ända in . Kan det vara det ?
Kan jag prova täta med avgastätning( biltema)?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Böjde på ryggen och tog och kände lite runt skarven grenrör och dämpare och det blåser lite där på bägge sidor , dämparen går inte riktigt ända in . Kan det vara det ?
Kan jag prova täta med avgastätning( biltema)?

Ja de är möjligt att de kan orsaka smällar ivf men inte de andra störningarna. Läkage vid krök mot topp är mest smällframkallande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top