Klotade med lånad hoj, sabbad utrustning

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Hej på er!

Jag lånade en kompis MC och lyckades lägga den i en rondell. Hojen klarade sig utan större problem (en mosad fotpinne), men mitt ställ fick ett hål på armbågen och skadat armbågsskydd, och hjälmens regnavvisare i nacken bröts av.

Jag har Trygg-Hansa och fick först beskedet att ärendet skulle gå på min hemförsäkring. Dock fick jag precis ett mail där de skriver:

"I det första samtalet har du blivit felinformerad.

Denna skada ska belasta MC-ägarens trafikförsäkring och inte din hemförsäkring då detta är att anse som tillbehör till MC.

Enligt våra villkor sidan 9 framgår att motordrivna fordon som går att försäkra, och tillbehör till dessa, inte ersätts genom hemförsäkringen."


Är det rimligt att jag ska belasta min kompis trafikförsäkring för att få ersättning för mitt egna MC-ställ? Har någon varit med om något liknande?

Stort tack på förhand!

Uppdatering: Jag pratade med Trygg-Hansa och de har betalat ut ersättningen. De gick inte in på några detaljer, men det verkade som att det negativa beslutet hade baserats på att skyddsutrustningen inte var min (vilket den ju var)...
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ring och fråga din kompis försäkringsbolag.Du får kanske ett annat svar där
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gissningsvis är din kompis måttligt sugen på höjd premie då han blir av med sina skadefria år
 

Raderad medlem 51742

Guest
I det här fallet hade jag nog struntat i att blanda in försäkringsbolaget. En förutsättning för att du skall få ersättning genom hemförsäkringen tror jag är att du har allriskförsäkring (drulle). Har annars hört om lite olika utfall - vissa får ersättning via hemförsäkring, andra via MC-försäkringen. I vissa fall verkar det vara som att en förutsättning för att bli ersatt via trafikförsäkringen är att man själv blivit skadad, men det är nog långt ifrån självklart. Lusläs villkoren och ring bolagen. Just skrivningen om vad som räknas som MC-tillbehör kan nog tolkas olika. I vissa bolags villkor har jag för mig att det uttryckligen skrivs att det avser tillbehör som är monterade på motorcykeln.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Skadorna på skinnstället lagar väl en skinnskräddare för några hundralappar.
Har man skitit i det blå skåpet.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen hade jag nog inte tagit det på en polares försäkring, speciellt inte om jag dessutom lagt hans hoj i en rondell. Jag hade skämts som en hund.

Om det går att göra det får du fråga hans bolag, det kan ju till exempel finnas en klausul om ingen utlåning.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tänkte säga som Ulvhamne, var noga med att kolla vad exakt för försäkring han/hon har innan ni blandar in bolaget. Min är försäkrad enbart för personer över 25 och ingen utlåning. Kan lätt bli fel om man inte har koll på sin historia med sånna små texter i avtalet!

Tycker nog som flera här, dra in svansen mellan benen, stå för det misstag och betala därefter. Dra inte in bolag, speciellt inte om ni inte har FULL koll på vad som gäller.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kör vidare med dina trasiga prylar, det är c0olt! Använd din egen försäkring när du klotar din egen hoj ;)
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Hade börjat med att kolla vad som gäller med din kompis fb .
& efter det tagit ställning ihop med din kompis om det är värt att blanda in fb .

Hade jag lånat ut min hoj till en polare då hade jag låtit honom få nyttja försäkringen om det hade behövts , men hade jag varit i din sits då hade det tagit emot att göra det .

Bäst att kolla fakta & sen ta ett beslut .
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det kommer bli svårt att räkna fram exakt ökad kostnad för polarens försäkring tills han nått full bonus om ni tar det på hans försäkring. Med de små skador du beskriver är det tveksamt om din ersättning ens blir lika stor som självrisk plus förlorad bonus. Kör på din hemförsäkring eller hoppa över ersättningen skulle jag kört på. Lite skrapat skinnställ är inget att skämmas över.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jäkla tur att det inte var min hoj för hade du klotat så hade du fått pröjsa kasch det hade inte tagits på någon försäkring överhuvud taget.

Detta har redan hänt en gång när en fd polare slog runt framlänges med en av mina hojar.. han fick ta ett lån och köpa hojen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jäkla tur att det inte var min hoj för hade du klotat så hade du fått pröjsa kasch det hade inte tagits på någon försäkring överhuvud taget.

Detta har redan hänt en gång när en fd polare slog runt framlänges med en av mina hojar.. han fick ta ett lån och köpa hojen.
Jag tror nog han köpt en ny fotpinne åt polaren utan att blanda in försäkringsbolaget.

Frågan han ställer gäller hans egen skyddsutrustning.

Sedan antar jag baserat på svaren här i tråden att de flesta kör med halvförsäkring då hel är bortkastat om man ändå inte ska använda den delen när något väl händer.
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Tack för alla svar, dock måste jag förtydliga:

Innan jag lyckas nå mitt försäkringsbolag var jag helt enkelt intresserad om någon annan stött på ett liknande resonemang.

Jag har inte under några omständigheter tänkt blanda in min kompis försäkringsbolag när mina grejer har gått sönder. Den retoriska frågan var huruvida detta är rimligt tänkt av Trygg-Hans - jag anser inte att mina personliga kläder är tillbehör till någon annans motorcykel. Därav intresset att se om någon stött på liknande...

Tur att min kompis inte valde att lyncha mig för en fotpinne på en Transalp från 1991...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kör helförsäkrat, men tänker att försäkringen är något jag använder mig av när det handlar om större skador som jag inte kan fixa själv för max ~10 000. Jag ser försäkringar som något jag använder mig av när det handlar om ekonomiska värden jag inte själv har råd med. Brukar av den anledningen välja en högre självrisk (om skillnaden i premie blir hyfsat stor).

Har aldrig haft en skada på min egen hoj, men lyckades pga. en liten. manövreringsfadäs tappa en polares hoj en gång. Löste det genom att köpa lite nya delar för ett par tusen. Min utgångspunkt när jag tar sönder någon annans saker är att denne inte skall drabbas något ekonomiskt. Om jag lånade ut min hoj och en polare kraschade kanske jag sen skulle välja att säga "det är lugnt, vi tar det på försäkringen", men det är en annan sak.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag tror nog han köpt en ny fotpinne åt polaren utan att blanda in försäkringsbolaget.

Frågan han ställer gäller hans egen skyddsutrustning.

Sedan antar jag baserat på svaren här i tråden att de flesta kör med halvförsäkring då hel är bortkastat om man ändå inte ska använda den delen när något väl händer.

Det kan bli en långdragen historia eftersom man inte vet slutkostnaden förrän polaren fått full bonus igen. Varje år får man stämma av det årets extra kostnad. Kan ju kännas lite olustigt skulle i alla fall jag tycka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top