Fryser om händerna

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tjo gott folk!

Både jag och frugan är nyblivna mc-åkare/ägare och vi köpte oss initialt var sitt par CE-godkända läderhandskar som vi bägge fryser i efter nån timme vid temperaturer under 20 grader. Vi har provat att komplettera med ett par innervantar (typ generiska stickade tunna som är töjbara) samt även köpt och provat med ett par som hittades på biltema som skulle hålla vind ute, men inget av det räcker riktigt. Frugan testade även med ett par tunna ullvantar som hon normalt sätt använder när vi är ute och åker skidor men det räcker dessvärre inte.

Så min fråga är vad använder ni för att INTE frysa om händerna som fortfarande har CE-godkända skydd?
Jag vet om alternativen (uppvärmda handtag mm) men jag är ute efter ett par varma och gärna vattentäta handskar.

Tips mottages tacksamt - Tack på förhand!

/ S
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Ja det är väl bara att ta ett par vinterhandskar i sånna fall. Typ goretex
 

Raderad medlem 51742

Guest
Låter som att ni har köpt väldigt tunna handskar. Jag prioriterar maximalt skydd och kör med Dainese Full Metal D1 på sommaren. Behöver inte slå på handtagsvärmen förrän temperaturen kryper ner mot 15 grader.

Är det kallare än så, eller om det regnar, kör jag med Halvarssons Advance. Rimlig skyddsnivå, samtidigt som de håller mig varm och torr även när temperaturen närmar sig nollan. Vid sommartemperaturer blir dock dessa för varma och de känns lite klumpigare än racehandskarna.

Båda dessa handskarna (i synnerhet sommarhandskarna) kostar rejält med pengar, men jag har lärt mig att när det gäller utrustning får man vad man betalar för (mina förra Dainesehandskar av ungefär samma sort höll i nästan 7 år och 6000 mil).
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rökare / nikotinanvändare?

Om inte, så låter det underligt.
Jag för min del har problem att hitta nog tunna handskar som ändå ger acceptabelt skydd vid en crash. Föredrar helt ofodrade skinnhandskar så långt ner i temperaturskalan det bara går.

Fodrade handskar behöver nämligen inte alls vara lösningen på att frysa om fingrarna.
Fel sorts handskar - för trånga eller felsydda stryper blodcirkulationen och gör att man fryser trots massa stoppning och skit.

Kan lösningen ligga i "nyblivna MC-åkare"?
Alltså - håller ni hårt i styret? Nyper man för hårt stryper man blodcirkulationen i vilka handskar som helst. En guideline kan vara att man inte skall hålla hårdare i styret än man håller i en banan som man vill kunna äta senare på dagen... See?

Jag skulle absolut rekommendera handtagsvärmare.
Fryser ni redan vid 20 grader så blir varken glädjen stor eller säsongen speciellt lång.
Handtagsvärmare ökar på bägge.


En annan lösning skulle kunna vara att styra undan fartvinden med handtagsskydd:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/

Ser helt klart Gangsta ut på en custom hoj, but Hey!
Vill man köra får man se förbi sådant som andra kanske fnissar åt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag fryser väldigt lätt om händerna och får vita fingrar på höst och vår fast det fortfarande är plusgrader.
Jag har 3 par MC handskar, ett par tunna för soliga dagar ett par täta skinnhandskar och ett par Richa fodrade handskar.
Nu för tiden har jag två par med mig när jag kör och det är dom tunna samt dom fodrade Gore-Tex Richa.
skinnhandskarna har jag slutat använda för dom var för täta och stängde in fukten vilket i längden ger kalla händer.
Regnar det så har jag överdragshandskar men Gore-Tex tål ändå lite kortare skurar.

Jag tycker du ska köpa dig ett par fodrade Gore-Tex handskar. är du inte nöjd med dom på hojen så kan du ha dom som vanliga vinterhandskar istället.
Så länge handskarna är tillverkade för MC körning så skulle jag inte stirra mig blind på CE och skydd, sitter ingenting viktigt i en hand och det enda man vill undvika är att skrapa upp handen, kör man en R-hoj kan man väl börja fundera lite mer på skydden.

Notrigtrider kan vara inne på ett spår med att hålla fast sig för hårt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag fryser tillräckligt monterar jag värmehandtag. De hjälper något enormt för att man inte ska frysa i resten av kroppen med, men om ni fryser redan vid 20 så misstänker jag att ni spänner armarna och på så vis får sämre blodflöde till händerna.
 

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tack för alla svar så här långt!

Blodcirkulation kan definitivt vara en faktor för ja; vi är bägge rökare. Men vi fryser sällan på vintern när vi åker skidor (vi åker alpint 5-6ggr/vecka) så jag vet inte om det riktigt är skälet men det kan definitivt vara en bidragande faktor för handskarna vi har är väldigt tighta (enligt råd från butiken vi köpte dem i).
Samt det faktumet att bägge är korta så det blir ett glapp på en centimeter eller två mellan handske och jacka stundtals. Utöver det så är det tunt skinn med en strap som man spänner åt runt handleden så det är ju sannolikt många fel på en och samma gång. :(
Bristande erfarenhet resulterar i felköp har jag fått erfara men det är ju svårt att veta riktigt vad man behöver innan man provat så det blir ekonomin som får lida lite för det. :)

Jag har funderat på nedanstående i en tillräckligt stor storlek för att jag, när det blir kallare, ska kunna komplettera med en tunn handske under:
Dainese Tempest Unisex D-Dry Long Motorcycle Gloves - https://www.amazon.de/gp/product/B01MDUR5NI/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A278WKIURV0A8H&psc=1
och det verkar ju vara lite samma spår som ni är inne på, handtagsvärmare och handtagsskydd undantaget.
Det är ju snarlik variant på den produkt som länkades också, kan denna tänkas vara ett fullgott budget alternativ?

-------------------
Edit
-------------------
Vill bara tillägga att jag är väldigt positivt överraskad av det vänliga bemötandet, något som jag inte upplevt så värst mycket av på forum inom andra områden - Så ett stort tack!
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Är det korta handskar som inte täcker upp mot jacka?
Vanligt fel om du är nybörjare är att man kramar handtagen för hårt.
Sitter din fru med händer i sitt knä? Eller håller hon i något?
Vid +20 ska man kunna köra en hel dag utan att frysa.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kanske självklart, men storleken på handskarna spelar stor roll för hur varma de är. Ett rejält luftlager kring fingrarna isolerar enormt mycket bättre än när handsken ligger dikt emot. Även handtagsskydd är positivt, speciellt i regn.
 

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Frugan åker egen hoj och jag övervakar henne inte konstant även om det ibland skulle behövas men jag betvivlar starkt att hon åker med händerna i knät utan åtminstone stundtals har dem på styret ;)

Men skämt åsido: ja, det är korta handskar som inte möter upp mot jacka och jag kan inte bedöma det själv men möjligheten finns att vi håller kanske för hårt i styret och trånga är de definitivt!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej Silverridge :)

Fattade det var ni båda som upplevde samma sak.

Själv rökare och fryser lätt om händerna när jag kör men inte när det är 20 grader. Själv tror jag det också kan bero på vibrationerna i handtagen att jag blir frusen men vad vet jag? Men detta för mig börjar vid körning runt 10 grader.

Jag har i alla fall köpt snöskoterhandskar och dessa upplever jag som lite varmare och ser ju ut som MC-handskar :)

Följer denna tråden med stort intresse nu...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frysa om händerna
1) är symptom på inte tillräckligt mycket kläder på kroppen #
2) självklart ska kragen på handsken överlappa jackan ca 5 - 10 cm och kragen ska ligga utanpå jackan
(jackan utanpå handskkragen är när man behöver kylning av kroppen)
Och så är det förståss mindre lyckat att röka.

# Innan arbete på vintern med laxslakten ute på en flotte vid laxodlingen i Blekinge skärgård så sitter man i arbetsboden med alla kläder på sig och full värme i kaminen.
Och med de bara händerna och underarmarna nedstoppad i två hinkar med vatten och is.
Genom att det är så varmt i boden och man har så mycket kläder på sig är kroppens enda chans undvika överhettning att pumpa ut blod in händerna. Efter 30 minuter på det här sättet så kan man sedan arbeta hela dagen med händerna i det nollgradiga vattnet i laxodlingen.
Utan att händerna kallnar.
 

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Hej Silverridge :)

Fattade det var ni båda som upplevde samma sak.

Jag måste missförstått vad du menade helt för; ja, hon upplever samma sak när hon kör sin mc. Men hon kör den ju inte med händerna i knät?

Skotervantar kanske är ett alternativ men finns sådana med vettiga skydd?

Vibrationer är inte omöjligt alls men det ser jag ingen praktisk lösning på. ????
 

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Frysa om händerna
1) är symptom på inte tillräckligt mycket kläder på kroppen #
2) självklart ska kragen på handsken överlappa jackan ca 5 - 10 cm och kragen ska ligga utanpå jackan
(jackan utanpå handskkragen är när man behöver kylning av kroppen)
Och så är det förståss mindre lyckat att röka.

# Innan arbete på vintern med laxslakten ute på en flotte vid laxodlingen i Blekinge skärgård så sitter man i arbetsboden med alla kläder på sig och full värme i kaminen.
Och med de bara händerna och underarmarna nedstoppad i två hinkar med vatten och is.
Genom att det är så varmt i boden och man har så mycket kläder på sig är kroppens enda chans undvika överhettning att pumpa ut blod in händerna. Efter 30 minuter på det här sättet så kan man sedan arbeta hela dagen med händerna i det nollgradiga vattnet i laxodlingen.
Utan att händerna kallnar.

Ja dom kan omöjligt ligga utanpå det går helt enkelt inte för det är dom för korta för. Att se till att bli varm i övrigt innan kan ju dock vara en lösning på problemet. Jag måste testa konceptet! Det är ju praktiskt även till de riktigt bistra dagarna i backen med skidor så tack för tipset!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ni har fått många bra tips i tråden men INGET kan ersätta värmehandtag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top