Däckbyte - var däckjärnen problemet?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Försökte mig på ett däckbyte själv för första gången. Gick sådär. När jag väl fått av bakdäcket efter mycket svett och svordomar var det dags att få på det nya däcket. Jag följde div. instruktioner och Youtubeklipp, men jag lyckades inte få sista biten av däcksidan över fälgkanten (se nedanstående klipp från 4.35)


Använde 3 däckjärn från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000023494/) men det gick bara inte. Försökte göra som i filmen, men fick inte över kanten på slutet. De andra däckjärnen (ett på varje sida) gled bara undan - kraften från knät som jag höll emot med räckte inte till och däckjärnen var så smala, så de gled bara under knät hela tiden.

Däcket var uppvärmt innan för att det skulle vara så mjukt som möjligt och jag använde däckpasta för att det skulle glida fint över fälgkanten, men det hjälpte inte.

Det skumma är att när jag höll på att ta bort det gamla däcket (samma sort - Metzeler M7 RR) behövde jag vid ett tillfälle göra ett omtag och föra tillbaka fälgkanten över däcket (dvs exakt samma moment som ovan) och då var det inga som helst problem, men det nya däcket var väl styvare. På det gamla däcket var det heller inga problem att trycka ned däcket mot mitten av fälgbanan med hjälp av knäna för att få mer "slack" att arbeta med, men till det nya däcket räckte inte min egen tyngd till.

Det första som slog mig när jag såg dessa däckjärn var hur små de var - såg ut som leksaker - i filmen har han betydligt rejälare grejer. Samtidigt vill jag ju inte använda onödigt mycket kraft så jag skadar fälgen. Någon annan som testat dessa till jämförbart däck och som vågar sig på en bedömning om jag gjort det onödigt svårt för mig när jag valde dessa däckjärn. Hade sannolikheten att lyckas varit större med bättre/längre däckjärn eller är det bara min teknik som fallerar? Jag vet ju att jag borde fått ned däckkanten på motsatt sida närmare fälgens mitt, men där räcker min egen tyngd helt enkelt inte till.

Efter ett antal timmars kämpande och med vetskapen om att framhjulet troligen skulle bli ännu svårare fick jag till slut åka till verkstan med svansen mellan benen för att få hjälp :(

Löser bättre däckjärn problemet vågar jag mig nog på ett nytt försök i framtiden, men att gå upp i vikt känns inte som ett realistiskt alternativ, så om ingen har något annat bra knep på lager som kan få mig att lyckas måste jag nog ge upp ambitionerna att fixa mina egna däckbyten. Idéer?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
På motsatta sidan måste "beaden" vara nere i mitten på fälgen, annars får du aldrig över det sista, om du förstår. Inget våld eller speciellt långa verktyg krävs, bara rätt teknik.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bra däckjärn är A & O men det fungerar bra med små järn. Gillar de korta som biltema hade tidigare. Du måste se till att båda däckskantern är llsa från däckfälgens kant annars blir det skitjobbigt att kränga. Så se till att de lösa och helst i mitten på fälgen och att du kladdat på däckpasta på däcket och fälgen också till fördel så kommer det gå kanon. Just ja sätt inte järnen långt ifrån varandra utan tätt med säg ca max 10cm en lite fingervisning.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Använde 3 däckjärn från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000023494/) men det gick bara inte. Idéer?

Just dom järnen du länkar till är väldigt trevliga att arbeta med.
Mer behövs inte. Jag kränger mycket däck med slang, och har aldrig nypt en slang med just sådana järn.

Skicka PM om du vill att jag skall titta till dig när du försöker nästa gång.

På motsatta sidan måste "beaden" vara nere i mitten på fälgen, annars får du aldrig över det sista, om du förstår. Inget våld eller speciellt långa verktyg krävs, bara rätt teknik.

Amen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
På motsatta sidan måste "beaden" vara nere i mitten på fälgen, annars får du aldrig över det sista, om du förstår. Inget våld eller speciellt långa verktyg krävs, bara rätt teknik.

Bra däckjärn är A & O men det fungerar bra med små järn. Gillar de korta som biltema hade tidigare. Du måste se till att båda däckskantern är llsa från däckfälgens kant annars blir det skitjobbigt att kränga. Så se till att de lösa och helst i mitten på fälgen och att du kladdat på däckpasta på däcket och fälgen också till fördel så kommer det gå kanon. Just ja sätt inte järnen långt ifrån varandra utan tätt med säg ca max 10cm en lite fingervisning.

Just dom järnen du länkar till är väldigt trevliga att arbeta med.
Mer behövs inte. Jag kränger mycket däck med slang, och har aldrig nypt en slang med just sådana järn.

Tack för bra input! Det låter onekligen som att främsta anledningen till att det inte funkade denna gången är att jag inte fick ner däckkanten till mitten av fälgen på motsatta sidan. Nu är frågan bara hur jag skall lösa det problemet, då jag tävlar i flugviktskategorin och inte lyckas hålla kvar det nya (styva) däcket i mitten av fälgen enbart med min kroppsvikt. Såg i en annan tråd att någon använde samma maskin från Biltema (en sån har jag redan) som annars används för att lossa däckkanten från fälgen. Annars har jag sett att en del trycker ihop däcket med rejäla buntband.

Att få av sista kanten av det gamla däcket var för övrigt en svordoms- och svettkrävande aktivitet. Höll säkert på i två timmar innan jag lyckades kanalisera kraften på rätt sätt med det rätta handgreppet. :4skrika :huvet

Skicka PM om du vill att jag skall titta till dig när du försöker nästa gång.

Tack för erbjudandet! Nästa gång (om jag nu inte lägger ut alla verktyg jag köpt på blocket och lägger ner projektet :crash ) skulle det definitivt underlätta att ha någon som gjort detta några gånger förut nära till hands.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tar du i för mycket så gör du fel!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det där m däckmaskinen är endast när jag ska få av den från fälgkanten när jag ska byta däck

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Järnen ser lite klena ut, det är lite av en materialsport. Jag köpte engång 3x järn som såg bra ut, men var tjocka i godset = grät & gav upp. Sen provade jag originalen(?) till de jag hade, såg likadana ut men dyrare & tunnare, plötsligt gick det lättare? Fast det motsätter ju min första mening...

Svårt och jobbigt är det hur som helst
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm, ja jag får väl öva på tekniken. Ingen som har någon gammal fälg med däck liggande som jag kan öva på, så att jag efter sisådär 20 lyckade och mindre lyckade försök kan klara av det på min egen hoj? :hihi

En fundering... M7RR-däcken från Metzeler har ju tydligen en väldigt styv sidovägg (syntes knappt på däcket när jag fick punktering senast), vilket bidrar till däckets goda egenskaper. Någon som har jämfört att kränga dessa (eller liknande däck) med andra däck med mindre styva sidoväggar. Har det någon betydelse för hur svårt/lätt det är att montera däcket?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmm, ja jag får väl öva på tekniken. Ingen som har någon gammal fälg med däck liggande som jag kan öva på, så att jag efter sisådär 20 lyckade och mindre lyckade försök kan klara av det på min egen hoj? :hihi

En fundering... M7RR-däcken från Metzeler har ju tydligen en väldigt styv sidovägg (syntes knappt på däcket när jag fick punktering senast), vilket bidrar till däckets goda egenskaper. Någon som har jämfört att kränga dessa (eller liknande däck) med andra däck med mindre styva sidoväggar. Har det någon betydelse för hur svårt/lätt det är att montera däcket?

Nu är jag ingen flugviktare, ca 115 kg men att få på ett nytt Metzeler M7RR eller Michelin Pilot Power 3 är nått jag klarar med bara händerna.

KNEP
1 värm däcket med däcket i knäet med hårtork eller varmluftpistol på insidan tills det inte känns ok att hålla i med händerna längre. Då är det ca 45 till 50 grader varmt.
Och MJUKT !
2 pensla däckkanterna och fälgen med Biltema däckmonteringspasta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...Hjul-och-Dack/Dackmonteringspasta-2000023377/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Penslar/Oval-pensel-2000018329/
3 lägger fälgen på en fyrkantig ram av fyra 45mm tjocka plankor med ett hål i mitten på 340mm för bromskivan inte ska utsättas för tryck, böjas, bli sned
för skadas / böjs bromsskivan är dyrt bara förnamnet !
4 det är absolut nödvändigt trycka ner däcket till mitten på fälgen på ena sidan för att få över andra sidan / sista biten.

Väger du för lite för trycka ner ena sidan av däcket till mitten av fälgen med knäna, koncentrera dig först på att trycka ner däcket på ena sidan och tryck in en eller två hoprullade handdukar mellan däcket och fälgen som håller ner däcket till mitten av fälgen när du sedan trycker sista biten av däcket över fälgkanten.

Jag har väl lite teknik för jag behöver inga däckjärn utan klarar få på ett nytt M7RR enbart med
Värme (såg detta på Youtube, lägg ut däcket i California solen, gav iden)
Däckmonteringspasta
Träram
Trycka ner första delen på däcket till mitten av fälgen med knäna
Pressa över andra sidan / sista biten av däcket med händerna.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hmm, ja jag får väl öva på tekniken. Ingen som har någon gammal fälg med däck liggande som jag kan öva på, så att jag efter sisådär 20 lyckade och mindre lyckade försök kan klara av det på min egen hoj? :hihi

Be careful what you wish for: rätt vad det är så ligger det en trave gamla sura, varmkörda däck som närmast vulkat samman med fälgen på din garageuppfart. :)


Det är sant att somliga däck är svårare än andra att kränga, och med dina breda fälgar kanske det är ett litet helvete ändå...? Jag jobbar med enkla dims på både däck och fälg.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
M7RR-däcken från Metzeler har ju tydligen en väldigt styv sidovägg (syntes knappt på däcket när jag fick punktering senast), vilket bidrar till däckets goda egenskaper. Någon som har jämfört att kränga dessa (eller liknande däck) med andra däck med mindre styva sidoväggar. Har det någon betydelse för hur svårt/lätt det är att montera däcket?

Nja, vissa nyare Bridgestone och iaf. de gamla Dunlop NTEC, de har styva däcksstommar... Dunlop-slicksen var nog de värsta jag varit med om. Men det går att få av och på de också.

Tyckte inte M7RR var särskilt speciellt svårkrängda när jag smackade på dem. :va

Efter ett antal timmars kämpande och med vetskapen om att framhjulet troligen skulle bli ännu svårare fick jag till slut åka till verkstan med svansen mellan benen för att få hjälp

I min erfarenhet så är framhjulet avsevärt enklare än bakhjulet, så du skulle nog inte gett upp där. :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hårda(re) gatdäck som kanske suttit på i bortåt tusen mil och otaliga värmecykler, är lite bökigare att få bort än räserdäck med mjuk stomme som bara sitter nåt pass. Det är min erfarenhet iaf.

Men ge inte upp, snart sitter det och du kan spara mycket pengar på att kränga själv och kan dessutom lägga på fräscha däck när du vill, inte när däcknasaren har öppet! :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De däckjärn du visade gillar jag inte!!!

Dessa gillar jag och de säljer dem på lellesmc, de använder jag ute på grusvägen också

9jllw6.png
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu är jag ingen flugviktare, ca 115 kg men att få på ett nytt Metzeler M7RR är nått jag klarar med bara händerna.

KNEP
1 värm däcket med däcket i knäet med hårtork eller varmluftpistol på insidan tills det inte känns ok att hålla i med händerna längre. Då är det ca 45 till 50 grader varmt.
Och MJUKT !
2 smeta in däckkanterna och fälgen med Biltema däckmonteringspasta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...Hjul-och-Dack/Dackmonteringspasta-2000023377/
3 lägger fälgen på en ram av fyra plankor 45mm tjocka plankor med ett hål i mitten på 340mm för bromskivan inte ska utsättas för tryck, böjas, bli sned
för skadas / böjs bromsskivan är dyrt bara förnamnet !
4 det är absolut nödvändigt trycka ner däcket till mitten på fälgen på ena sidan för att få över andra sidan / sista biten.

Väger du för lite för trycka ner med knäna, koncentrera dig först på att trycka ner däcket ena sidan och tryck in en eller två hoprullade handdukar mellan däcket och fälgen som håller ner däcket när du sedan trycker sista biten av däcket över kanten.

Jag har väl lite teknik för jag behöver inga däckjärn utan klarar få på ett nytt M7RR enbart med
Värme (såg detta på Youtube, lägg ut däcket i California solen, gav iden)
Däckmonteringspasta
Träram
Trycka ner första delen på däcket till mitten av fälgen med knäna
Pressa över andra sidan / sista biten med händerna.


Jag bara måste få flika ut lite med en hyfsat halvrelevant historia:
är det någon som minns Tommy Jansson, MA Lerum?

71-kasan.jpg

Photo cred: MC-Nytt. Bilden lånad från Tibro MKs fantastiska sammanställning av svensk Tillförlitlighet/Endurohistoria. Besök! http://www.tibromk-enduro.nu/historia.html

Denne GIGANT som flyttade träd nere i Tyskland under Onkel Toms Hütte krängde alla sina däck med händerna. Kalla som varma, nya som gamla, odubbat eller dubbat - ute, mitt i vintern: krängde med labbarna only. "Går snabbast så".

Japp, det är snubben i mitten med pottfrisyren. Segrare i Novemberkåsan det året - 1971.
Egentligen är dom segrare allihopa i bild - det var nämligen bara dom fem som kom i mål det året.
Sug på den.


Nå, Tommy Jansson hade fler strängar på sin lyra.
I mitten av -70 talet hölls det under några år ett par sorgliga försök till MC-mässor inne på Scandinavium. Stort för en tonåring, men efter att man varit på Älvsjö första gången så fattade man klasskillnaden.

Ett av åren så hade dåvarande Hondaimportören skänkt en Z50 till en tävling som gick ut på att man skulle byta kedja på tid på den stackars lilla Monkeyn.
Plocka av, lägga ner kedjan på bordet och hålla händerna en bit ifrån och återmontera.
...med ryggen på blecket åt rätt håll. Många föll på det i början.
Snabbaste bytet under mässdagarna vann - Monkeyn!

Man fick försöka så många gånger man ville och hade samvete till - och en febrig tonåring skäms inte för fem öre. I vart fall inte då på den tiden. I vart fall inte jag...

Så fort det var en lucka så stod jag där. "Uttråkat tålamod" är väl det uttrycket jag i efterhand inser att personalen i montern uppvisade...

Jag kapade tiderna rejält i början och låg bra till, men lördagens ölstinna besökare vågade jag inte kubbas med i köerna, så när söndagsmorgonen kom var min gamla tid inte mycket värd.

Nå, jag började jobba mig upp i listan igen - och märkte att jag hade ett par vuxna konkurrenter som också kom tillbaka och försökte putsa sina tider.
Jag var dock den som verkade komma bäst överens med Hondatången - det hopplösa originalverktyget som var det enda tillåtna verktyget. Jag kunde ganska enkelt hålla de andra bakom mig, och några av dem tröttnade och dröp av.
"Hade bättre saker för sig" är väl den sanna förklaringen, men för mig fanns bara Z50:in.
Jag skulle ha den, den var min - ingen skulle få komma mellan mig och den.

Enter Tommy Jansson.
Han blev inropad som lite kvartskändis sådär: "Här Tommy, skall inte du försöka?" och jag visste att jag var körd. Jag visste vem han var - ALLA i T-kretsar visste vem Tommy Jansson var - mannen som möblerat om rejält i ekskogen längs spåret man kör under Onkel Toms Hütte.

"Vad skall man göra?"
- Byta kedja på tid.
"Varför det?"
- Eh... ...man vinner depåmoppen om man är snabbast.

Det brann i mig! Det var ingen "depåmoppe"! Det satt regskylt på den, och jag visste att det var en motorcykel. En RIKTIG motorcykel i ett litet format - och den var MIN!
Ja, eller - den hade varit min fram till nu. Mitt enda hopp stod till att feppelsnubben innan hade lämnat ifrån sig Hondatången i fel inställning - men...

...Tommy Jansson kupar handen kring kedjan, sprätter bort låsklipset med tumnageln, drar runt kedjan i ett nafs, lägger ner den på bordet, återmonterar och trycker dit kedjelåset på samma vis: med tumnageln - på halva tiden mot mig.

Jubel, så klart.
-Du kan ta den med dig nu om du vill.
"Jaså, är det klart nu. Skall ni stänga nu"
-Det är en timma kvar, men det är lugnt - du kan ta med dig moppen direkt om du vill.
"Okay" säger han, och tar den under armen som det vore en liten portfölj eller så.


Snopet? Ja, så klart. För en 16-åring som skulle börja på körskola så var det jääävligt snopet.
Som vuxen, med förhoppningsvis större koll på det som händer runt omkring mig så är det enkelt att inse att det knappast var en slump att han råkade traska förbi just där, just då.



Sensmoral?
Fan vet. Att teknik klår råstyrka - men att en kombination av båda klår allt?


Ett kul minne är det i vart fall. Nu för tiden...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett par extra fälgar du kan få träna att kränga på. :D Dessutom ett par regndäck som ska på de fälgarna med! OCH så har jag två hojar som ska få nya däck. Bara att komma förbi och kränga, jag kan bjuda på öl och glada tillrop och knappt hjälpsamma kommentarer under äventyret med så som är brukligt när någon ska lära sig kränga däck. :hihi
Det är väl bara lite långt för dig att komma över till östkusten bara för att träna på någon annans fälgar och däck. :hihi

Men som de andra sagt, egentligen är det inte hemskt jobbigt att kränga däck, jag fixade att kränga ett par däck med hyfsat nybruten rygg lagom utskriven från sjukhuset, sådär så jag inte kunde gå utan kryckor, vilket säger lite om hur jobbigt det egentligen är när man får in tekniken. :hihi

Och jag jobbade med en gubbe som krängde av och på däck med tummarna till sporthojar när jag jobbade på en gummiverkstad. För det tog ju längre tid att hämta verktygen eller spänna fast fälgen i maskinen än att bara trycka av/på med händerna. :crash
 

Raderad medlem 51742

Guest
Haha, ja det verkar som att kombinationen värme, händer, däckpasta och viss kroppsvikt är det som är hemligheten här :)

...men att bättre däckjärn möjligen kan underlätta.


Nu är jag ingen flugviktare, ca 115 kg men att få på ett nytt Metzeler M7RR eller Michelin Pilot Power 3 är nått jag klarar med bara händerna.

KNEP
1 värm däcket med däcket i knäet med hårtork eller varmluftpistol på insidan tills det inte känns ok att hålla i med händerna längre. Då är det ca 45 till 50 grader varmt.
Och MJUKT !
2 pensla däckkanterna och fälgen med Biltema däckmonteringspasta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...Hjul-och-Dack/Dackmonteringspasta-2000023377/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Penslar/Oval-pensel-2000018329/
3 lägger fälgen på en fyrkantig ram av fyra 45mm tjocka plankor med ett hål i mitten på 340mm för bromskivan inte ska utsättas för tryck, böjas, bli sned
för skadas / böjs bromsskivan är dyrt bara förnamnet !
4 det är absolut nödvändigt trycka ner däcket till mitten på fälgen på ena sidan för att få över andra sidan / sista biten.

Väger du för lite för trycka ner ena sidan av däcket till mitten av fälgen med knäna, koncentrera dig först på att trycka ner däcket på ena sidan och tryck in en eller två hoprullade handdukar mellan däcket och fälgen som håller ner däcket till mitten av fälgen när du sedan trycker sista biten av däcket över fälgkanten.

Jag har väl lite teknik för jag behöver inga däckjärn utan klarar få på ett nytt M7RR enbart med
Värme (såg detta på Youtube, lägg ut däcket i California solen, gav iden)
Däckmonteringspasta
Träram
Trycka ner första delen på däcket till mitten av fälgen med knäna
Pressa över andra sidan / sista biten av däcket med händerna.

Ja, då borde det ju inte vara omöjligt om jag kompenserar min brist på användbar kroppstyngd med att bli bättre på tekniken.

Värme och däckpasta använde jag, körde med varmluftspistol på insidan av däcket ganska länge. Möjligen fick jag inte upp temperaturen tillräckligt och/eller så hann däcket svalna innan jag kommit tillräckligt långt i krängandet.

Kanske tar och bygger mig en liknande träram om det är bättre. Nu lade jag däcket på Biltemas maskin för att lossa fälgkanten.

Bra tips med handdukarna! Att gå upp sisådär 50 kg för att nå rätt matchvikt ser jag nog mer som ett långsiktigt projekt. För även med sig en del praktiska bekymmer - t ex skulle det då krävas både däckmonteringspasta och däckjärn för att jag skall komma i skinnstället (nu räcker det med viljestyrka och tålamod). :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har ett par extra fälgar du kan få träna att kränga på. :D Dessutom ett par regndäck som ska på de fälgarna med! OCH så har jag två hojar som ska få nya däck. Bara att komma förbi och kränga, jag kan bjuda på öl och glada tillrop och knappt hjälpsamma kommentarer under äventyret med så som är brukligt när någon ska lära sig kränga däck. :hihi
Det är väl bara lite långt för dig att komma över till östkusten bara för att träna på någon annans fälgar och däck. :hihi

Det där lät ju som en alldeles briljant ide! :D
Inte nog med att jag nog lär få in tekniken efter ett antal försök (hoppas du inte är rädd om fälgarna). Bjuder du bara på tillräckligt mycket öl under tiden kommer jag ju även nå rätt däckkrängarmatchvikt så småningom. :fyllisar

Men som de andra sagt, egentligen är det inte hemskt jobbigt att kränga däck, jag fixade att kränga ett par däck med hyfsat nybruten rygg lagom utskriven från sjukhuset, sådär så jag inte kunde gå utan kryckor, vilket säger lite om hur jobbigt det egentligen är när man får in tekniken. :hihi

Imponerande! Jag som ännu inte fått in tekniken upplevde snarare att jag nästan bröt ryggen av krängandet :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där lät ju som en alldeles briljant ide! :D
Inte nog med att jag nog lär få in tekniken efter ett antal försök (hoppas du inte är rädd om fälgarna). Bjuder du bara på tillräckligt mycket öl under tiden kommer jag ju även nå rätt däckkrängarmatchvikt så småningom. :fyllisar



Imponerande! Jag som ännu inte fått in tekniken upplevde snarare att jag nästan bröt ryggen av krängandet :crash

Tekniken är viktig,
mitt 1a däckbyte, ett framdäck, tog 6 timmar
Hade det filmats hade det blivit en bra illustration till hur man inte ska byta däck !
Och jag var totalt slut efteråt.
Ungefär som jag kört på gym i 6 timmar.
Vilket jag aldrig har gjort.

Tre kommentarer till Youtubefilmen du hänvisade till:

1) För att få på den andra sidan / sista sidan av däcket sprutade han på nått glidmedel med en spruta. Innan han började kränga på sista sidan.
BORTKASTAT
För glidmedlet hamnar på utsidan av däcket men den del av däcket som är i kontakt med fälgen i det här momentet (2a däcksidan) är INSIDAN av däcket.
Man ska alltså lägga på däckpasta på UTSIDAN av den del av däcket som går först på fälgen och på INSIDAN av den del av däcket som går på sist.
Och det gör man innan man börjar kränga på däcket.
För få på däcket sedan tar bara sekunder !

2) Förklaringen till att han var tvungen använda däckjärn (som jag ser det) är att han inte tryckte ner däcket ordentligt till mitten av fälgen..........
samt att däcket inte hade glidmedel på insidan.

3) Till sist, standardmisstaget, han placerade den lättaste delen av däcket (märkt med röd punkt på M7RR) där han TRODDE fälgen var som tyngst, vid ventilen.

Jag brukar alltid sätta fälgen på balanseringsstången och kontrollera var fälgen är tyngst och det brukar ligga nära ventilen (inom 45 grader = 1/8 varv) men har på en fälg legat 90 grader, 1/4 varv från ventilen.
Och märka den här punkten, den som är längst ner med fälgen på balanseringsstången, fälgens tyngsta punkt med en tejpremsa.
Med gamla vikter borta såklart !
För varför inte VETA var fälgen är tyngst ?
Om man har en punkt på däcket som visar lättaste delen av däcket !
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top