Byta däck själv

Davva

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Ort
örnsköldsvik
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Hur svårt är det att byta däck själv? Känns ju inte övermänskligt med bra däckjärn och nåt stativ som är ok.... elr? Tittat på Proworks maskin.... elr är det bara skräp?
Mestadels adv däck typ karoo 3 , tkc 80,70.... någon med kunskap?
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Däckjärn x3 och en sprayflaska med såpat vatten. Bara att prova. Blir lättare med tiden.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns andra trådar i detta. Men jag kör med Biltemas alla grejer och balanseringsstången, de har rubbet. Kompressor behöver du också. Det enda som är lite klurigt är att få av det gamla däcket över "sista" kanten. Men man hittar tekniken efter en stund. Jag brukar
spraya på multispray för att få däcket att glida av lättare.

Annars kan man säkert skära sönder det gamla däcket på något vis
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2000022238


En maskin för att putta ner däcket från fälgkanten är väldigt smidigt och underlättar även vid montering för att "hålla ner" motsatt sida där man kränger. Kombiner med däcksjärn från Biltema så har du grejer som duger utmärkt.

Jag har maskinen ovan, ett uttjänt 60L oljefat och 5st av däcksjärnen 350mm ovan. Det kränger jag 20 uppsättningar årligen med. Blandat slanglösa sporthojsdäck, offroaddäck, endurodäck med mousse och dubbdäck till endurohojen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Spatelformade däckjärn är lite smidigare än de där med gjuten look IMHO
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Annars kan man säkert skära sönder det gamla däcket på något vis

Jag har provat det nån gång, men wiren som går längs fälgkanten i däcket är rätt svårskuren kan man säga. :gnissla Då är det nog nästan alla gånger lättare att kränga av däcket på vanligt sätt.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Varför är de flesta handdrivna Däckmaskiner avsedda att plaseras på golvet/marken.
Det borde väl inte vara så svårt att göra ett stativ så den kommer upp i bekväm arbetshöjd.
Har sett någon variant som fästes på bilens dragkrok.
 

Davva

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Ort
örnsköldsvik
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
De låter ju inte överjävligt på nåt sätt då.... jobbar som hantverkare och är van att lära mig nya verktyg lite nu och då, normalt sett är väl de första ggr de klurigaste o man lär väl sig eftersom. ????
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
De låter ju inte överjävligt på nåt sätt då.... jobbar som hantverkare och är van att lära mig nya verktyg lite nu och då, normalt sett är väl de första ggr de klurigaste o man lär väl sig eftersom. ????

Nä, det är inte särskilt svårt, men det är några moment man ska tänka på. Det absolut största felet folk gör är att inte se till att den motsatta sidan av däcket där man är och bänder verkligen är nere i skålningen av fälgen.

https://www.youtube.com/watch?v=iZrIRNS83YE
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Just do it!

Räkna med att du kommer sätta märken i fälgarna när du kränger, inte bara första gången, utan även fortsättningsvis. Det finns plastflärpar att lägga mellan, men vad faaan - se märkena som battlewounds du bär med stolthet. Det är DU som har gjort dem, inte Eurofuckingmaster.

Min uppfattning är att kunna kränga däck och laga punkteringar vare sig det är slangdäck eller ej hör själva motorcykellivet till. Man skall inte behöva vara rädd för att köra punka ute i skogen, det förtar mycket av upptäckarglädjen.

Det enda som är lite klurigt är att få av det gamla däcket över "sista" kanten. Men man hittar tekniken efter en stund. Jag brukar
spraya på multispray för att få däcket att glida av lättare.

Annars kan man säkert skära sönder det gamla däcket på något vis


Att kränga av det gamla går enkelt genom att först resa det upp, sedan köra in två däckjärn "bakifrån", ta spjärn mot utsidan av fälgen (stor risk för märken om man inte salar mellan) och vränga över allt vad man har.
Däcket kommer inte av, men är man hemma i garaget så är det perfekt läge att slå två slag på däcket nära fälgkanten. *plopp*

Står man ute i skogen så får man sätta ett knä på samma ställe. Lite bökigare, men det går.
Första gångerna man kränger däck så kan man hamna i situationer där man upplever att det fattas både knä, ett däckjärn och flera händer.
Låt mig försäkra - det blir inte bättre av att vara två.

En erfaren handledare som kommer med sansade tips - visst, men själva arbetet är ett enmansjobb. Kör man slut på kroppsdelar så måste man tänka om.


Däremot skulle jag inte använda WD-40, 556 eller något annat petroleumbaserat.
Det blir halkigt, visst - men det fortsätter vara halkigt. Kör man grus med låga däckstryck och mycket motor så finns risken att man spinner på fel ställe.... :rock

Ännu ett bushmektips:
Billig hårgele finns i mycket lämpliga storlekar och förpackningar att med sig ut på tur.
Substansen är hal som satan i inledningsskedet, när man skall kränga - men när den sedan torkar så biter det som klister och minskar risken för släpp mellan däck och fälg när man kör med låga tryck.


Spatelformade däckjärn är lite smidigare än de där med gjuten look IMHO


Japp! Detta däckjärnet underlättar betydligt:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-2000023494/


OBS!
Vissa serier kan vara lite skarpa ute i skeden och behöva lite smärgling för att inte skada innerslangen om man har sådana.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
skrev inte att jag använde multispray vid monteringen. Sen gjorde jag ren fälgen på alla ytor efter att det gamla däcket är borta och all skit därtill
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Okay okay - jag läser ibland om folk som öser på vilken smörja som helst när dom skall kränga, och tänker på mina egna fältmässiga krängningar där inget finns att torka undan spraygeggan med.

UuNdGnf.jpg



Tre SH användare på bild! :)

Börjar bli dags att ta tag i förra årets reserapport känner jag, nu när vi snackar kränga däck.
När man hade haft både förmiddags- och eftermiddagspunktering ett par dag i sträck så blev det däcksbyte på kvällen.
Practice makes perfect!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top