Svagt tickande ljud

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det denna nu då? : Manual CNC Timing Cam Chain Tensioner For Yamaha Street YZF 600 XVS 950 YZF 600

På denna sida: http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-...ash=item2effdf905f:g:XC0AAOSwuLZY3hMa&vxp=mtr

Hur fungerar en manuell gentemot automatisk?

De står inte att den passar fzr 1992.
Men däremot på denna länk till ebay står de att den passar fzr600 92

http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-...ash=item2effdf905f:g:XC0AAOSwuLZY3hMa&vxp=mtr

En manuell sträckare drar man in tills de tar i kedjeguiden och man drar åt bara med fingrarna. Man kan även justera in de sista med motor igång för man hör när rasslet upphör då man skruvar in sträckarbulten. En Tumregel är att spänna så lite som möjligt för att få tyst på rasslet.
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
De står inte att den passar fzr 1992.
Men däremot på denna länk till ebay står de att den passar fzr600 92

http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-...ash=item2effdf905f:g:XC0AAOSwuLZY3hMa&vxp=mtr

En manuell sträckare drar man in tills de tar i kedjeguiden och man drar åt bara med fingrarna. Man kan även justera in de sista med motor igång för man hör när rasslet upphör då man skruvar in sträckarbulten. En Tumregel är att spänna så lite som möjligt för att få tyst på rasslet.

För mig står det likadant. Också att jag köpt denna sak ;) Får hålla tummarna för att det blir rätt och att det löser sig med detta. 200 kr fraktfritt är inga pengar att tala om ändå och måste spännaren måste ändå bytas förr eller senare så.

Med hjälp av denna tråden så ska jag nog klara av det smärtfritt. Kollade fjädern iallafall och den var hel. Men nu vet jag hur jag kommer åt den iallafall när spännaren kommer.

Tack alla. Kommer någon på något annat som kan vara orsaken till tickande/knackandet så skriv gärna.

Är det allså dumt att åka med hojen om det nu skulle vara spännaren?
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Jag läste vad du skrev Freddan. Det var ett informativt och långt inlägg. Synd att du tog bort det.
Iallafall, på min så hade jag bara en fjäder. Inget lager lixom. Börjar bli kallsvettig. Skruva bara bort mittersta skruven. Ligger lagret i min motor tror du?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag läste vad du skrev Freddan. Det var ett informativt och långt inlägg. Synd att du tog bort det.
Iallafall, på min så hade jag bara en fjäder. Inget lager lixom. Börjar bli kallsvettig. Skruva bara bort mittersta skruven. Ligger lagret i min motor tror du?

Din spännare har inget som kan lossna inne i motorn.
Ang om du törs köra så håller den nog typ 90% chans att den håller tills du får sträckaren.
Obs en manuell sträckare kan mörka att kedjan är slut för den kan man dra in hur långt som helst.
Ett tips när du får hem sträckaren ,,,borra ett hål genom yttre muttern så du kan dra igenom en ståltråd och låsa den extra säkert.
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Jahaja. En uppdate. Spännade kom med posten i förrgår och nu sitter den på hojen. Vad fånig jag känner mig såhär i efterhand. Det var ju inget märkvärdigt det där.
Men! För det första. Tickandet försvann inte :/
Och för det andra. Hur hårt ska jag spänna egentligen? Jag har prövat med både löst och tight. Med handkraft då. Löst, så börja den ticktacka riktigt ordentligt, fast någon annanstans lät det som tror jag. Tight, så tror jag den börjar skramla sådär som den nog ska göra när spännaren ska bytas.

Sen när jag fick på tanken och skulle pröva spännaren, så har det uppstod en annan grej. Den vill lixom nu kväva sig själv när jag kör snabbt och första gången med gasen. Börjar jag varva så går den typ som den ska... tror jag.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Alla här talar om kamkedjan, men efter att ha lyssnat på din video är jag inte alls säker på att det är kamkedjan. Har du kollat så att det inte är något annat, t ex trasig tändhatt etc. Låter ju mer som ett överslag i mina öron.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Jag har verkligen jätte svårt för att hitta vart ljudet kommer ifrån. Hade underlättat om man kunde starta utan tank, luftfilter och förgasare :p
Hur skulle en trasig tändhatt orsaka ljudet tänker du? Vad menas med överslag?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har verkligen jätte svårt för att hitta vart ljudet kommer ifrån. Hade underlättat om man kunde starta utan tank, luftfilter och förgasare :p
Hur skulle en trasig tändhatt orsaka ljudet tänker du? Vad menas med överslag?

Överslag är när gnistan hoppar från tändhatt eller tändkabel mot jord. Leta efter sprickor på tändhatt och kabel.
Om de nu inte är det så är vi tillbaka på endera kamkedja slut eller ventilspel för stort.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Grunden för min åsikt är att en dålig kamkedja borde rassla i stället för att ticka. Dessutom är inte tickandet synkront med motorvarvtalet, utan kommer lite intermittent.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Grunden för min åsikt är att en dålig kamkedja borde rassla i stället för att ticka. Dessutom är inte tickandet synkront med motorvarvtalet, utan kommer lite intermittent.

Överslag är en bra gissning vi får hoppas de bara va det. Men kamkedja slammer kan låta klick klick klick oregelbundet , kedjan slår såattsäga.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Om man inte justerat ventilerna så kan det ticka. På min tvåcylindriga hoj tickade det snabbare än i din video.
 

Potus

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
01- Yamaha XJR 1300
Innan du gör något annat dyrt, kolla att dina avgasrör är spända, avgaspuffar kan låta som det gör på filmen när det är en liten glipa.
Lycka till
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Tack för alla svar och all hjälp. Jag har lagt detta på is och får bli ett vinterprojekt. Det första jag ska göra är att kolla ventil spelet. Och det får faktiskt verkstad göra tror jag. Så dags att spara pengar.
Har ett annat problem nu istället som jag startat en egen tråd för.

För övrigt. Min FZR gör bara ca 185 km/h. Det är litet dåligt eller? Inte för att det har något med ämnet göra. Men känner någon sig snäll och vill svara så uppskattas det :) Återkommer när något nytt händer på ticktack fronten.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tack för alla svar och all hjälp. Jag har lagt detta på is och får bli ett vinterprojekt. Det första jag ska göra är att kolla ventil spelet. Och det får faktiskt verkstad göra tror jag. Så dags att spara pengar.
Har ett annat problem nu istället som jag startat en egen tråd för.

För övrigt. Min FZR gör bara ca 185 km/h. Det är litet dåligt eller? Inte för att det har något med ämnet göra. Men känner någon sig snäll och vill svara så uppskattas det :) Återkommer när något nytt händer på ticktack fronten.

Min 690 Duke R gjorde inte mer än ca.180 heller med orginal drevning. Fanns inte mer motor för att få upp den mer utan att greja lite. Känns som klassen 600cc ligger där runt orginal 180-220km/h?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top