Svagt tickande ljud

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Var ute och körde min Yamaha FZR 600 92:a som gått 8000 mil. Gasade ur den då jag bytt burk i bak. Väl påväg hem så märkte jag ett svagt tickande ljud vid lägre hastighet (Krypkörning och upp mot 70 km/h kanske. 1:an, 2:an och 3:an typ. Inget tickande vad jag märkte vid frikoppling och när jag varvar motorn. Bara när hojen driver.
Men även lite tickande till och från när hojen stod på tomgång. Verkar komma från cylindrarna när jag stod bredvid. Min första tanke är en ventiljustering. Men kan det komma bara sådär och borde det inte ticka högre när man varvar motorn?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Intressant. Vad kan jag göra åt detta och vart sitter den på min hoj? Är det dåligt för motorn att köra med den utan att åtgärda?

Inte att rekommendera att köra om det är problem med sträckaren. Händer något och kamkedjan blir så slack så den hoppar ett par kuggar eller i värsta fall slits av pga ryckande krafter är de inte så roligt längre.

Hade jag gått i dina skor hade jag nog felsökt och hittat problemet innan jag körde.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Är det denna ni menar? Vad bör jag tänka på när jag tar bort den och vad ska jag kolla efter? Kan jag laga den utan att köpa en ny? Hur är det att köra med den utan att byta och vänta tills vintern i stället?

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De brukar inte synas om de är fel på en sträckare de är själva bakåtlåsningen som släpper när motorn går och vibrerar.
Men du kan kolla om du har så tur att fjädern är av (liten risk men värt att kolla. Fjädern sitter innanför mittenbulten de är bara att skruva lös den och plocka ut fjädern.
Vid byte till ny sträckare så skruvar du lös de två yttre bultarna och plockar lös hela sträckaren.
OBS vid återmontage av org sträckare så är det livsviktigt att plocka lös fjädern (mittenbult) och släppa på spärrfunktionen så du kan backa sträckaren max så den inte trycker på kedjeguiden! Därefter monterar man sträckaren i de två yttre bultarna och sist av allt trycker man in fjädern och drar åt mittenbulten.

Jag såg nu att den gått 8000mil och då kan kamkedjan vara så slut/utsträckt att den inte kan spännas med org sträckare. Att kolla om den är för lång är ett bet grövre ingrepp i motorn!

https://www.youtube.com/watch?v=SBYQOYpYHyM
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
De brukar inte synas om de är fel på en sträckare de är själva bakåtlåsningen som släpper när motorn går och vibrerar.
Men du kan kolla om du har så tur att fjädern är av (liten risk men värt att kolla. Fjädern sitter innanför mittenbulten de är bara att skruva lös den och plocka ut fjädern.
Vid byte till ny sträckare så skruvar du lös de två yttre bultarna och plockar lös hela sträckaren.
OBS vid återmontage av org sträckare så är det livsviktigt att plocka lös fjädern (mittenbult) och släppa på spärrfunktionen så du kan backa sträckaren max så den inte trycker på kedjeguiden! Därefter monterar man sträckaren i de två yttre bultarna och sist av allt trycker man in fjädern och drar åt mittenbulten.

https://www.youtube.com/watch?v=SBYQOYpYHyM

Grymt att du försöker hjälpa mig. Jätte tack! Hur släpper man spärrfunktionen och vad menar du med backa sträckaren? Jag har inte plockat löst det än så det kanske man ser när man väl är där och pillar? Men det ser lixom ut att bara sitta fast med två två skruven och den mittersta. Alltså det ser inte ut att finnas något att backa eller vad man säger.
Jag kanske skulle börja med att plocka bort den iallafall.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det borde väl gå att kolla kedjans spel och sträckning på den motorn?

Det gjorde jag på en Suzuki GSXR 750 -98 iaf och då kollade man kedjespelet och kedjans sträckning mellan kamaxlarna med skjutmått. Var inget svårt alls när man ändå hade av ventilkåpan och kollade ventilspelet. Jag hade förvisso manuell kamkedjesträckare på den motorn så koll av kamkedjan gjorde jag vid varje service (ca 500 mil).
Hur det är på just din motor vet jag inte men borde gå att göra på något liknande sätt tycker jag.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Jag såg nu att den gått 8000mil och då kan kamkedjan vara så slut/utsträckt att den inte kan spännas med org sträckare. Att kolla om den är för lång är ett bet grövre ingrepp i motorn!

Men kamkedjer ska väl inte behöva bytas? Är det inte det som är hela grejen med dom?
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Det borde väl gå att kolla kedjans spel och sträckning på den motorn?

Det gjorde jag på en Suzuki GSXR 750 -98 iaf och då kollade man kedjespelet och kedjans sträckning mellan kamaxlarna med skjutmått. Var inget svårt alls när man ändå hade av ventilkåpan och kollade ventilspelet. Jag hade förvisso manuell kamkedjesträckare på den motorn så koll av kamkedjan gjorde jag vid varje service (ca 500 mil).
Hur det är på just din motor vet jag inte men borde gå att göra på något liknande sätt tycker jag.

Vilket mått skulle det vara ungifär?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vilket mått skulle det vara ungifär?

Kamkedjor behöver bytas. De sträcks precis som alla andra kedjor. Vissa kedjor är såpass klena så de behöver bytas alldeles för tidigt (exempelvis VW 1.4 TSI och PSA/BMW 1.6) som exempel. Har kedjorna gått med fel spänning så kan de skadas för det. Om din kedja har snurrat runt i 8000 mil och dessutom med en och samma spännare så är det hög tid att kolla både kedjans och spännarens skick.

Spelet på den kamkedjan skulle vara runt 15mm i mitten mellan kammarna om jag inte kommer ihåg helt fel, men det var på just den sortens motor.
Hur du ska kolla skicket på kedjan i din motor borde stå i verkstadsmanualen tycker jag. Som sagt, jag hade en manuell sträckare på den motorn så jag var ju tvungen att kolla spelet medan en original spännare ska sköta det åt dig om allt är som det ska.
 

Freddan24

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Kawasaki AR 125
Ny här! Även att jag kör custom så har jag följt sporthoj i många år. Spännaren till din motor ser nästan identisk ut som mina.Kör en VN 1500 classic och på dom motorerna är det VÄLDIGT vanlig att kamkedjesträckarna går i botten efter bara några tusen mil. Ytan på glidskenorna är tydligen uformade från fabrik och när dom väl slits plana så upphör i stort sett slitaget MEN då är sträckaren redan i botten...Man tar då bort sträckaren och räknar ut avståndet mellan fullt ute och helt ihop
(i mitt fall 16mm) och svarvar en hylsa som man sedan krymper på. Då fungerar sträckaren precis som den gjort från början fast den utgår från där din glidskena befinner sig nu.Fasta sträckare måste man ju hålla koll på som någon skrev innan.Googla "camchain extensioners" så hittar du mycket läsning och hur man gör. Min hade gått 4500 mil när jag gjorde den "modden" och nu snart 9000 mil. Sträckarna har bara flyttat ett par klick på alla dom milen så det funkar!! Bara ett tips.

Mvh Freddan
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Ny här! Även att jag kör custom så har jag följt sporthoj i många år. Spännaren till din motor ser nästan identisk ut som mina.Kör en VN 1500 classic och på dom motorerna är det VÄLDIGT vanlig att kamkedjesträckarna går i botten efter bara några tusen mil. Ytan på glidskenorna är tydligen uformade från fabrik och när dom väl slits plana så upphör i stort sett slitaget MEN då är sträckaren redan i botten...Man tar då bort sträckaren och räknar ut avståndet mellan fullt ute och helt ihop
(i mitt fall 16mm) och svarvar en hylsa som man sedan krymper på. Då fungerar sträckaren precis som den gjort från början fast den utgår från där din glidskena befinner sig nu.Fasta sträckare måste man ju hålla koll på som någon skrev innan.Googla "camchain extensioners" så hittar du mycket läsning och hur man gör. Min hade gått 4500 mil när jag gjorde den "modden" och nu snart 9000 mil. Sträckarna har bara flyttat ett par klick på alla dom milen så det funkar!! Bara ett tips.

Mvh Freddan

Jättefin info. Är det så man ser att sträckaren är slut? Att den är plan på toppen? Fortfarande inte tagit bort min än så vet inte riktigt hur den ser ut inuti. Vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag börjar.

Gick ju att beställa en ny från Ebay för 200 kr som Boost 3 länkade till. Men är den i länken verkligen till min? Står inte fzr 600 men o andra sidan så gick det att välja modell under. Intr kollat närmare på det än. Vore ju bra om man på något sätt kunde se att sträckaren var kass först.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top