REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207

    Svagt tickande ljud

    Var ute och körde min Yamaha FZR 600 92:a som gått 8000 mil. Gasade ur den då jag bytt burk i bak. Väl påväg hem så märkte jag ett svagt tickande ljud vid lägre hastighet (Krypkörning och upp mot 70 km/h kanske. 1:an, 2:an och 3:an typ. Inget tickande vad jag märkte vid frikoppling och när jag varvar motorn. Bara när hojen driver.
    Men även lite tickande till och från när hojen stod på tomgång. Verkar komma från cylindrarna när jag stod bredvid. Min första tanke är en ventiljustering. Men kan det komma bara sådär och borde det inte ticka högre när man varvar motorn?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  2. #2
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 650
    De kan vara kamkedjesräckaren som felar.
    BOOST III

  3. #3
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De kan vara kamkedjesräckaren som felar.
    Intressant. Vad kan jag göra åt detta och vart sitter den på min hoj? Är det dåligt för motorn att köra med den utan att åtgärda?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  4. #4
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    508
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Intressant. Vad kan jag göra åt detta och vart sitter den på min hoj? Är det dåligt för motorn att köra med den utan att åtgärda?
    Inte att rekommendera att köra om det är problem med sträckaren. Händer något och kamkedjan blir så slack så den hoppar ett par kuggar eller i värsta fall slits av pga ryckande krafter är de inte så roligt längre.

    Hade jag gått i dina skor hade jag nog felsökt och hittat problemet innan jag körde.

  5. #5
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Här är en liten film snutt på hur hojen låter.
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    RD 350
    Inlägg
    530
    Googla på cam chain tensioner. Lätt att byta om den är kass.

  7. #7
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 650
    Filmen bekräftar min misstanke om kamkedjesträckaren men jag kan inte garantera att de är sträckaren. Du kan byta ut sträckaren mot en billig manuell sträckare eller så köper du en ny org sträckare. Manuell sträckare är bra men man måste hålla koll på sträckningen då o då.

    http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-T...ZY3hMa&vxp=mtr
    BOOST III

  8. #8
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Jag har läst vad och ska kolla.

  9. #9
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Är det denna ni menar? Vad bör jag tänka på när jag tar bort den och vad ska jag kolla efter? Kan jag laga den utan att köpa en ny? Hur är det att köra med den utan att byta och vänta tills vintern i stället?

    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  10. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 650
    De brukar inte synas om de är fel på en sträckare de är själva bakåtlåsningen som släpper när motorn går och vibrerar.
    Men du kan kolla om du har så tur att fjädern är av (liten risk men värt att kolla. Fjädern sitter innanför mittenbulten de är bara att skruva lös den och plocka ut fjädern.
    Vid byte till ny sträckare så skruvar du lös de två yttre bultarna och plockar lös hela sträckaren.
    OBS vid återmontage av org sträckare så är det livsviktigt att plocka lös fjädern (mittenbult) och släppa på spärrfunktionen så du kan backa sträckaren max så den inte trycker på kedjeguiden! Därefter monterar man sträckaren i de två yttre bultarna och sist av allt trycker man in fjädern och drar åt mittenbulten.

    Jag såg nu att den gått 8000mil och då kan kamkedjan vara så slut/utsträckt att den inte kan spännas med org sträckare. Att kolla om den är för lång är ett bet grövre ingrepp i motorn!

    Senast redigerat av Boost 3 den 2017-07-17 klockan 16:38.
    BOOST III

  11. #11
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De brukar inte synas om de är fel på en sträckare de är själva bakåtlåsningen som släpper när motorn går och vibrerar.
    Men du kan kolla om du har så tur att fjädern är av (liten risk men värt att kolla. Fjädern sitter innanför mittenbulten de är bara att skruva lös den och plocka ut fjädern.
    Vid byte till ny sträckare så skruvar du lös de två yttre bultarna och plockar lös hela sträckaren.
    OBS vid återmontage av org sträckare så är det livsviktigt att plocka lös fjädern (mittenbult) och släppa på spärrfunktionen så du kan backa sträckaren max så den inte trycker på kedjeguiden! Därefter monterar man sträckaren i de två yttre bultarna och sist av allt trycker man in fjädern och drar åt mittenbulten.

    Grymt att du försöker hjälpa mig. Jätte tack! Hur släpper man spärrfunktionen och vad menar du med backa sträckaren? Jag har inte plockat löst det än så det kanske man ser när man väl är där och pillar? Men det ser lixom ut att bara sitta fast med två två skruven och den mittersta. Alltså det ser inte ut att finnas något att backa eller vad man säger.
    Jag kanske skulle börja med att plocka bort den iallafall.
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    440
    Det borde väl gå att kolla kedjans spel och sträckning på den motorn?

    Det gjorde jag på en Suzuki GSXR 750 -98 iaf och då kollade man kedjespelet och kedjans sträckning mellan kamaxlarna med skjutmått. Var inget svårt alls när man ändå hade av ventilkåpan och kollade ventilspelet. Jag hade förvisso manuell kamkedjesträckare på den motorn så koll av kamkedjan gjorde jag vid varje service (ca 500 mil).
    Hur det är på just din motor vet jag inte men borde gå att göra på något liknande sätt tycker jag.

  13. #13
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag såg nu att den gått 8000mil och då kan kamkedjan vara så slut/utsträckt att den inte kan spännas med org sträckare. Att kolla om den är för lång är ett bet grövre ingrepp i motorn!
    Men kamkedjer ska väl inte behöva bytas? Är det inte det som är hela grejen med dom?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  14. #14
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av phille_hbg Visa inlägg
    Det borde väl gå att kolla kedjans spel och sträckning på den motorn?

    Det gjorde jag på en Suzuki GSXR 750 -98 iaf och då kollade man kedjespelet och kedjans sträckning mellan kamaxlarna med skjutmått. Var inget svårt alls när man ändå hade av ventilkåpan och kollade ventilspelet. Jag hade förvisso manuell kamkedjesträckare på den motorn så koll av kamkedjan gjorde jag vid varje service (ca 500 mil).
    Hur det är på just din motor vet jag inte men borde gå att göra på något liknande sätt tycker jag.
    Vilket mått skulle det vara ungifär?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  15. #15
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Jag hittade denna länken. https://www.sporthoj.com/forum/showt...te-av-Kamkedja Rasslar vet jag ju då inte om den gör när jag gasar och släpper gasen.
    Hur gör jag för att snurra motorn?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Vilket mått skulle det vara ungifär?
    Kamkedjor behöver bytas. De sträcks precis som alla andra kedjor. Vissa kedjor är såpass klena så de behöver bytas alldeles för tidigt (exempelvis VW 1.4 TSI och PSA/BMW 1.6) som exempel. Har kedjorna gått med fel spänning så kan de skadas för det. Om din kedja har snurrat runt i 8000 mil och dessutom med en och samma spännare så är det hög tid att kolla både kedjans och spännarens skick.

    Spelet på den kamkedjan skulle vara runt 15mm i mitten mellan kammarna om jag inte kommer ihåg helt fel, men det var på just den sortens motor.
    Hur du ska kolla skicket på kedjan i din motor borde stå i verkstadsmanualen tycker jag. Som sagt, jag hade en manuell sträckare på den motorn så jag var ju tvungen att kolla spelet medan en original spännare ska sköta det åt dig om allt är som det ska.

  17. #17
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 650
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Vilket mått skulle det vara ungifär?
    Måttet på kamkedjan brukar stå i verkstadsböcker så de kan bli svårt att hitta på annat vis. De finns förmodligen böcker på ebay.
    BOOST III

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Blekinge
    Hoj
    Kawasaki AR 125
    Inlägg
    8
    Ny här! Även att jag kör custom så har jag följt sporthoj i många år. Spännaren till din motor ser nästan identisk ut som mina.Kör en VN 1500 classic och på dom motorerna är det VÄLDIGT vanlig att kamkedjesträckarna går i botten efter bara några tusen mil. Ytan på glidskenorna är tydligen uformade från fabrik och när dom väl slits plana så upphör i stort sett slitaget MEN då är sträckaren redan i botten...Man tar då bort sträckaren och räknar ut avståndet mellan fullt ute och helt ihop
    (i mitt fall 16mm) och svarvar en hylsa som man sedan krymper på. Då fungerar sträckaren precis som den gjort från början fast den utgår från där din glidskena befinner sig nu.Fasta sträckare måste man ju hålla koll på som någon skrev innan.Googla "camchain extensioners" så hittar du mycket läsning och hur man gör. Min hade gått 4500 mil när jag gjorde den "modden" och nu snart 9000 mil. Sträckarna har bara flyttat ett par klick på alla dom milen så det funkar!! Bara ett tips.

    Mvh Freddan

  19. #19
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Freddan24 Visa inlägg
    Ny här! Även att jag kör custom så har jag följt sporthoj i många år. Spännaren till din motor ser nästan identisk ut som mina.Kör en VN 1500 classic och på dom motorerna är det VÄLDIGT vanlig att kamkedjesträckarna går i botten efter bara några tusen mil. Ytan på glidskenorna är tydligen uformade från fabrik och när dom väl slits plana så upphör i stort sett slitaget MEN då är sträckaren redan i botten...Man tar då bort sträckaren och räknar ut avståndet mellan fullt ute och helt ihop
    (i mitt fall 16mm) och svarvar en hylsa som man sedan krymper på. Då fungerar sträckaren precis som den gjort från början fast den utgår från där din glidskena befinner sig nu.Fasta sträckare måste man ju hålla koll på som någon skrev innan.Googla "camchain extensioners" så hittar du mycket läsning och hur man gör. Min hade gått 4500 mil när jag gjorde den "modden" och nu snart 9000 mil. Sträckarna har bara flyttat ett par klick på alla dom milen så det funkar!! Bara ett tips.

    Mvh Freddan
    Jättefin info. Är det så man ser att sträckaren är slut? Att den är plan på toppen? Fortfarande inte tagit bort min än så vet inte riktigt hur den ser ut inuti. Vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag börjar.

    Gick ju att beställa en ny från Ebay för 200 kr som Boost 3 länkade till. Men är den i länken verkligen till min? Står inte fzr 600 men o andra sidan så gick det att välja modell under. Intr kollat närmare på det än. Vore ju bra om man på något sätt kunde se att sträckaren var kass först.

  20. #20
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    207
    Är det denna nu då? : Manual CNC Timing Cam Chain Tensioner For Yamaha Street YZF 600 XVS 950 YZF 600

    På denna sida: http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-T...ZY3hMa&vxp=mtr

    Hur fungerar en manuell gentemot automatisk?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hej, brukar alltid ha det. Men stressen och vi hittade ej hållarna till lapparna. Mvh Tony

Toyman
Vill du annonsera ovan? Klicka här