Suzuki GSX-R750WT vill inte gå

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Hej Bullen, jag har en GSX-R750 från nådens år 1996 i nära mint condition. Den är jättefin, men har en egenskap som gör mig lite ledsen. Den går bara i cirka tre minuter. Sen stannar den och vill inte starta igen. Tanken hade rätt gott om avlagringar som jag gnott med att få bort länge och väl. Jag trodde att det kanske var en massa gojs i bensinen, eller kanske vatten. Bensinen ser dock ganska ren ut när jag låter pumpen squirta ut bensin i en PET-flaska. Jag är lite lost. Vad är felet? Flottörnivå? Förgasarna är rengjorda, och den går som sagt som ny en kort stund.

Ös på med tips!

IMG_4933.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nu kan ju jag inte så mycket om motorcyklar, men jag skulle ha lyft av tanken och försett motorn med dropp, alltså en flarra sås på en ställning typ.
Då kan man se till att den verkligen får bensin, så kanske det kan vara tänd-baserat, men vad vet jag :va
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tändstiften bruka må illa med bara korta starter:död
Bakre fotpinnar är uppfällda så det problemet kan vi utesluta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade liknande nyss där de ultraljudstvättade förgasarna släppte inkilad smuts som satte igen munstyckena efter bara en kilometer, varje gång
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nu kan ju jag inte så mycket om motorcyklar, men jag skulle ha lyft av tanken och försett motorn med dropp, alltså en flarra sås på en ställning typ.
Då kan man se till att den verkligen får bensin, så kanske det kan vara tänd-baserat, men vad vet jag :va
Bra plan, testar det imorron.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De kan även vara statorns lindning som gått av så den tappar kontakt så fort den blir lite varm. Kolla gnistan på ett av stiften när den väl stannat.
Om gnistan uteblir då så är mest troligt statorn väck. Man kan även ohm mäta statorn när gnistan uteblir .
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag tänker som så.
Mint condition. Inte gått så mycket. 20+ år gammal. Stått mest still....

Bensin åldras superfort, Så pröva der där med, separat tank och ny fräsch soppa.
När var den i trafik senast?
Mitt största problem med mina hojar som står mycket, bensinen blir dålig.
Sedan så blir det beläggning i förgasarna.
Skiten fastnar i dess små kanaler för lågfarten/tomgång speciellt.
Går så länge man rör gasen... på acc-pumpen om sådan finnes.
Eller på mellan och fullgasregister.
Tror på sopparelaterat problem, förgasar-knas!

Mvh Tony Toyman
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nu kom jag på en grej till, om den står och brummar på sidostödet är allt frid och fröjd. Den stannar dock inom 10 sekunder från att jag rest den från stödet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du fällt in stödet då du rest den eller är stödet fortfarande utfällt då den stannar i upprätt läge?
Hursom så kolla gnistan så du vet om de är sopparelaterat eller elfel.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Okej, dagens tester:
Först ville den inte starta. Jag plockade av tanken och tog loss pumpen ur botten på tanken för att se om den var full med skräp. Men icke, allt var rent och fint. Jag satte ihop allt igen och försökte starta. Inte ett liv.

Testade startgas, och se då gick den igång och gick fint på tomgång länge och väl. Jag rullade ut den med motorn igång och testade lite olika lutning osv, men den puttrade på.

Fast besluten om att få den att stanna så varvade jag, först tvåtaktvarmkörningstyle men sen övergick jag till 5500 rpm stadigt. Mycket riktigt stannade den som av soppatorsk efter en stund. Jag lyfte på tanken, tog bort luftfiltret och sprayade startgas, och den startade igen.

Gjorde om varvtestet, nu med tanken uppfälld och inget filter eller lock på luftburken. Efter en stund stannade den igen. Sprutade startgas genast, men då ville den inte. Efter att ha stått i ett par minuter sprayade jag startgas igen, och då startade den.

Visst är det här förgasarrelaterat? Fortfarande skit i förgaseriet? Flottörnivå?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Har den och är det lätt att komma åt bottenpluggarna på förgasarna för att se om dom är tomma när den stannat?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Då skulle jag kollat nålventiler och flottörnivå, mätes utan packning.
Själva nålarna är fina, sätena ser ok ut. De trillar in lite väl lätt i förgasarna dock, så kanske nya o-ringar på dom. Flottörnivån är... speciell att mäta. Förgasarna ska ha en viss lutning osv, men det fixar jag. Lätt!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top