Z 750 -10 framgaffel

Streetmachine

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Farsta
Hoj
z750 -10
Hej!

Måste byta packboxarna/olja i gafflarna, och tänkte då kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholms området som har de "special" verktyg som behövs..
Om man kanske kunde låna/hyra dem av någon...
Det som behövs är väl Donet för att slå in packboxarna, en fjäder kompressor.
Kanske jag klarar mej med det.

Tror det är 41 millimeters gafflar på hojjen.

Tack på förhand.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Använd den gammla (klippt, så du kan lättsamt ta av/på) som skydd när du pressar/knackar ned den nya, med don dylikt utav plast eller trä.
 

Streetmachine

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Farsta
Hoj
z750 -10
Tack för era svar. Att få dit packboxarna löser jag nog. Men det är att komprimera fjädern jag är mest orolig för.. Hade lätt kunnat tillverka en fjäder kompressare, men man har ju ingen verkstad. Så det blir största utmaningen att lösa det. Köpa en..? Kostade cirkus 800 spänn på xl moto..Känns inte som det är värt det. Måste gå att lösa på annat sätt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för era svar. Att få dit packboxarna löser jag nog. Men det är att komprimera fjädern jag är mest orolig för.. Hade lätt kunnat tillverka en fjäder kompressare, men man har ju ingen verkstad. Så det blir största utmaningen att lösa det. Köpa en..? Kostade cirkus 800 spänn på xl moto..Känns inte som det är värt det. Måste gå att lösa på annat sätt.

Generellt så behövs det inte. Brukar gå bra med en blocknyckel...
 

Streetmachine

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Farsta
Hoj
z750 -10
Har också tänkt på det..Har dock inte skruvat av toppen på gaffeln än, så jag vet inte hur sträv fjädern är. Men vad jag kan förstå så måste ju plasthylsan ner en bra bit innan man kommer åt lås muttern.
 

Streetmachine

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Farsta
Hoj
z750 -10
Försökte bygga ett verktyg av PVC rör men det blev för klent.. Finns det verkligen ingen som har verktyget jag behöver? Blir galen snart.. Fint väder och hojjen står och samlar damm.. Tänkte lämna in fjäderbenet, men alla verkar ju ha semester.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top