Hylla på köksö

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Freeeedaaaaag! :banana:banana

Återigen söker jag eran kunskapsbank, den här gången utanför hojvärlden.
Är det någon som vet vad en sån här hylla till köksö kallas? Alternativt var man kan hitta sånna där vinklade, korta rostfria ben?

96953-köksö.jpg
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Annat ämne än rubriken!

Vi har precis skaffat en onödigt stor köksö för vårat kök, så det försvårade bänkskivorna lite... Vårat förstahandsval av bänkskiva var laminat som matchade resten av köket, men då vi båda är unga och det är första gången vi har breddat våra vingar (nyinflyttade, hehe!) så hade vi inte flera tusen att lägga ut på en måttanpassad laminatskiva... Allt säljs ju bara i standardstorlekar för de humana priserna! :smasha

Hur som helst! :) Det blev en skiva i massiv ek, trä då alltså. Knuxet kommer till när vi ska olja in den nu... Köpte Herdins köksbänksolja (kanske den vanligaste köksbänksoljan i Sverige?) http://www.herdins.se/lackoljor/herdins-koksbanksolja__58
Och av ren slump så fick jag syn på innehållsförteckningen innan vi skulle börja stryka på... PETROLEUM? :fakta Varför vill man ha det i bullarna? Samma ämne som man använder till lysfotogen, hm? Hehe. Planen med denna olja är kanske inte för att ha i direkt kontakt med livsmedel, men hittar inget som avråder det varken på burken eller på hemsidan. Det enda jag kan hitta är att denna köksbänksolja INTE rekommenderas till skärbrädor (absolut kontakt med livsmedel) , utan då rekommenderar de sin paraffinolja istället (också gjort på petroleum...) :crash

Linolja (från linfrön) rekommenderas då den är helt giftfri, MEN inte i kontakt med mat och speciellt inte vid bakning av deg osv som verkligen brer ut sig över bänken, då den ska avge en hel del smak...

Man blir ju tokig?!
Och sen så är ju farsan på om att man inte ska vara så nojjig, ''slaffsa på och var glad'' haha :arsele

Hur ska man ställa sig egentligen...? Bensin i bullarna, eller bullar som bara smakar lin?:va
 

Smagatusk

Guest
Jag kan tycka det är lite äckligt att baka direkt på en yta man har för en massa andra saker också. Speciellt i trä som suger åt sig allt möjligt. Lite som när vi var bortbjudna en gång och jag ser att de står och blandar salladen i direkt i diskhon. Åt inte ett skit av den salladen kan jag säga.

Ska man ha en yta att baka på så bör den vara av sten eller något oorganiskt material.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top