CB400 CM400 - Vilken motorolja?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Trodde jag kunde googla till mig men det gick sådär. 10w-40 är iaf lämplig och dessa hojar har våtkoppling.

Hittar följande info: kör "vanlig" mc-motorolja och inte del- semisyntet eller helsyntetisk då det kan lösa upp gammalt tätande skit samt att den blir för tunn och blaskig. Tveksam till om det stämmer. Har Biltema runt hörnet, passar någon av deras oljor?

I annat fall får jag köpa från nätet.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör på vilken olja som helst som är till mc med våt koppling oljorna är så otroligt mycket bättre nu än när cb,n var ny.

O nej syntet löser inte upp tätningar eller packninga.. det är en gammal skröna typ råttan i pizzan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör med Q8 SBK Racing SAE 10W-50 köpt på Swedol i 4-liters dunk i lille bror till din hoj CB250, den blev mer lättväxlad mot med tidigare olja (vet inte vad det var i den) då det var lite svårt att innan oljebytet att få i neutral men efter oljebytet är det inga problem med det.

Lite konstigt att OKQ8 själva inte har den oljan på 4 liters dunk utan bara på 1 . och 20 l.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kör med Q8 SBK Racing SAE 10W-50 köpt på Swedol i 4-liters dunk i lille bror till din hoj CB250, den blev mer lättväxlad mot med tidigare olja (vet inte vad det var i den) då det var lite svårt att innan oljebytet att få i neutral men efter oljebytet är det inga problem med det.

Lite konstigt att OKQ8 själva inte har den oljan på 4 liters dunk utan bara på 1 . och 20 l.

Ok, låter bra att den blev mer lättväxlad. Har hört att den oljan ska vara bra och tänkt testa den till min andra hoj. Kanske blir denna till båda men ska börja och se om Biltemas duger då den är så billig.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ok, låter bra att den blev mer lättväxlad. Har hört att den oljan ska vara bra och tänkt testa den till min andra hoj. Kanske blir denna till båda men ska börja och se om Biltemas duger då den är så billig.

Visst är Biltemas olja* billig, men en 4-liters dunk SBK på Swedol kostar mindre än en hundring mer.
http://www.swedol.se/sbk-racing-4l.html
Köper du en 20-liters dunk blir literpriset t.o.m. (marginellt) lägre än Biltemas olja.
http://www.swedol.se/sbk-racing-20l.html

Nu är det säkert inget fel på Biltemas olja, men jag tänkte att det kan vara värt att nämna att det ändå skiljer så lite i kostnad.


*Biltemas helsyntetiska olja.
 

nisselasse

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Timrå
Hoj
1982, Honda CB 400N
Jag fick problem med slirande koppling i min cb400n (är väl typ samma motor) när jag körde biltemas helsyntetolja. Kör på deras mineralolja nu och det funkar bra.

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag fick problem med slirande koppling i min cb400n (är väl typ samma motor) när jag körde biltemas helsyntetolja. Kör på deras mineralolja nu och det funkar bra.

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk

Mycket är iaf samma när det gäller dessa CB/CM:eek:r. Hur som helst, jag kan inte ens se att Biltema har mineralolja. Får bara upp de två jag länkade till ovanför.
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Jag använde biltemas semi till min cm400. Har kört ca 200 mil och inte upplevt några problem.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

nisselasse

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Timrå
Hoj
1982, Honda CB 400N

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Jag körde på denna olja:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-2000022963/

Visserligen för bil men funkade jättebra.

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
Nu är ju inte jag den mest pålästa, men motorolja för mc smörjer ju även växellådan. I bilar finns en helt egen olja för växellådan. Du borde överväga att byta olja så fort du kan enligt min mening.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu är ju inte jag den mest pålästa, men motorolja för mc smörjer ju även växellådan. I bilar finns en helt egen olja för växellådan. Du borde överväga att byta olja så fort du kan enligt min mening.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Så är det inte.....

Där finns ingen anpassning för växellådssmörjning i olja avsedd för mc. Det enda som skiljer en bilolja från en mcolja är att den senare har genomgått testning för kompabilitet med våtkopplingar. Skall man klara våtkopplingstester finns där vissa typer av tillsatser man inte får ha. Där finns ingen olja i Biltemas sortiment som innehåller tillsatser olämpliga för mc.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Undrar hur ofta egentligen problemet med slirande koppling i allra högsta grad beror på oljan? Får en känsla av att många originalfjädrar är alldeles för mjuka med hänvisning till komfort och så...

Tänkte på att eftermarknadsfjädrarna som görs är också ofta ca 20% hårdare.

I mina FÅ fall med slirningar har problemet försvunnit efter fjäderbyte eller shimsning
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag åker på biltemas delsyntet-mc-olja för tillfället. Oslagbar prismässigt med 4 L dunken.
Turbon har inte skurit än:hihi
 

nisselasse

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Timrå
Hoj
1982, Honda CB 400N
Undrar hur ofta egentligen problemet med slirande koppling i allra högsta grad beror på oljan? Får en känsla av att många originalfjädrar är alldeles för mjuka med hänvisning till komfort och så...

Tänkte på att eftermarknadsfjädrarna som görs är också ofta ca 20% hårdare.

I mina FÅ fall med slirningar har problemet försvunnit efter fjäderbyte eller shimsning
I fjol när jag bytte olja på min gamla honda märktes det direkt, innan hade jag inga som helst problem och första provturen med ny olja så gick det knappt att komma upp i 50 pga slir.
Bytte olja men det slirade fortfarande lite så jag fick plocka isär kopplingen, ta lös lamellerna och göra rent dom för hand innan jag fick det att funka.

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
När vi ändå håller igång oljesnacket, kan man med fördel använda 10w-50 istället för rekommenderade 10w-40?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När vi ändå håller igång oljesnacket, kan man med fördel använda 10w-50 istället för rekommenderade 10w-40?

Jag som bosse-l i inlägg #4 upplever skillnad i samband med växling,
att min Sprint RS är lättare att växla med OKQ8 SBK Racing 10W-50 jämfört med Motul 7100 10W-40.
Gissar det beror på att den högre viskositeten håller metallytorna i växelmekanismen bättre från varandra.

Nackdel med högre varmviskositet är lägre motoreffekt och högre bensinförbrukning. Så jag har sett någonstans att Honda rekommenderat 10W-30 för högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning.

Men jag har tillräckligt med motoreffekt och råd betala bensinen så det blir OKQ8 SBK Racing 10W-50 för 1400kr för 20 liter hos SWEDOL.
Hos OKQ8 macken kostar den tror jag 189kr/liter
Därav kan man dra slutsatsen att oljan kostar ca 64kr/liter
och tappa upp, förpacka och sälja den i en förpackning ca 125kr :D

Ser man sedan på Suzukis rekommendation på olja så är det i för mig aktuellt temperaturområde, +5C och varmare inga problem.
Med vare sig 10W-50, 15W-50 eller 20W-50.
 

Bifogat

  • Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    84.2 KB · Visningar: 103
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
I fjol när jag bytte olja på min gamla honda märktes det direkt, innan hade jag inga som helst problem och första provturen med ny olja så gick det knappt att komma upp i 50 pga slir.
Bytte olja men det slirade fortfarande lite så jag fick plocka isär kopplingen, ta lös lamellerna och göra rent dom för hand innan jag fick det att funka.

Sent from my Redmi 3S using Tapatalk
Det var ju tråkigt...Jag hade satt i hårdare fjädrar och provat med samma olja. Fast en period med slirningar är ju aldrig bra så man vet ju inte om man fått en glaserad yta på lamellena också om man inte tittar.

Och knappt komma upp i 50 låter extremt:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top