Upptäckte ett fenomen med LED-blinker, lastoberoende relä och fukt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev fel i schemat, kastade om utgången och jord, nu har jag rättat till det och kompletterat med ett till motstånd som jag fattar att det skall vara.

Dock så undrar jag verkligen om detta funkar, men jag skall testa i "torrt läge" för att kolla hur det blir. Hade det varit en "vanlig koppling" utan blinkreläet hade jag varit med på resonemanget men jag är fortfarande lite tveksam om detta kommer att funka.

Det som gör mig fundersam är att då reläet får en last mellan L och jord så aktiveras själva "blinkfunktionen" och hänger man då dit ett motstånd med för lågt värde mellan L och jord så borde strömmen som går genom det motståndet räcka för att trigga igång reläet. Har man för högt värde så att reläet inte triggas är det väl tveksamt om man släcker ut läckströmmen? Som jag ser det så kommer läckströmmen i vilket fall som helst räcka till för att trigga reläet vare sig den går genom omkopplaren och lysdioderna till jord eller direkt till jord via motstånden. Jag hoppas verkligen att jag tänker fel nu men som jag ser det kommer man i bägge fallen att dra ström genom utgången på reläet.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tyvärr verkar jag tänka rätt.

Gick ut en snabbsväng i garaget beväpnad med ett 100K och ett 2.2M motstånd, vred på tändningen på hojen och reläet drog igång att klicka då omkopplaren förmodligen inte hunnit torka än. Nästa steg var att koppla loss blinkerskretsen från L på blinkreläet och då blev det som förväntat tyst på reläets klickande, tog då mitt 2.2M motstånd och höll det mellan L och jord och vips så börjar reläet klicka. Alltså verkar det som att det krävs väldigt lite ström för att få reläet att börja arbeta.

Tyvärr har jag nog de små dvärgarna inne i blinkreläet, inte i omkopplaren:D
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jag ser det nu finns det två alternativ, byta relä till ett mindre känsligt som tål lite belastning av krypström innan det drar igång eller ta och dra om hela blinkerkretsen och relästyra det hela istället för att gå genom omkopplaren som leder krypström då den blir fuktig.

Om man vill testa med fett i omkopplaren, funkar då vanligt lagerfett?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som jag ser det nu finns det två alternativ, byta relä till ett mindre känsligt som tål lite belastning av krypström innan det drar igång eller ta och dra om hela blinkerkretsen och relästyra det hela istället för att gå genom omkopplaren som leder krypström då den blir fuktig.

Om man vill testa med fett i omkopplaren, funkar då vanligt lagerfett?
Det går bra med lagerfett.
Har du haft isär blinkersväljaren?
Kanske finns någon uppenbar överledning/trasig isolering, regnvatten i sej är väl inte en jättebra ledare om det inte innehåller salter?

Däremot verkar ju blinkreläet omåttligt känsligt, vet dock inte om det hjälper med ett annat eller om det finns någon slags standard?

Kolla brytaren och fetta in kontaktytorna så du får lite extra barriär mot fukten :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska testa fetta in omkopplaren, hade isär den och inget konstigt annat än att det var fukt i den. Då jag hade isär den första gången detta hände så torkade jag den så gott det gick och blåste torr den med varmluftspistolen och då försvann problemet.

Verkar krävas väldigt små strömmar för att trigga reläet, ska testa vidare med större motstånd för att kolla när det inte triggar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas att jag gör nåt fel men vete sjutton vad jag i sånt fall gör fel, det räcker ju med att hålla ett 2.2M motstånd mellan L och jord för att reläet skall trigga igång även utan nånting annat inkopplat.

Om jag kopplar så som i schemat här nedan så skiter det sig även i "tort tillstånd" då 2.2M motståndet R1 triggar igång funktionen på reläet, det går ju en ström genom motståndet även om den är väldigt låg 0.0064 mA om jag nu räknade rätt med alla nollor ;) men den räcker tydligen till för att trigga reläet blinkfunktion. Som jag skrivit tidigare så testade jag att koppla bort resten av kretsen (vilket ju blir normalt torrt läge utan fukt i omkopplaren) och sen hålla ett 2.2M motstånd mellan L och E och då startar reläet att jobba.

Som jag ser det är blinkreläets utgång L även "ingången" till "styrningen" av reläet då den börjar dra ström och det är väl här det skiter sig för man kan inte döda läckströmmen till jord med ett motstånd som i schemat då motståndet i sig kommer att lasta utgången L, hade jag inte haft med reläet med blinkfunktionen så vore jag helt med på det hela.

Hoppas som sagt att jag gör nåt fel men tyvärr så verkar det inte så utan reläets känslighet för last på utgången L är nog boven i dramat.

Edit: Gick ut och kollade i garaget, 5.6M mellan L och jord triggar igång reläet även motståndet genom min kropp från pekfinger till pekfinger på respektive hand räcker till för att trigga reläet.

 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du skulle ju kunna hindra krypström genom att sätta en diod i serie med utgång L och omkopplaren.
Dioder har framspänningsfall(Vf) typ 0.6V och uppåt innan de släpper igenom ström.

En annan lösning är en zenerdiod på 1V (den ska vändas baklänges för att funka rätt).
Nackdelen är att dessa lösningar stjäl någon volt i spänning som kan påverka ljusstyrkan men ändå värt att pröva :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och testade med en N4001 diod men utan resultat:huvet

Problemet är väl att det i detta fall rör sig om en så låg ström som tusendels mA och att spänningen inte sjunker trots motstånd som är stora och då spelar nog inte diodens 0.6V spänningsfall nån roll utan reläet klickar igång trots allt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var ute och testade med en N4001 diod men utan resultat:huvet

Problemet är väl att det i detta fall rör sig om en så låg ström som tusendels mA och att spänningen inte sjunker trots motstånd som är stora och då spelar nog inte diodens 0.6V spänningsfall nån roll utan reläet klickar igång trots allt.
Då är reläet jäkligt känsligt, borde vara det som är problemet, annars borde fler haft samma problem som du.

Edit:
Ändrar mej lite ang diod i serie med L o omkopplare.
Antagligen har du kvar indikeringslampan i instrumentpanelen och den drar ett antal watt så då krävs en ganska kraftig diod och tyvärr ökar då oftast framspänningsfallet.

Kanske byta till en High intence lysdiod i instrumenteringen?

Om inte fett i omkopplaren funkar alltså :tummenupp
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sug på denna ;)

Även om jag har mitt relä löst och och matar B+ med plusspänning från en Ctek med supply läge, kopplar E till minus och sen håller pekfingret mellan L och E så börjar reläet att klicka ;)

Hur skall jag göra nu för att inte mitt pekfinger skall trigga igång reläet?

Nu när hojen hojen koppling helt ute ur bilden så måste det vara dvärgarna i reläet, dessutom har jag två reläer med dvärgar i :D:D


Edit: Har inte kvar glödlampan i panelen utan även den är ersatt med en lysdiod, två dioder och ny jord för att det skall funka.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Enligt Tridon (som är en stor tillverkare av bl,a blinkreläer) så kräver deras lastoberoende minst 0.02A för att kicka igång, vid 12V innebär det ca600ohm last, viss skillnad mot ditt relä :)

Ser nu att detta är avsett för diodblink bak och standard fram, vet inte hur mycket ett relä skiljer när alla laster är lysdioder?

http://www.tridon.co.nz/databank/documents/CAT015_Automotive-Relay.pdf

tridon led.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp, mitt relä verkar bara behöva några miljondels ampere för att trigga :mad:

Dock har en annan sporthojare erbjudit sig att låna ett annat relä vilket jag tackat ja till :) Blir nog annars att söka vidare efter ett mindre känsligt relä.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top