"Buckla in" avgasrör för bromspedal

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ett lite problem på mitt CB250N cafe bygge med dess bakåtflyttade fotpinnar och det är att jag har dåligt med utrymme för bromspedalen nedåtgående rörelse innan den går nära avgasröret.

Nu har jag den justerad så den precis går fritt från avgasröret nertrampad men skulle gärna justera pedalen ännu mer nedåt i "viloläge" för att inte behöva lyfta på foten för att komma åt pedalen för bakbromsen. Tanken som då slog mig var att antingen värma avgasröret med gassvets och med lämplig slägga och nån form av runt föremål tex större 3/4 hylsa banka en försänkning på ca 10-15 mm i avgasröret för att få ökat spel för bromspedalen, andra alternativet är att skära ut en bit av röret och sen lägga in en ny plåt och svetsa in en försänkning i avgasröret.

Nu till själva huvud funderingen om de, är det lämpligt att göra på detta enkla sätt eller riskerar man att få en strypning i avgassystemet om man bankar in det 10 mm som mest under en sträcka på ca 50 mm? Röret är ca 35 mm invändigt och frågan är om detta kan tänkas påverka flödet så det märks på denna lilla hoj?

Helst hade jag dragit om systemet så det gått innanför bromspedalen och växelpedal men det finns inte plats för det utan skall man göra nåt måste man i sånt fall gå ner vid pedalen och upp igen vid dämparen.

Vad säger ni, tror ni att det gör nåt om man bankar in en bula i röret för att få mer utrymme?
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Skulle föreslå ett besök på en vekstad med en hydralpress.lättare att få en kontrollerad inpressning.än att banka o slå.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Är det trångt vid ljuddämparen så är det nog inga problem med att trycka in en bula. Är det däremot röret mellan ljuddämpare och topp så blir det nog inte så bra, det blir en strypning.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Kan du inte böja/bryta ut pedalen istället så att den går fritt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som zippo skrev märk på röret vart bulan skall vara o ta loss. Har du tillgång till ett kraftigt skruvstäd så duger det mer än väl.

Linda röret med trasor o pressa röret ovalt den biten så får du ingen strypning o pedalen går förbi.

Mvh
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kanske går att ta bort lite material på bromspedalen, fick göra det på växelspaken efter avgasrörsbyte.
Annars är bästa sättet att göra nya fästplåtar med hålen för fotpinnarna lite högre upp.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Värm och gör en bula med en kulhammare eller något. Kommer inte spela någon som helst roll för avgasflöden för dina ändamål.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så här ser det ut, är nog svårt att böja eller ta bort material. Vill inte heller flytta upp fotpinnarna och jag är inte heller hundra säker på att det faktiskt skulle hjälpa. Flyttar man fotpinnarna uppåt kommer förmodligen tårna på foten att peka ännu mer nedåt då man håller fötterna på fotpinnarna och man får sänka pedalen ännu mer. Verkar som att man vill hålla foten ca 90 grader i förhållande till benet för att sitta avslappnat.







På växel sidan ser det ut så här och funkar det bra men jag fick göra en värmesköld för att inte nöta upp avgasbandaget.


Då testar jag nog att i första läget göra en buckla i röret för pedalen.

Gjorde ett test på en spillbit av 38 mm röret som blev över då jag gjorde avgasrören i samma veva som jag tillverkade dessa och svetsade med gasen. Tog då en mindre slägga och en större 3/4 hylsa och värmde sen röret med gasen och bankade lite lagom på den "liggande" hylsan så att hylsan formade en jämn radie på rörets sida. Kom ju på att jag har tillgång till en mindre hydraulpress via jobbet och där finns också gassvets att värma med så det är ju ett alternativ.

Andra alternativet är ju att kapa bort en bit ur röret under pedalen och sen svetsa igen med ny plåt, tror att det faktiskt är det enklaste och snabbaste alternativet då man kan ha full kontroll på hur intryckningen blir och enkelt ta bort material på exakt rätt ställe.

Tredje alternativet är ju att svetsa om avgasröret helt så det blir en båge ner under bromspedalen men det är ju lite mer jobb och blir nog inte heller lika snyggt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bromspedalen är ju redan lite vinklad - är det inte bara att värma den lite i båda ändar och vinkla ut den lite till? Om den spricker lär du svetsa. Aluminium? Går sen att härda/åldra med ett par värmecykler till 200 grader.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är nog nån form av aluminium men det vete fasen om den är gjuten eller hur den är tillverkad. Tycker det verkar vanskligt att börja böja om pedalen och man vill ju inte att den ska gå av då den behövs under bromsning.

Svetsa aluminium är utanför min kunskap och det känns väl inte som att man vill chansa med just en bromspedal. Ett alternativ vore ju annars att bygga en ny pedal i järn vilket väl skulle vara enkelt man kunde ju behålla själva "fot pinnen" på pedalen men göra en ny arm.

Tror dock att jag gör en försänkning i avgasröret för pedalen så får jag se om det blir nån moddning till vintern.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är ju inte bilens bromspedal...Det mesta hänger väl på frambromsen på en mc. Bortsett från ev chopprar

Eller har du kombibromsar på den?:hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är ju inte bilens bromspedal...Det mesta hänger väl på frambromsen på en mc. Bortsett från ev chopprar

Eller har du kombibromsar på den?:hihi
Medhålles
Besgubben får väl lyfta på foten när han ska kolla att bakbromsen funkar.... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst är det så att bakbromsen knappt används men jag skulle ändå gilla att ha den ergonomiskt placerad vilket det inte är nu då man måste lyfta på foten, är väl lite så jag är som person att jag vill fixa till saker och ting så dom blir bra. De gånger bakbromsen används är väl då jag krypkör på uppfarten vid huset som både är brant och ca 30 m lång med rullgrus då upplever jag att "felvinken" man får på foten gör det lite svårt att ha kontroll på pedalen, är väldigt lätt att man trampar för hårt då man håller fotleden i en onaturlig vinkel.

Tror jag kör som den är nu i sommar sen får jag kolla med den lokala mekaniska firman om dom kan laserskära nya "armar" till pedalerna. Har man tur kanske dom rent av har aluminium i lämplig tjocklek att göra dom ifrån annars får det blir i järn, vikten spelar ju ingen roll i detta fall för man kan ju ta ur material då man laserskär. Jag kan rita själv i AutoCad hur det hela ska se ut så det är ju bara själva skärningen som jag behöver få gjord. Sen får man bocka om bromspedalen så den går helt fritt för avgasröret och fixa så den kommer i bra position för foten.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Du skulle kanske korta ner armen litta o runda av. Borra upp ett hål precis i spetsen på det ihåliga på armen o bulta dit bromsknoppen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top