Moto Martin GS1000

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det här kommer att bli mycket intressant att följa...! Jag är sjukt avundsjuk på att du hann först på denna, men man får skylla sig själv då man inte ens är i landet då en sådan legend annonseras ut i grannkommunen.

Vem i Piteå är det som hade hojen från början...?

Sonderar terrängen nu efter firma för att avkromatera ramen. Någon som har förslag?

Är den kromaterad eller kemnicklad...? I vilket fall som, kanske kolla med han som har Bakkern ute på Blocket just nu, eller kanske han som har Moto Martin Kawan som också ligger ute på Blocket just nu....? Bakkern har definitivt fått ny kemnickel (det står till och med i annonsen) och jag misstänker att samma sak gäller för Moto Martin.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Prata med Nordkrom i Öjebyn om avkromning, dom kan troligen hjälpa dig :)

Fick tips om dom här tidigare idag också. Blir att undersöka ytterligare till veckan.

Det här kommer att bli mycket intressant att följa...! Jag är sjukt avundsjuk på att du hann först på denna, men man får skylla sig själv då man inte ens är i landet då en sådan legend annonseras ut i grannkommunen.

Vem i Piteå är det som hade hojen från början...?

Är den kromaterad eller kemnicklad...? I vilket fall som, kanske kolla med han som har Bakkern ute på Blocket just nu, eller kanske han som har Moto Martin Kawan som också ligger ute på Blocket just nu....? Bakkern har definitivt fått ny kemnickel (det står till och med i annonsen) och jag misstänker att samma sak gäller för Moto Martin.

Ja förhoppningsvis blir det ett bra projekt. Har missat flera Martin och Bakker hojar på blocket på grund av geografin så nu gav jag mig fan på att jag skulle ha en. Kan väl tacka katana83 för att han tipsade om vars jag kan slösa en massa pengar. :)

Väntar spänt på vad ursprungskontrollen säger men det bör inte vara några problem, och så länge den är OK så är det bara försöka pussla ihop hojen igen. Eventuellt får jag väl posta lite kompletterande uppgifter från de papper jag fick här igår.

Han i Piteå som ägde hojen -84 heter Kennet Olovsson, helt okänd för mig men farsgubbens chef kände till karln tydligen. Efter det är den ägd av Addo (Hedbacka Motor i Luleå) en sväng innan den såldes till en Luleåbo sen åkte den upp till Tornedalen och skulle exporteras.

Vad gäller ytbehandlingen så är den nickelkromaterad (så inte krom-krom). Skickade faktiskt iväg ett meddelande till han som har ute Bakkern där till salu och funderade vars den är ytbehandlad men inte fått något svar ännu. Ska höra med lite lokala firmor om dom har möjlighet samt vad det kan tänkas kosta.

Prio ett är dock att få tag på rätt motor, sen får vi se vart det bär iväg. :tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ang motor.. fråga Thomas på spinning Wheels om han har en gs 1000 liggandes
bara tänk på att det går inte att bygga om en kardan motor till kedje drift

om du hör från han med bakker´n om vart han fick rammen ytbehandlat får du gärna berätta det, jag är lite nyfiken på va det koster

- - - Updated - - -

vill du berätta va du gav för den eller är det hemligt :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
120000 kr det väl inte dyrt, det många pengar men absolut inte dyrt
jag säljer inte min Nico bakker billigare, tvärtom
tyvärr måste man sälja till utlandet, för där finns folk som vill betala va dom är värt

Så är det ju med den svenska marknaden för ovanliga cyklar. Det finns så få som både vet vad det är och har pengar så priserna är låga. Det skulle sannolikt vara bizznizz att köpa ovanliga cyklar här hemma och exportera till hemländerna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni GS-älskare kan vilja läsa nästa (augusti) nummer av Practical Sportsbikes. Det blir tydligen en stor artikel om Wes Cooley, Pops Yoshimura och deras GS1000.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
vart får man tag i den tidning i malmö området ?
den måste ja läsa, jag har ju en wes cooley gs 1000

Brukar själv köpa den i större Pressbyrå butiker eller hos Press Stop. Rekommenderar den för övrigt, Practical sportbikes och Performance bikes är de enda hojblaskor jag finner läsvärda nuförtiden.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Practical Sportbikes finns i appen Readly tillsammans med en himla massa andra tidningar. 99 sek/månad.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ang motor.. fråga Thomas på spinning Wheels om han har en gs 1000 liggandes
bara tänk på att det går inte att bygga om en kardan motor till kedje drift

om du hör från han med bakker´n om vart han fick rammen ytbehandlat får du gärna berätta det, jag är lite nyfiken på va det koster

- - - Updated - - -

vill du berätta va du gav för den eller är det hemligt :)

Ska ta och ringa dom imorn. Vad gäller kardan så vet jag att det inte går att bygga om. :)

Inte hört någonting från Bakker-mannen ännu.

Jag gav 29000 för den. Var väl kanske någon tusenlapp mer än vad jag hade velat betala (bjöd ursprungligen 25000). Tyckte ändå det var ett OK pris för en i princip oförstörd hoj med alla originalgrejjer. Den har alla tidsenliga attribut och verkar vara ihopsatt av någon seriös (najtråd på skivor, bromsok, etc.) samt att den var komplett med all plast i reparabelt skick. Bara kåp- och karossdetaljer kostar massor med tusenlappar om man ska köpa idag och jag vet inte om helkroppen i glasfiber ens finns att få tag på reproducerade (följde med två uppsättningar glasfiber, den jag visat på bild i början av tråden samt den gamla helkarossen i glasfiber).

Säg att jag lägger ner 20-30000kr till på den för motor, lack, ytbehandling samt byte av slitdelar så har jag nog ändå pengar i fickan i slutändan om jag skulle välja att sälja den, både inom landets gränser och till Europa. Som sagt, dessa motorcyklar blir inte vanligare.

Så är det ju med den svenska marknaden för ovanliga cyklar. Det finns så få som både vet vad det är och har pengar så priserna är låga. Det skulle sannolikt vara bizznizz att köpa ovanliga cyklar här hemma och exportera till hemländerna.

Japp, så är det. Nu låter jag det vara osagt om jag skulle betala 120000kr för den där Bakkern (gillar inte färgsättningen) men jag tycker inte att priset är orimligt på något sätt då dessa hojar i princip är one-offs. Ramarna är serieproducerade men betänk då om det bara tillverkades 10 till 50st ramar av varje modell?

Det innebär en oerhört ovanlig hoj vilket jag tycker mer än motiverar en hög prislapp. Och det ger mer eller mindre ett garanterat samlarvärde på hojen på samma sätt som en gammal CB750, CBX1000, Z900, Z1000, etc. i fint skick håller sitt pris.

Ni GS-älskare kan vilja läsa nästa (augusti) nummer av Practical Sportsbikes. Det blir tydligen en stor artikel om Wes Cooley, Pops Yoshimura och deras GS1000.

Tackar för tipset! Kommer införskaffas! :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
29000 kr fannnnn nu ångrar jag mej riktigt att jag inte ringde på den :huvet :)
det hade jag betalt utan att blinka

Haha så pass? Kanske det inte var en helt tokig affär då. :)

Återstår bara att se om Transportstyrelsen ger tummen upp men alla dokument finns då att tillgå. Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid att få besked.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De har nog lite annat att tänka på just nu, med både generaldirektör och styrelseordförande klassade som risker för rikets säkerhet...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De har nog lite annat att tänka på just nu, med både generaldirektör och styrelseordförande klassade som risker för rikets säkerhet...

Rikets säkerhet kan inte vara ett speciellt allvarligt brott. Maria Ågren, Transportstyrelsens Generaldirektör fick 1000kr i böter.
http://www.expressen.se/nyheter/min...yrelsens-it-affar-som-hotade-rikets-sakerhet/
Jämför fortkörning högst 10km/h för fort 1500kr.
http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

Och Expressens artikel är tendensiös eller enbart okunnig.
som anlitade underleverantörer i östeuropeiska länder
Både Rumänien sedan 2007-01-01 och Tjeckien sedan 2004-05-01 är EU medlemmar.
Och jag tvivlar på att EUs medlemmar indelas i något av EU-fördragen i t.ex. Östeuropeiska, Västeuropeiska och USA-närstående.
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Inte för att det spelar så stor roll, men Ågren fick dagsböter på 1000 spänn x 70 dagar. Fast det är ju fortfarande biliigt för att släppa alla körkortsinnehavares uppgifter till ryssarna... nu borde i alla fall Ågren ha rejäl ågren, när det läckt ut :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top