Moto Martin GS1000

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köpte på mig denna skrothög här i slutet av förra veckan.

19780611_1474005005971382_1634443003080152287_o.jpg

En Moto Martin med Suzuki motor. För närvarande sitter en GSX750 i (från -84 eller nåt sånt) men tanken är att stoppa dit en GS1000 motor som satt i den när den först togs i trafik 1980.

Först är det lite pappersarbete som måste göras dock. Den avregistrerades -86 med avsikten att ta den över till Finland men någon inregistrering där utfördes aldrig så den har stått gömd i en lada sedan dess strax norr om Haparanda.

Blir att skicka in papper till Transportstyrelsen om ursprungskontroll på den, har diverse papper med ramnummer och gamla regnummer som måste föras in. Ska inte vara några problem om jag förstått saken rätt.

I övrigt är det nog inte tänkt att göra mycket speciellt med hojen. Det blir en originalrestaurering mer eller mindre. Blästra och måla fälgar och bromsok, renovera gaffelben (eventuellt byta ut) samt bakdämpare. Laga några hål som är borrat i ramen samt skicka ramen på ny ytbehandling.

19911906_1476869345684948_1428923481_o.jpg

Nåt sånt kanske?

19876090_1476869355684947_1089012243_o.jpg

Blir väl att jag lägger upp mer här framöver när jag fått klart från Transportstyrelsen om ursprungskontrollen samt när jag kan göra en registreringsbesiktning.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
så också denna på blocket
o ville ha den men
tyvärr var det för långt borta för mej, den hade passat in med dom 2 andra special gs 1000 jag har samlat på mej
ja det helt korrekt ut med 750 motorn o in med en 1085 gs motor
lycka till med bygget
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
så också denna på blocket
o ville ha den men
tyvärr var det för långt borta för mej, den hade passat in med dom 2 andra special gs 1000 jag har samlat på mej
ja det helt korrekt ut med 750 motorn o in med en 1085 gs motor
lycka till med bygget

Jo den var inte riktigt nästgårds... jobbar i Luleå så efter jobbet åkte jag upp till Haparanda och kikade på den. Lite skavanker (lite kapat i övre ramrören på insidan) samt en par hål borrat men annars orörd. Åkte hem och sov på saken samt bad säljaren återkomma med lite info på Fredagen. Han ringde upp och gav lite mer info, jag ringde och dubbelkollade lite med Transportstyrelsen om det skulle bli strul och dom tyckte inte det skulle vara några problem så jag åkte upp och gjorde affär. Blev bara 85 mil resande totalt dom dagarna...

Vad gör man inte för ännu mer skrot i garaget...

Du vet inte av någon GS1000 motor? Har eventuellt fått tag på en men det kan ju vara bra att ha lite valmöjligheter.


Helt klart! Velat ha en Moto Martin rätt länge och äntligen dök det upp en i rätt ände av landet. Rätt kul att den ursprungligen hört hemma i Piteå också.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Undrar fortfarande vad det kan vara för fälgar.

Bultcirkel på både drev och skivor är 100mm. 280mm skivor. 5st H-ekrar. Enda kännetecken som är gjutna på fälgarna är dimensioner samt "X FLAM" i hörnet vid en av ekrarna. I övrigt helt anonyma. Finishen på dom får mig att tro specialfälgar i magnesium men har inte hunnit bekräfta genom att plocka av dom.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Är det inte Kawasaki Fälgar? Om man tittar på bilder på Martin cyklar är denna fälg typ vanlig.
Men det kan ju vara någon fransk tillbehörsfälg.
Kommer inte ihåg vem som var generalagent för Martin i Sverige, annas kanske man kunde kolla där.
Men Martin finns väl kvar, ställ frågan där.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kul att du kör igång nytt projekt, och med raritet som denna också. Du brukar ju få till det väldigt bra på slutet så denna tråd blir kul att följa!
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Läckert!
Det där kan bli hur bra som helst ju.

Såg också den rätt omgående efter den kom ut och vart ju egentligen svårt sugen men fick erkänna för mig själv att tid, ork och en del andra nödvändigheter saknades för såväl projektet som den resan det skulle ha inneburit.
Vågade alltså inte inleda mig själv i frestelserna och avstod från den första impulsen att greppa efter telefonen....

Men jag har sedan dess tänkt intensivt på väggående MotoMartin endurance-räcer med lagom justerad GSX 1074/1135 motor.......

Lycka till och glöm för allt i världen inte bilderna och berättelserna utefter projektets gång!
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Är det inte Kawasaki Fälgar? Om man tittar på bilder på Martin cyklar är denna fälg typ vanlig.
Men det kan ju vara någon fransk tillbehörsfälg.
Kommer inte ihåg vem som var generalagent för Martin i Sverige, annas kanske man kunde kolla där.
Men Martin finns väl kvar, ställ frågan där.

Numera insommnade Nilmåns motor i Lund var generalagent i Sverige. Rambyggaren Moto Martin har också somnat in, men det finns en fransk klubb http: //www.motomartin.com/ . Varför jag vet, åkte för länge sedan Moto Martin CBseXa...
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Grattis, läcker hoj!
Hade en Moto Martin för länge sen, typ 1986-89. Dock med Honda CB900-motor. Köpte tillbaka den efter ca 20 år och ångrar grymt att jag sålde den igen för 5 år sen... Tyckte inte att tiden räckte till då.

Den hade Martins egna fälgar. Var gjutet namnet i fälgarna. Men de såg annorlunda ut med en förstärkning - upphöjning mitt på ekern istället för i varje kant som din.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Nu är det en Bakker till salu på Blocket, dyr men i toppskick.
Jag vet inte om Spinnin Wheel fick sålt sin Martin, kul att det kommer ut lite special motorcyklar.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
120000 kr det väl inte dyrt, det många pengar men absolut inte dyrt
jag säljer inte min Nico bakker billigare, tvärtom
tyvärr måste man sälja till utlandet, för där finns folk som vill betala va dom är värt
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Gratulerar till köpet! Skitball! Men du tänker väl inte ta bort den läckra bakdelen på första bilden, som andas tidig åttiotals-RR och sätta på någon liten töntig bakdel?:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har då skickat iväg alla papper till ursprungskontrollen nu. Får väl antagligen vänta några veckor och se vad dom säger men det bör inte vara några problem. Riksarkivet skickade även lite kompletterande papper med lite teknisk data på hojen från när den först registrerades så det var kul. Ramnummer och regnummer på samma papper, tankvolym, vikt, hjulbas, färg, etc. Nu har man fullständig info om hojen. :)

Lyckades även identifiera fälgarna. Skivorna var Brembo så antagligen var fälgarna Italienska också. Dom kommer ifrån en Laverda 1200 Mirage utan tvekan. Inga special magnesiumfälgar men det gör inget. Jäkla tjusiga fälgar ändå!

Lyfte även ut skrotmotorn ur ramen så den blir lättare att pyssla med och se vad man har att göra på hojen.

Sonderar terrängen nu efter firma för att avkromatera ramen. Någon som har förslag?

Gratulerar till köpet! Skitball! Men du tänker väl inte ta bort den läckra bakdelen på första bilden, som andas tidig åttiotals-RR och sätta på någon liten töntig bakdel?:)

Tack! Jag stänger inga dörrar för hur utseendet på hojen kommer vara i slutändan. Vi får se hur det blir helt enkelt. En lång väg dit fortfarande.
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Du gör ju givetvis det som faller dig i smaken Viktor, riktigt häftig hoj vilket som! Är bara att jag är jävligt svag för höga åttitalscutsar som den har nu. Ser jävligt rått och racigt ut! Tror RR/endurance-looken är något som kommer komma mer och mer bland riktiga entusiaster nu när caféracers mest blivit en mode assessoar för hipsters.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du gör ju givetvis det som faller dig i smaken Viktor, riktigt häftig hoj vilket som! Är bara att jag är jävligt svag för höga åttitalscutsar som den har nu. Ser jävligt rått och racigt ut! Tror RR/endurance-looken är något som kommer komma mer och mer bland riktiga entusiaster nu när caféracers mest blivit en mode assessoar för hipsters.

Blir nog en originalrestaurering i huvudsak. Som sagt, en bit kvar innan man börjar bestämma sig för vilken bakdel och sadel jag ska ha. Har ju en hel glasfiberkropp med tank + bakdel i ett stycke också liggande till projektet som följde med. Eventuellt kör man med den, tanken hade dom dock tagit upp ett stort jävla hål i av nån anledning...

hade hoppats du skulle bygge den strikt org som den så ut ny

Jo tanken är väl den. Osäker om kåpan är rätt dock, det verkar vara en Bakker kåpa egentligen. Om inte tidiga Moto Martin såg likadana ut som dom gjorde på Bakker?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Innan du avkromar ramen kolla att den är svetsad och inte lödd.
Om den är lödd kan du stå där med ett plockepinn
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Innan du avkromar ramen kolla att den är svetsad och inte lödd.
Om den är lödd kan du stå där med ett plockepinn

Den är i högsta grad lödd. Väl så gräddiga fogar för att det skulle vara svetsat. Ska höra mig för med diverse firmor vad dom kan erbjuda för metoder. Annars kanske man löser det själv på något sätt.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Prata med Nordkrom i Öjebyn om avkromning, dom kan troligen hjälpa dig :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top