Bike Trollhättan, Tummen upp !!

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Alla minns ni säkert min tråd om Bike Göteborg :)

Eftersom den är stängd och jag inte kan skriva där ville jag bara lägga ett litet snabbt avslut här :)

Många av er pratade gott om Bike Trollhättan och framförallt Patrik som ni nämnde. Jag har nu varit i kontakt med denna man och kan inte annat än hålla med er, fantastisk person!

Med denna tråden vill jag bara förtydliga att Bike Trollhättan INTE har med Göteborg att göra på något sätt mer än att dom delar namn. Vill inte dra ner Trollhättan i skiten när dom inte förtjänar de. Inte enligt min upplevelse iaf !

Vill även förtydliga att jag inte fått något av Trollhättan eller bett om något från dom, denna tråden är INTE "köpt" av Trollhättan :) var bara intresserad av ett uttalande om situationen då jag trodde dom hängde ihop. Kollar man KTMs hemsida är det bra Trollhättan som står reggade som ÅF därav tänkte jag att Trollhättan är "huvudkontor" för dom båda men som sagt, Trollhättan har sålt Göteborg och har alltså inget som helst med saken att göra.

Ni är fria att tjöta vad skit som helst vidare i denna tråd, ville bara förtydliga :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vad är det för ärende du haft med Trollhättan som du upplevt så bra?

Inget direkt ärende, jag mailade dom om mitt ärende med Göteborg för jag trodde dom hängde ihop. Vilket dom alltså inte gör. Det som gör mej positivt inställd är att dom tog sej tid att svara mailet, bad om mitt nummer, ringde upp dagen efter för att prata om saken och erbjöd mej kontakt med dom om det händer något framöver. Det räcker för mej för att säga att dom verkar gilla sina kunder mer än Göteborg som inte ens kunde ringa när dom lovat att ringa när hojen står i deras verkstad. Trollhättan har inte sett verken mej eller min hoj eller har med den att göra, trots detta va de värt för dom att sträcka ut en hand och kolla läget. Sa de i tråden om Göteborg och säger de igen, De krävs inte mycket men det krävs något. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trollhättan har inte sett verken mej eller min hoj eller har med den att göra, trots detta va de värt för dom att sträcka ut en hand och kolla läget. Sa de i tråden om Göteborg och säger de igen, De krävs inte mycket men det krävs något. :)

Nä, men dom läser här inne och dom vaktar sitt varumärke.
Alltid en svår sits att dela skylt med någon du inte har hävstång på i form av ägande och kontroll.

Kan tänka mig att dom vaktar ganska hårt på Orrekulla för att inte behöva ta skit i onödan.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nä, men dom läser här inne och dom vaktar sitt varumärke.
Alltid en svår sits att dela skylt med någon du inte har hävstång på i form av ägande och kontroll.

Kan tänka mig att dom vaktar ganska hårt på Orrekulla för att inte behöva ta skit i onödan.

Kanske kan vara så, vad vet jag :) fick ett gott intryck iaf.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske kan vara så, vad vet jag :) fick ett gott intryck iaf.

Ja, absolut. Trollhättan är bra, dom har kämpat i många år för att komma dit dom är idag, och dom lämnar ytterst lite skit efter sig. Självklart kan man inte göra alla människor glada jämnt, men det känns som dom försöker i vart fall.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
kul med lite positiv kritik :tummenupp
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Minna erfarenheter är tummen ner, flera bekanta till mig ger tummen ner. Slutade ha med dom att göra för flera år sedan. Kommer aldrig att ha med dom att göra igen
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Minna erfarenheter är tummen ner, flera bekanta till mig ger tummen ner. Slutade ha med dom att göra för flera år sedan. Kommer aldrig att ha med dom att göra igen

Sånna här inlägg älskar jag, ingen förklaring till varför man tycker nått öht, "flera med mig.. osv". Kanon! Då vet vi! ABSOLUT INGET ALLS! :-(

Förklara gärna varför du ger tummen ner, sen har det tydligen gått flera år sen du hade någon form av negativ upplevelse. Tid att ändra uppf kanske? Sen tycker jag att "man" ska hålla sig till personliga erfarenheter och inte blanda in min kompis, min polares polare osv, det blir liksom ännu mer urvattnat när man gör så. Det är iaf min uppf.

Rak konstruktiv kritik till varför man tycker bu eller bä, då är det värt att läsa.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Min review av BIKE Trollhättan.

Köpte en flångans ny R1:a av dem (crossplane 2009). Tänkte att den unge försäljaren var som "alla andra" och skulle glömma mig efteråt (bor 17 mil ifrån Trollhättan).

Några år senare är vi på genomresa med husvagnen och jag och min vackra hustru stannar till för en bensträckare och går in i affären. Döm om min förvåning när försäljaren känner igen mig och säger "Tjena, det var du som köpte en ny R1:a av mig för ett par år sedan va" sedan erbjuder han mig att testköra den nya Ducce 1299:an samt lite snack om mitt liv med R1:an, bandagar och annat - Kul !!!

Han brydde sig verkligen, ett GENUINT intresse för hojar och kunder rakt igenom..........Världsklass !!!!

Det blev aldrig någon provkörning då jag tackade nej pga tidsbrist........och vi var på väg med husvagnen mot Tokholm, så stoppet var aldrig tänkt som mer än en bensträckare.

Några år senare igen....Det är en återkallning på framljusena då ett kontaktdon visat sig vara av dålig kvalité. Jag snackar med verkstan där och säger att det är ett bekymmer för mig att behöva åka med hojen på släp, lämna den där, åka hem...för att sedan ett antal dagar senare åka å hämta den (60 mil totalt i två resor och en massa tidsspillan då två dagar går åt till projektet). Vi kommer överens om att de skickar kontaktdonet och övriga utbytesdelar till mig på post, sedan så byter jag detta, klipper sönder det gamla kablaget och skickar tillbaka detta med dokumentation på utfört arbete så de kan skriva in i databasen att jobbet är korrekt utfört. Detta var i och för sig ett undantag då kanske inte alla skulle fått detta förtroende, men de litade på mig.

Så min erfarenhet av Trollhättan blir "fem wheelies" av fem möjliga !
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det blev aldrig någon provkörning då jag tackade nej pga tidsbrist........och vi var på väg med husvagnen mot Tokholm, så stoppet var aldrig tänkt som mer än en bensträckare.


Falkenberg - Stockholm via Bike Trôllhättan:
1 for routing, 10 for style!
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Att Bike Trollhättan och Göteborg inte hör ihop var en nyhet, de har samma hemsida.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är två olika ägare.
De har varit samma företag men numera delar de ej kassa.
Varför Bike Trollhättan har Göteborg på sin hemsida är en gåta.
Bike Trollhättan
Bike Göteborg

Spekulation:

BMW Göteborg sålde sina hojar i bilaffären på Mölndalsvägen.
Det funkade sådär, om man skall vara ärlig.

Med ett MC-Göteborg som är uppdelat på Yamahacenter/Zätamotor, Hondacenter/Ahlqvist och Johans med Triumph, KTM(då), Kwak och Suzuki så var det ingen som vågade satsa på att öppna en dedikerad BMW-butik, och troligen satte intressekonflikter käppar i hjulen för Johans.

Misstänker att BMW är ett hyfsat krävande märke att sälja - finns en profil att följa, ett minimisortiment att hålla, verktyg och diagnosinstrument som skall uppdateras och kurser till förbannelse att gå på - så få lär ha musklerna att starta right out of the blue med BMW som enda märke.

Bike fick troligen frågan på ett tidigt stadie, men ställde sig avvaktande.
Det hade jag gjort. :)
Jag tror dom fick förnyad kontakt med ett "sockrat" anbud där man kanske släppte lite på kraven - och plötsligt fanns det åtminstone chans att få det att gå runt.

Utanför scenen tror jag också att man fick garantier från KTM Scandinavia att ta över märket från Johans - och DÄR satt den andra hörnstenen till bygget.
Andra faktorer måste vara chansen att styra större del av MC-marknaden i Västsverige, fler försäljningpunkter/större volym för sina "egna produkter" i form av kläder och stuff och kanske en allmän expansionslusta.

Mycket riktigt så tappade Johans KTM något eller några år efter etableringen - tillräckligt länge för att det inte skulle se ut som det var planerat från start, tillräckligt länge för att visa för BMW att det inte funkar utan fler ben att stå på.

För, från start var det nog just det BMW egentligen ville undvika - att vara sampresenterade med KTM i en så hyfsat stor stad som Göteborg.

Att efter en redan ganska omfattande rockad med att out-housa försäljningen plötsligt stå inför ett fait accompli var säkert inte roligt, men vad skulle dom göra? Flytta igen, bort från Bike?

Kenneths kanske kunde ta över försäljningen? :D
Martin är dock smartare än så.


Nej, jag vet inget. En del saker är uppenbara, annat får man gissa sig till.
Jag har säkert hur fel som helst, men jag älskar att spekulera.
"Hur gick det här till egentligen?" är en fråga som ständigt rör sig där uppe i skallen.

Varför sålde man då?
Ja, det är lite av en gåta. Var det planerat från start att dra igång, uppnå styrfart och sedan sälja till någon man litade på - eller körde man slut på bankförtroende?

Det är inte så enkelt att driva saker på distans, och jag såg Tony nere i Göteborg fler gånger än vad som kanske var nyttigt för verksamheten i Trollhättan...?

Hur lyckat det är att driva två företag under samma gemensamma varumärke kan man också fråga sig. Misstänker att vi kommer att få se förändringar där också.


Som sagt, spekulationer. Ta dem inte på för stort allvar, och hoppa gärna på mig och berätta hur fel jag har.



...och yes, det börjar lugna ner sig lite på jobbet nu. :D:D:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top