Bilist sköt mot MC-förare

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
En motorcyklist blev beskjuten av en person i en bil i centrala Falköping under lördagskvällen. En person är anhållen misstänkt för mord.

Strax innan klockan tio på lördagskvällen fick polisen in uppgifter från ett vittne om att en motorcyklist beskjutits av en person i en bil i centrala Falköping. Bilen, en Volvo kombi, ska ha kört upp vid sidan av en motorcyklist som körde på vägen. En person i bilen avlossade då skott mot motorcykelföraren

Man får väl hoppas att det rör sig om någon slags uppgörelse i "undre världen" - annars har road rage definitivt nått en ny nivå. Skall man behöva lägga till skottsäker väst till den obligatoriska skyddsutrustningen? :gnissla

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/bilist-sköt-mot-mc-förare-1.4427800
 
Last edited by a moderator:

Jimmy

Guest
Tror på din teori, den vanliga mc-föraren behöver nog inte oroa sig allt för mycket. Sen är kanske inte Volvokombi så jäkla gangsta men man tar vad någon annan har?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror på din teori, den vanliga mc-föraren behöver nog inte oroa sig allt för mycket. Sen är kanske inte Volvokombi så jäkla gangsta men man tar vad någon annan har?

Volvokombi är ju utmärkt om man vill frakta mycket stöldgods, och inte sticka ut. Eller drive-by attacker tycks det...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Låter helt klart som någon slags uppgörelse.
Ingen vidare skytt verkar det ha varit dock.

Det var ju ett Road rage-mord i Stockholm för något år sen, två pers blev osams om högerregeln eller dylikt.
Slutade i knivmord.

Lättast att slippa sånt är ju att låta bli att hysteriskt tuta, peka finger, sparka av backspeglar och andra aktiviteter som kan röra upp känslor.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man får väl hoppas att det rör sig om någon slags uppgörelse i "undre världen" - annars har road rage definitivt nått en ny nivå. Skall man behöva lägga till skottsäker väst till den obligatoriska skyddsutrustningen? :gnissla

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/bilist-sköt-mot-mc-förare-1.4427800

Bör vara någon form av uppgörelse bland kriminella.

Mycket skottlossning numera. Tragisk utveckling vi ser. I mindre städer är det ju inte särskilt långa avstånd mellan välmående områden och mer utsatta där dessa skottlossningar sker mellan ljusskygga individer.

Läste att man misstänker att en del av skadorna är självförvållade vilket nästan är lite komiskt.

För egen del tycker jag det känns som om det hänsynslösa våldet som faktiskt drabbar oskyldiga kryper allt närmare i ens medvetande. Städerna är inte stora nog att man kan säga att problemen är långt borta. Går knappt en dag utan att det talas om en händelse där kriminella har identifierat lätta offer som åldringar, ensamma kvinnor och män.

För ett par år sedan hade man inte en tanke på att bli rånad, nedslagen och förnedrad när man promenerade hem en sen kväll. Idag är inte den tanken långt borta tyvärr. Ofta är det ju en ojämn match när förövarna är flertalet.

Inte den samhällsutveckling man önskat sig direkt. Det är något som samhället måste ta tag i på alla fronter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mycket skottlossning numera. Tragisk utveckling vi ser. I mindre städer är det ju inte särskilt långa avstånd mellan välmående områden och mer utsatta där dessa skottlossningar sker mellan ljusskygga individer.

Läste att man misstänker att en del av skadorna är självförvållade vilket nästan är lite komiskt.

För egen del tycker jag det känns som om det hänsynslösa våldet som faktiskt drabbar oskyldiga kryper allt närmare i ens medvetande. Städerna är inte stora nog att man kan säga att problemen är långt borta. Går knappt en dag utan att det talas om en händelse där kriminella har identifierat lätta offer som åldringar, ensamma kvinnor och män.

För ett par år sedan hade man inte en tanke på att bli rånad, nedslagen och förnedrad när man promenerade hem en sen kväll. Idag är inte den tanken långt borta tyvärr. Ofta är det ju en ojämn match när förövarna är flertalet.

Inte den samhällsutveckling man önskat sig direkt. Det är något som samhället måste ta tag i på alla fronter.
Kunde varit värre... även om all negativ utveckling är just negativ.
I Chicago så sköts det förra helgen 101 personer varav 15 avled.
http://www.cbsnews.com/news/chicago-violence-fourth-of-july-weekend-shootings/
Det var ju förvisso långhelg, men nära hälften sköts inom en 12 h period.
Så med det i åtanke är Malmö ganska lugnt :3freak
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bör vara någon form av uppgörelse bland kriminella.

Mycket skottlossning numera. Tragisk utveckling vi ser. I mindre städer är det ju inte särskilt långa avstånd mellan välmående områden och mer utsatta där dessa skottlossningar sker mellan ljusskygga individer.

Läste att man misstänker att en del av skadorna är självförvållade vilket nästan är lite komiskt.

För egen del tycker jag det känns som om det hänsynslösa våldet som faktiskt drabbar oskyldiga kryper allt närmare i ens medvetande. Städerna är inte stora nog att man kan säga att problemen är långt borta. Går knappt en dag utan att det talas om en händelse där kriminella har identifierat lätta offer som åldringar, ensamma kvinnor och män.

För ett par år sedan hade man inte en tanke på att bli rånad, nedslagen och förnedrad när man promenerade hem en sen kväll. Idag är inte den tanken långt borta tyvärr. Ofta är det ju en ojämn match när förövarna är flertalet.

Inte den samhällsutveckling man önskat sig direkt. Det är något som samhället måste ta tag i på alla fronter.

Men det du nu beskriver är väl mer en känsla av otrygghet än rena fakta?
Jag har iaf inte blivit rånad ute på stan sedan sent 80-tal
Våldet var rått och utbrett redan då och särskilt i förorterna.

Skjutvapen är väl den stora skillnaden nu bara, och risken för att någon oskyldig ska drabbas ökar ju så klart när skjutvapen används.

Men man ska inte glömma Tommy Z och Jara som öppnade eld på stureplan.
Eller malexandermorden.
Juha Valjakalja och Marita.
Och herr flink för all del.

Skit händer ständigt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
I Torsdags blev jag omkörd av en Audi som valde att använda en fil för vänstersväng i 40-område, för att jag höll 40. Så strax efter när bilen hamnade i kö vid trafikljus tyckte jag det var lustigt att bara rulla förbi kön och ställa mig först. Nu bor jag inte långt ifrån den korsningen så när jag parkerat vid garaget dyker denna bil upp precis vid mitt garage, en person hoppar ur och bilen vänder om. Personen som hoppade ur kollar runt lite, verkar mest vilsen och fortsätter sedan att gå tillbaka i samma riktning de kom ifrån, vilket är enda vägen in på gatan.
Jag har svårt att tänka mig vad de hade för ärende utanför mitt garage som innebar att en person kollade runt lite och sen gick bortåt men tanken slog mig om det var lite ohyfsat folk som ville påpeka att inte retas med fel personer.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kunde varit värre... även om all negativ utveckling är just negativ.
I Chicago så sköts det förra helgen 101 personer varav 15 avled.
http://www.cbsnews.com/news/chicago-violence-fourth-of-july-weekend-shootings/
Det var ju förvisso långhelg, men nära hälften sköts inom en 12 h period.
Så med det i åtanke är Malmö ganska lugnt :3freak
Bor cirka 9,24 gånger fler människor i chicago än vad det gör i Malmö.
Delar man siffrorna du skrev med 9,24 så ser det nog rätt illa ut ändå. :gnissla
Vet inte hur många som blev skjutna på/mot i Malmö förra helgen, men någon annan kanske kan fylla i det.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Bor cirka 9,24 gånger fler människor i chicago än vad det gör i Malmö.
Delar man siffrorna du skrev med 9,24 så ser det nog rätt illa ut ändå. :gnissla
Vet inte hur många som blev skjutna på/mot i Malmö förra helgen, men någon annan kanske kan fylla i det.

Sent from my E5823 using Tapatalk

"19 skjutningar och ett knivmord ligger på Malmöpolisens bord.
Trots att inte ens tre månader av 2017 passerat."

http://www.expressen.se/kvallsposten/listan-over-alla-mord-och-skjutningar-2017/

Vi kan nog konstatera att det skjuts mindre i Malmö även per capita.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
"19 skjutningar och ett knivmord ligger på Malmöpolisens bord.
Trots att inte ens tre månader av 2017 passerat."

http://www.expressen.se/kvallsposten/listan-over-alla-mord-och-skjutningar-2017/

Vi kan nog konstatera att det skjuts mindre i Malmö även per capita.
Den artikeln är från 19 Mars i år, har nog tillkommit en del sedan dess.
Tror absolut inte att det tillkommit tillräckligt för att komma upp i Chicagos siffror, men säkert tillräckligt för att det ska vara oroväckande.

Edit: 24malmo.se rapporterade 5 mord och 20 skottlossningar fram till 14e Mars i år

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vi kommer snart komma ikapp Chicago och enligt mig så är det vad Svenskarna vill då vi har den politik vi har i landet. Media och politikerna gör ju allt för att dölja sanningen om vissa onämda individer i vårt samhälle.
80% av de röstberättiga tror ju att landet styrs i rätt riktning så vi förtjänar inte bättre.
 

Täppas

Guest
Lättast att slippa sånt är ju att låta bli att hysteriskt tuta, peka finger, sparka av backspeglar och andra aktiviteter som kan röra upp känslor.

Tog du chansen att moralisera lite med denna händelse som draghjälp eller hade skotten föregåtts av bortsparkade backspeglar och pekade fingrar ?



Skickat med Tapatalk
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Vi kommer snart komma ikapp Chicago och enligt mig så är det vad Svenskarna vill då vi har den politik vi har i landet. Media och politikerna gör ju allt för att dölja sanningen om vissa onämda individer i vårt samhälle.
80% av de röstberättiga tror ju att landet styrs i rätt riktning så vi förtjänar inte bättre.

Din lösning är att rösta på det mest brottsbelastade partiet i svensk historia, verkar ju logiskt...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tog du chansen att moralisera lite med denna händelse som draghjälp eller hade skotten föregåtts av bortsparkade backspeglar och pekade fingrar ?



Skickat med Tapatalk

Hur du kan missförstå ett så enkelt inlägg och få det till moraliserande övergår mitt förstånd fullkomligt.

Inledande inlägg behandlar två teser.
1. Uppgörelse
2. Road rage

Jag svarade på dessa två i tur och ordning, så förklara gärna moraliserandet i mitt inlägg!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
I Chicago så sköts det förra helgen 101 personer varav 15 avled.
http://www.cbsnews.com/news/chicago-violence-fourth-of-july-weekend-shootings/
Det var ju förvisso långhelg, men nära hälften sköts inom en 12 h period.
Så med det i åtanke är Malmö ganska lugnt :3freak

Bor cirka 9,24 gånger fler människor i chicago än vad det gör i Malmö.
Delar man siffrorna du skrev med 9,24 så ser det nog rätt illa ut ändå. :gnissla

Nu var det inte en normal långhelg, utan USA's nationaldag, dagen då amerikaner gärna viftar lite extra med sina vapen. Och siffrorna är de högsta på flera år, så det är inte helt representativt för en vanlig långhelg i Chicago.

4 juli 2015/2016 hade runt 40 skjutningar och 6-7 döda. Med 762 mord och över 4000 skjutningar under 2016 är det närmare snittet för en långhelg kanske. :gnissla
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bor cirka 9,24 gånger fler människor i chicago än vad det gör i Malmö.
Delar man siffrorna du skrev med 9,24 så ser det nog rätt illa ut ändå. :gnissla
Vet inte hur många som blev skjutna på/mot i Malmö förra helgen, men någon annan kanske kan fylla i det.

Sent from my E5823 using Tapatalk
Vi bryter ned det hela lite och tittar på siffrorna lite närmare.

Chicago - 2 704 958 invånare
Malmö - 301 706

Antal dödsskjutningar 2017
Chicago - 353
Malmö - 6

Delar man siffrorna med varandra så blir det 1 dödsskjutning på var:
7662 person i Chicago
50284 person i Malmö

Det här är alltså rena dödsskjutningar under 2017.
Så...... jag skulle nog fortfarande säga att det är en bit kvar.
Men 1 mord är ju alltid 1 mord för mycket.

Edit: hittade lite nya populationssiffror.
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Den artikeln är från 19 Mars i år, har nog tillkommit en del sedan dess.
Tror absolut inte att det tillkommit tillräckligt för att komma upp i Chicagos siffror, men säkert tillräckligt för att det ska vara oroväckande.

Edit: 24malmo.se rapporterade 5 mord och 20 skottlossningar fram till 14e Mars i år

Sent from my E5823 using Tapatalk

Nu missade du poängen lite, Malmö hade 19 skjutningar på tre månader medan Chicago hade över hundra på en helg (2-3 dagar), om de fortsätter i samma tempo uppnår de långt över tusen på tre månader. Siffran från Chicago var dessutom för skjutna personer medan för Malmö är det tillfällen då skott avfyrats.

Men som Nollvision påpekat var det en speciell helg i USA. Om vi extrapolerar Malmös siffror får vi 76 skjutningar under ett år, långt från Chicagos 4000+ även när man tar hänsyn till folkmängden.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men det du nu beskriver är väl mer en känsla av otrygghet än rena fakta?
Jag har iaf inte blivit rånad ute på stan sedan sent 80-tal
Våldet var rått och utbrett redan då och särskilt i förorterna.

Skjutvapen är väl den stora skillnaden nu bara, och risken för att någon oskyldig ska drabbas ökar ju så klart när skjutvapen används.

Men man ska inte glömma Tommy Z och Jara som öppnade eld på stureplan.
Eller malexandermorden.
Juha Valjakalja och Marita.
Och herr flink för all del.

Skit händer ständigt.

Självfallet är det mer en känsla än fakta om jag utgår från mig själv. Det gör knappast saken bättre kan jag tycka. Man kan inte förminska folks känslor. De flesta människor är känslostyrda. Just nu används människors rädsla för att fiska röster av alla partierna. Rädslor används av världsledare för att stirra upp nationella känslor. Höja garden hos populationen. Vi är inne i en ond spiral just nu. Man kan inte önska mer än att det blir en avspänning och att folk inser att egentligen har inte mycket förändrats. Det finns universala värderingar. Man kan leva i en samexistens. Alternativen är betydligt sämre för oss alla.

Jag har aldrig blivit rånad. Däremot har jag uppfattat situationer där det hade kunnat inträffa om jag inte varit nykter. De ger sig på folk som inte har sina sinnes fulla bruk eller fysiska handikapp. Rånad är en sak, men att därefter bli misshandlad med risk för men för livet fysiska som psykiska. Det är sådant som kan förändra personer i grunden.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bolla gärna med siffror och försök relativisera, vassegod.

Jag anser dock att detta fortfarande är Sverige, och här skall fan inte skjutas alls!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top