Försäkringsfråga med 23kW

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Köpte min GSX-R 750-99 2013 med 23kW på pappret (94kW orginal) fick just då bara köra mellan hoj på kortet. 2014 gick kortet automatiskt över till tungt kort.
Har idag folksam och betalar 640:-halv/mån.
Folksam har två år i rad höjt premien med 1000:- per år. :mad:

När jag ringer till LF får jag svar att de måste gå på ursprungseffekten (blir dyrare än jag har hos folksam idag) när jag går via deras hemsida står det 152:-/halv/mån. Baseras på 23kW antar jag.

Nu till min fråga: Vågar man regga via deras hemsida, kommer LF ringa upp och säga att priset på webben är fel?
Någon som har tidigare erfarenhet av detta?

Vill inte byta försäkringsbolag om det blir dyrare i slutändan :gnissla
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du kan få en skriftlig offert via hemsidan så borde väl den gälla, oavsett vad någon tomte säger över telefon. Skriftliga avtal väger alltid tyngre än muntliga. Jag utgår ifrån att du i så fall binder upp försäkringen på ett

Du kan nog dock räkna med att de rättar till "felet" på hemsidan rätt omgående när de väl upptäcker det.

En lite parantes bara: Har du kvar strypningen på hojen, eller kör du med fulleffekt i dagsläget? Om hojen är försäkrad på 23 kW, men i själva verket har 94 kW så kan det bli strul med ersättning den dag något händer.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
En lite parantes bara: Har du kvar strypningen på hojen, eller kör du med fulleffekt i dagsläget? Om hojen är försäkrad på 23 kW, men i själva verket har 94 kW så kan det bli strul med ersättning den dag något händer.

Fick aldrig med någon stypning när jag köpte hojen, dock aldrig varit något problem med de två besiktningar jag gjort på hojen. Men du har en poäng i vad som gäller om det händer något...
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Om det händer något kan det bara vara en fördel om hojens beskaffenhet i verkligheten stämmer överens med vad den är försäkrad som. Ett kinkigt FB skulle mycket väl kunna hävda att försäkringen av strypt hoj överhuvudtaget inte gäller om den i verkligheten är ostrypt.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Jag försäkrade min 35kw billigt via lf:s hemsida. Gick typ en vecka så fick jag papper hem med den nya rätta premien. Ca 300% extra.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tokstrypta äldre hojar försäkras efter ursprungseffekt. Eftersom de ändå sällan är strypta. Det är iaf normen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Att man får hem en offert med ett lågt pris är ingen garanti.

Många bolag har klausuler om att det förutsätts att uppgiven effekt är ursprungseffekt och kan mycket väl justera premien i efterhand när de i någon manuell slagning märker att det är en papperseffekt. LF har gjort det för mig, IF hade tydligen gjort det på någon annan i tråden....

Du skriver ju "23kw på pappret" vilket antyder att du kör fulleffekt så det är väl inte så konstigt att försäkringsbolag vill att du ska betala för all effekt och inte bara den du har "på pappret"...
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Ta ett råd från en som vet. Jävlas inte med fb och ha alla papper i ordning. Det hade jag och trots det är vi inne på andra året med advokat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Folksam är som jag ser ett skämt. Som försäkringsbolag. Efter fått gubbstopp på motorn och lagt mig på sidan med Busan i Oktober 2015 lägger Folksam ut jobbet, fixa skarpmärken, vänster styre, vänster backspegel på BIKE Göteborg. Dom är klara med jobbet i maj 2016. Under lågsäsong. Efter 3 telefonsamtal om när det är dags börja reparera, samt 4 besök. Bland problemen som jag fick höra var att BIKE Gbg inte var auktoriserade för Suzuki ! Och hade svårt få tag i delar !

Jag har ett annat Folksam exempel !
2013 i September avlider en 90-årig man på ett långtidsvårdboende i Göteborg.
2017 i Juni beslutar sig Folksam för att betala tillbaka på hans hemförsäkring (?)
Och då väljer Folksam göra utbetalningen till den dödes Gode man.
Men God man förhållandet är ett sätt hjälpa folk som inte kan sköta sin ekonomi själva.
Och God man förhållandet upphör automatiskt när "Klienten" avlider.
Då övergår ekonomin till dödsboet som "God man" inte har något att göra med. !
Och 3,5 år efter döden så är ju dödsboet också normalt avslutat !
Så Folksam ser väl fram mot att få checken tillbaka, ej inlöst !

För övrigt är det tveksamt om något annat än trafikförsäkring lönar sig på en så gammal hoj !
Som jag ser det !
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top