Uppmaning till alla hojåkare!!

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det borde ändras detta.
Man borde aktivt få säga till om man INTE vill donera.
Och vill man inte det så borde man per automatik hamna sist i kön om man behöver ett organ.

Givetvis är man registrerad som givare.
 

Jimmy

Guest
Jag vill inte ha organ eller reservdelar från duccefolk el maskiner, funkar det?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag antar att de flesta som svarar på tråden är anmälda som organdonatorer, så och jag. Och blodgivare förstås, nu har vi börjat samla till Rörstrands kaffeservis, man får en fin gåva för det lilla "jobb" man gör när man lämnar blod.
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Haft ett sånt organkort i plånkan sedan tidiga tonåren, kanske bör byta ut det då det knappt går att läsa längre. Skulle det värsta hända är det ju en fantastisk grej att kunna bringa lite ljus till någon annans mörker.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bra alla som gjort ett aktivt val, det är elakt att överlåta till annhöriga, man ska ta ställning själv när man kan.

Classe8, hade du tagit aktiv ställning till donation innan du blev opererad?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Är ju inte för inte som jag och polarna kallade vårat hojfikagäng för 'Donator MC'... :D
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Bra fråga. Jag fanns inte i registret då jag felaktigt trodde att jag inte fick de pga tidigare kronisk sjukdom. Mina anhöriga var dock väl medvetna om var jag stod i frågan. Jag får inte heller lämna blod vilket är synd. Även de läkare som behandlade mig visste att jag även gått med på att jag fick användas till forskning. Även idag använder man sig av mina resultat till forskningen. Ungefär 8 av 10 säger sig kunna tänka sig att donera organ men färre än 2 av 10 är registrerade och om anhöriga inte säkert vet väljer många att avböja donation när man väl får frågan.
Därför är de som du skriver viktigt att ta ett beslut även för de anhörigas skull. Idag är de ju dessutom väldigt enkelt att anmäla sig på nätet.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Bra upprop! Fick själv en ny njure förra året! Och visst borde systemet göras om så att man aktivt får säga nej om man av någon anledning måste göra det...
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Anmäld, bra påminnelse! Dags att ta tag i blodgivningen också, har legat nere ett tag för min del. Fy skäms på mig...

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Tog ställning 2011 när jag tog hojkort.

"Registrerat ställningstagande Ja, jag donerar mina organ och vävnader efter min död för transplantation och annat medicinskt ändamål"
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Anmäld sedan 2009-10-08. Var lite osäker då jag inte fick någon bekräftelse men det verkar gått igenom då :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Loggade in och kollade. Jag var registrerad sedan 2004
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top