Höga avgasutsläpp blir dyrt för norska MC-ägare

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hoga-avgasutslapp-blir-dyrt-for-norska-MC-kopare/


"- För att vara helt ärlig är jag lite överraskad över att ledande MC-tillverkare lanserar helt nya modeller 2017 med högre koldioxidutsläpp än en Volvo XC90 SUV med 2 liters bensinmotor på 250hk som väger 2,5 ton, säger NMCUs Morten Hansen. "

Yamaha MT-10 SP avgiftsökning med 40 728 NOK
Kawasaki Z900 avgiftsökning med 37 872 NOK
Aprilia Tueno V4 1100RR avgiftsökning 36 253 NOK
Moto Guzzi Audace avgiftsökning med 76 213 NOK.


:va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror många i sverige blir överraskade när bilskatten skall betalas nästa gång.

Bensin som ligger över 140gram betalar +22:- grammet per år min opel som ex 2,2liter ger ungefär 2600:- i extra skatt.

Diesel +77 :- grammet över 140 gram. Föräldrarnas v70xc D5 momentum. +7500 i skatt.

Detta för miljöns skull.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
blir miljön mindre förorenad om mna betalar mer bilskatt :dummer:va
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tror många i sverige blir överraskade när bilskatten skall betalas nästa gång.

Bensin som ligger över 140gram betalar +22:- grammet per år min opel som ex 2,2liter ger ungefär 2600:- i extra skatt.

Diesel +77 :- grammet över 140 gram. Föräldrarnas v70xc D5 momentum. +7500 i skatt.

Detta för miljöns skull.

Men det är väl "bara" för relativt nya bilar? Eller har det ändrats sedan skattehöjningen föreslogs?

Mvh,
Ingvar
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det mest intressanta är att den riktiga bränsleförbrukningen knappt minskat på nya bilar men i testet där bränsleförbrukningen mäts har den minskat rejält. Skatten är baserad på testförbrukningen så det är inte baserat på hur mycket CO2 man släpper ut i verkligheten. Orättvist och dumt. Mc-tillverkarna får väl lära sig att anpassa motorprogramvaran till testcykeln. Som Audi säger; Vorsprung durch programmierung.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror många i sverige blir överraskade när bilskatten skall betalas nästa gång.

Bensin som ligger över 140gram betalar +22:- grammet per år min opel som ex 2,2liter ger ungefär 2600:- i extra skatt.

Diesel +77 :- grammet över 140 gram. Föräldrarnas v70xc D5 momentum. +7500 i skatt.

Detta för miljöns skull.

Ja, men faran med det Norska systemet är att det lägger en sådan helvittes tröskel för nyköp av just MC eftersom miljöstraffet skall betalas up front istället för månadsvis.


Men det är väl "bara" för relativt nya bilar? Eller har det ändrats sedan skattehöjningen föreslogs?

Mvh,
Ingvar

Boy oh boy - ingen vet vad dom sitter och filar på inför nästa år.
Miljöpartiet, utanför riksdagen i opinionsundersökningarna just nu viftar på hela hunden så dammet yr. Husbilar ser ut att hamna i 20,000-klassen för årsskatt, och vanliga bruksbilar som tryggt kan dra några ton på kroken för den som flyttar på en husvagn några gånger per år ser ut att hamna just precis under. Detta enligt vad som läckt ut - men trots att det skall börja gälla från halvårsskiftet 2018 så vet ingen något bestämt ännu.

...och ja, som jag har hört det så kan det komma att slå retroaktivt mot redan reggade fordon i trafik.

Däremot skall samma bilar få en skattelättnad när dom blivit tre år gamla. :va


En kort summering av det man snappat upp:

* Privatpersoner skall helst inte köpa nya bilar.

* Om dom gör det skall det vara småbilar med mindre än typ 95 gram koldioxid i utsläpp.

* Större, säkrare bilar skall vara förbehållna företag som kan ta ut dem som tjänstebilar.
Dessa kan sedan Svensson få köpa begagnade efter 3 år när det inte kostar blod att skatta dem.

* Det smarta i att (sällan) transportera större saker på/i släpkärra som kan hyras eller stå på gården när den inte används skall motarbetas genom att skatten höjs våldsamt på de bilar som kan dra dessa släp. Istället är det bättre att folk som har behov att flytta på bilar, hästar, i viss mån motorcyklar eller varor köper eller hyr en lastbil. Visserligen ett mycket större fordon än vad som behövs - men så tyder jag läckorna från förslaget som ingen verkar våga offentliggöra.

Sick!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ja, men faran med det Norska systemet är att det lägger en sådan helvittes tröskel för nyköp av just MC eftersom miljöstraffet skall betalas up front istället för månadsvis.

...

Det förklarar varför norrmännen har börjat dammsuga Sverige efter äldre hojar i bra skick.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det är bara att anpassa sig och se till att passa in i skattesystemet. Fördelen med hög skatt på gamla dieselbilar är att de är billiga i inköp på grund av den höga skatten så det är inte bara nackdelar för den som vill ha en gammal bil.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Medans vi ser till att folk inte kan bo på landet och pendla in till stressen för att handla pga ett parti som knappt, enligt svenska folket, har där att göra och samtidigt stänger ute ett parti som 1/5 av befolkningen vill ha där sitter Trump i andra ändan av repet och ska börja borra olja på platser man kanske inte borde borra, elda med kol igen och eventuellt skjuta kärnvapen för att öka sin självgodhet. Man kan undra hur mycket ansvar och pengar det ska behöva kosta ett land som Sverige innan gardinen rullar ner och folk får nog på riktigt? :huvet:brinnerup:va

En jävla tur vi fått uppleva tiden man kunde bränna runt med V-twin eller radfyra som låter högre än flyglarmen och bara ha roligt! Njut för den tiden lär snart vara förbi och alla kommer surrandes på El-historier som dessutom är spärrade på 20km/h för att ALLA bor i stan och du kommer bara surra runt bland cyklister och idioter :/
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Polen har ingen fordonsskatt och man får som svensk köra polska fordon i Sverige. Skall genast köpa mig en Range Rover V8 och polskregga....
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja, men faran med det Norska systemet är att det lägger en sådan helvittes tröskel för nyköp av just MC eftersom miljöstraffet skall betalas up front istället för månadsvis.




Boy oh boy - ingen vet vad dom sitter och filar på inför nästa år.
Miljöpartiet, utanför riksdagen i opinionsundersökningarna just nu viftar på hela hunden så dammet yr. Husbilar ser ut att hamna i 20,000-klassen för årsskatt, och vanliga bruksbilar som tryggt kan dra några ton på kroken för den som flyttar på en husvagn några gånger per år ser ut att hamna just precis under. Detta enligt vad som läckt ut - men trots att det skall börja gälla från halvårsskiftet 2018 så vet ingen något bestämt ännu.

...och ja, som jag har hört det så kan det komma att slå retroaktivt mot redan reggade fordon i trafik.

Däremot skall samma bilar få en skattelättnad när dom blivit tre år gamla. :va


En kort summering av det man snappat upp:

* Privatpersoner skall helst inte köpa nya bilar.

* Om dom gör det skall det vara småbilar med mindre än typ 95 gram koldioxid i utsläpp.

* Större, säkrare bilar skall vara förbehållna företag som kan ta ut dem som tjänstebilar.
Dessa kan sedan Svensson få köpa begagnade efter 3 år när det inte kostar blod att skatta dem.

* Det smarta i att (sällan) transportera större saker på/i släpkärra som kan hyras eller stå på gården när den inte används skall motarbetas genom att skatten höjs våldsamt på de bilar som kan dra dessa släp. Istället är det bättre att folk som har behov att flytta på bilar, hästar, i viss mån motorcyklar eller varor köper eller hyr en lastbil. Visserligen ett mycket större fordon än vad som behövs - men så tyder jag läckorna från förslaget som ingen verkar våga offentliggöra.

Sick!

Precis som du säger, de "klasshatande" vänstertomtarnas politik gör inget annat än att förvärra samhällsklasserna (som jag dock anser inte existerar, ingen människa är dömd till en "klass").

Det är som med att extrautrusta tjänstebilen, det beskattas något så hutlöst.
Så vem extrautrustar då tjänstebilen? Inte en jävel utom de få som verkligen har råd, hade det inte varit bättre att ge fan i att beskatta "rikemansutrustning" så jävligt så att staten drar in 25% moms på alla de som köper extrautrustning istället för som idag att bara de rikaste anser det värt pengarna och därmed knappt någon extrautrustning säljs, alltså förlorad skatteintäkt.

Symbolpolitik och ideologi går före, utan som helst intresse för de verkliga effekterna :huvet :huvet :huvet
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Polen har ingen fordonsskatt och man får som svensk köra polska fordon i Sverige. Skall genast köpa mig en Range Rover V8 och polskregga....

En gång på stenåldern fick jag lära mig att man fick köra en utlandsregistrerad bil i Sverige i högst ett år om man själv var bosatt i Sverige.
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Det sitter inga klasshatande vänstertomar i Norges regering senast jag kollade.



Ingen som höjer på ögonbrynen över att en Yamaha MT-10 har högre co2 utsläpp än en Volvo XC90 SUV?
Gör en katalysator så pass mycket?
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Norrmännen har under 50 år tömt nordsjön på olja och sålt den till högstbjudande.

Nu använder dom oljemiljarderna till att satsa stenhårt på grön energi.

Det gäller att hänga med så att man vet vilken åsikt som är mest opportun för dagen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen som höjer på ögonbrynen över att en Yamaha MT-10 har högre co2 utsläpp än en Volvo XC90 SUV?
Gör en katalysator så pass mycket?
MT-10 har ju också katalysator.

Fast hur var det...en katalysator omvandlar Koloxid till Koldioxid.
Så om man kör utan katalysator så är nivåerna av koldioxid mindre... :crash
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En gång på stenåldern fick jag lära mig att man fick köra en utlandsregistrerad bil i Sverige i högst ett år om man själv var bosatt i Sverige.

Tidsgränsen finns inte längre. Men du får inte äga bilen du får däremot äga ett företag som äger bilen.

Det är så uppläggen med skattemitare som har fina tjänstebilar registrerade i Estland fungerar. Man äger ett företag som gör stor vinst och vill köpa en Ferrari för företagspengar. Då startar man en estnisk filial som köper fordonet och sen betalar du den estniska förmånsskatten som är samma oavsett Ferrari eller Dacia.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det sitter inga klasshatande vänstertomar i Norges regering senast jag kollade.



Ingen som höjer på ögonbrynen över att en Yamaha MT-10 har högre co2 utsläpp än en Volvo XC90 SUV?
Gör en katalysator så pass mycket?

Koldioxidutsläppen är direkt relaterade till bränsleförbrukningen och mina mc drar ungefär som bilen när jag är ute på joyride.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top