Störande granne, vad säger lagen?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tja, bor granne med en verksamhet som har dagtidsgrejer. Men de har från årskiftet hyrt ut ett stort förråd i gräns mot huset mitt och där är "streetracers" med 10-talet bilar som ofta mekar kvällar då de kör nattrace eller nått. Men de mekar alltså inte osällan till 03 = störning då de deras bilar låter mycket, ljudlig bas osv när de kommer och åker. De är hyffsat tysta då jag klagat. Men i natt så väcks jag 02 av tung bas först, därefter en bil med sportsystem som står på tomgång konstant. Jag tog på mig och klättrade över tomtgräns (buskage) och var rätt tydlig med att de skulle stänga av bilfanskapet! De säger då "Men vi betalar mycket för det här. Vi ska få vara här, du får klaga till ägaren".

Vad säger lagen om det här? Jag är inte intresserad att vräka dom, det är bra ungdomar. Men någonstans anser jag efter 22 ska det fasen vara knäpptyst i princip.
 

Täppas

Guest
Tja, bor granne med en verksamhet som har dagtidsgrejer. Men de har från årskiftet hyrt ut ett stort förråd i gräns mot huset mitt och där är "streetracers" med 10-talet bilar som ofta mekar kvällar då de kör nattrace eller nått. Men de mekar alltså inte osällan till 03 = störning då de deras bilar låter mycket, ljudlig bas osv när de kommer och åker. De är hyffsat tysta då jag klagat. Men i natt så väcks jag 02 av tung bas först, därefter en bil med sportsystem som står på tomgång konstant. Jag tog på mig och klättrade över tomtgräns (buskage) och var rätt tydlig med att de skulle stänga av bilfanskapet! De säger då "Men vi betalar mycket för det här. Vi ska få vara här, du får klaga till ägaren".

Vad säger lagen om det här? Jag är inte intresserad att vräka dom, det är bra ungdomar. Men någonstans anser jag efter 22 ska det fasen vara knäpptyst i princip.

Tror man är ganska körd vad det gäller tydliga regler/lagar runt störningar när man bor i villa (finns massa för hyresrätt / bostadsrätt / lägenheter etc).

Snacka med fastighetsägaren och förklara att du inte vill tvingas till miljökontor och polis (som är nästa steg för oss i villa), kanske han får tyst på dom...

Lite snabbgoogling: http://lawline.se/answers/5917

http://www.omboende.se/sv/Aga1/Storande-grannar/Villa/
Skickat med Tapatalk
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Formellt ett så får man (så vitt jag vet) inte störa någon gång på dygnet.

Det finns exempel på musiker tex som inte fått repetera hemma utan varit tvungna att skaffa replokal pga av att de stört grannar dagtid.

Prata med hyresvärden, han kanske inte är medveten om problemet.

Hur man gör om hyresvärden inte är medgörlig är jag osäker på. Kontaktar kommunen?

Mvh,
Ingvar
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det finns exempel på musiker tex som inte fått repetera hemma utan varit tvungna att skaffa replokal pga av att de stört grannar dagtid.

Det låter(!) ju inte så dumt, att man tvingas skaffa lämpliga lokaler för sin ljudliga verksamhet, för annars hade vi nog varit många här som gärna kört cross dygnet runt i närmsta buskage :hihi
Kul för oss, mindre kul för alla som bor inom 5 km ;)

#tvåtakt
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Var nån som inte fick röka i sin egen trädgård för grannen tålde inte rök
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har pratat med fastighetsägaren också, och pressar man så citerar han sin version lagen. Förståeligt, han tjänar ju pengar på att hyra ut det.

Det dryga är att man väcks / sover sämre av deras nattliga aktivitet. Det är ju inte konstanta läten, så skulle man anmäla så skulle kommunen mäta och mestadels av tiden skulle det inte ljuda något. Men, det är ju dom plötsliga väckande läten som är dryga. Sen har man barn också... o väcks dom så kommer min argsinthet öka markant. =)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har pratat med fastighetsägaren också, och pressar man så citerar han sin version lagen. Förståeligt, han tjänar ju pengar på att hyra ut det.

Det dryga är att man väcks / sover sämre av deras nattliga aktivitet. Det är ju inte konstanta läten, så skulle man anmäla så skulle kommunen mäta och mestadels av tiden skulle det inte ljuda något. Men, det är ju dom plötsliga väckande läten som är dryga. Sen har man barn också... o väcks dom så kommer min argsinthet öka markant. =)
Industribuller skall dämpas så att ljud vid din yttervägg är 40db (möjligen 60? ).
Kolla med miljöförvaltningen vad som gäller och påtala för hyresvärden. Görs det inget så är det sen läge att anmäla så att ljudmätning görs.
Jämför ljudnivåer och krav för motorbanor, det är också industribuller.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Problemet är dova ljud, t.ex mullrande avgassystem från trimmade motorer. De fortplantar sig upp i backen och "in" i huset och är gravt irriterande. Deras "garage" är egentligen bara ett skjul (tidigare kallförråd) utan någon som helst väggar mer än plåt (även för tak) och det verkar bli baslåda av allting. Det är inte menat som vad det hyrs ut som tror jag inte.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Flytta till landet. :)
Är mina grannar störande så bemannar jag bugsprayen. :yoparty
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har pratat med fastighetsägaren också, och pressar man så citerar han sin version lagen. Förståeligt, han tjänar ju pengar på att hyra ut det.

Det dryga är att man väcks / sover sämre av deras nattliga aktivitet. Det är ju inte konstanta läten, så skulle man anmäla så skulle kommunen mäta och mestadels av tiden skulle det inte ljuda något. Men, det är ju dom plötsliga väckande läten som är dryga. Sen har man barn också... o väcks dom så kommer min argsinthet öka markant. =)

Eftersom hyresvärden inte är medgörlig så är det nog bara att gå vidare till nästa steg; Föra loggbok över datum och tid när de stör och sedan anmäla saken. Jag antar att polis och kommun är rätt instanser?

Mvh,
Ingvar
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Gå runt och kika på bilarna snacka lite trim och sånt och sen kan du hinta om att det vore ju tråkigt om farbror haffa och hans kompis herr trafikinspektör ficl reda på regnr. Moddar och var och hur de uppehåller sig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Problemet är dova ljud, t.ex mullrande avgassystem från trimmade motorer. De fortplantar sig upp i backen och "in" i huset och är gravt irriterande. Deras "garage" är egentligen bara ett skjul (tidigare kallförråd) utan någon som helst väggar mer än plåt (även för tak) och det verkar bli baslåda av allting. Det är inte menat som vad det hyrs ut som tror jag inte.

Samma regler gäller kring ljudnivå och störningar för bil som för MC. Om de står på tomgång i "onödan" nattetid med ljudliga system så kan det resultera i böter och av polis förordnad registreringsbesiktning om ljudnivån överstiger typgodkännande. Förutsatt att det är ljudliga system och inte bara du som är känslig dvs. :)

Så kanske prata med dem igen och be dem undvika tomgångskörning nattetid. Och kanske be fastighetsägaren framföra samma. Gissar att han knappast vill ha polis cirkulerandes sina fastigheter.

Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter.

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs.

Fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv.


Bötesnivåerna i nedan PDF.
https://www.aklagare.se/globalasset.../ordningsbot-bilaga-01-trafikforordningen.pdf
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Erbjud dom underforum på SH. Sen kan du hota med banning så fort det bullras!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en granne med Subaru med 8" utblås ur slutburken, det störde väl inte mig jättemycket, men jag vet att en granne klagade då han kom hem från jobbet vid 01:00 varje natt, givetvis med full volym på stereon och avslutade med att varva ur ordentligt innan han stängde av, varje natt.

En natt när han klev ut ur bilen klev två poliser fram och skickade honom på ombesiktning med spansk flagga på rutan.
Efter det var det lugnt.

Jag vet fortfarande inte vilken granne som hade ringt efter polisen, men det räckte med en ombesiktning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tommy Hamren är rätt man för uppdraget , han utförde en del sådana uppdrag - bor du i rätt stad och att han inte är pensionerad så är saken biff fort :smasha

Ring han personligen!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om inget annat hjälper så tar du reda på var ungdomarna och deras föräldrar bor (sannolikt samma adress), sedan drar du ihop ett gäng SH:are och kör regelbundna rundor förbi deras hem. Om föräldrarna kommer ut så påtala att vi kör med "öga för öga, tand för tand" och att deras nattro återkommer så fort de får pli på kidsen. :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top