Köpa båttrailer - Hur svårt kan det va?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo jag slog väl i stortån på en båt häromdagen och behöver en 80-trailer, den som var tänkt att ingå står med minst 100kg överlast så den ska returneras.

Bromsat/obromsat - Skruvandet som ett bromsat oundvikligen tillslut innebär är i sig inget problem så det kan vi bortse ifrån. Ett obromsat är naturligtvis billigare, letar huvudsakligen nytt men skorven får bara dra 750kg obromsat och det är gränsfall i.o.m. desto bättre trailer ju mindre får man lasta.

Båt 440kg, motor 92kg, batterier, el/fjärr och hydraulik minst 40kg = 572kg.

Obromsade som klarar V-botten och längden på 512cm lastar som mest strax under 600kg. Det skulle gå men med lite bempa, ett ankare eller två och kanske ett reservhjul så tangeras maxlasten = överlast kommer bli oundvikligt. Haffa kanske nöjer sig med om det stämmer på pappret och inte räknar tillbehör men jag ser gärna att grundförutsättningen ändå håller måttet.

Ok, lättare bromsat så pratar vi 950-1000kg-trailers samt att prislappen ökar med minst 50-100%. Visst kan jag åka till Bålsta och titta på när de skruvar ihop en trailer för 20-30k men när de ändå går att köpa för +/- 15 000 pengar har jag lite svårt att motivera det högre priset för något som mest kommer att stå still.

Med det sagt är tanken att kunna frakta skutan 20-30 mil utan besvär = bromsat kanske inte är så dumt och en p-broms är om inte annat väldigt bekvämt. Jag har besökt två marinor samt 4st övriga åf och har bokstavligen inte kunnat köpa en trailer även om jag velat handla till överpris, högsäsong - check.

Någon med bra tips, kontakter eller SM i annonssök som vet om någon åf i Sthlm med angränsande län som kan leverera efter kriterierna?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Under tiden studerar jag sjösättning, att man inte ska dränka ljusrampen förstår väl vem som helst.. bra med youtube. Kanske ska leta Citroën på blocket när jag ändå är igång, deras dual air-suspension verkar intressant:


#2 Backa med trailer i vattnet ska man tydligen öva på, också:


Det var bättre förr, feljusterad påskjutsbroms är knivigt minsann:

 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
The hunt fortsätter.. Bålsta hade inte heller någon hyllvärmare kvar så någon budget på +/- 15000 gick inte att hålla. 1500 i rabatt kunde jag få men men =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top