KTM 1090 Adventure R

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Nöjd <----

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min 1090 Adv-R.
Provade flera hojar innan jag köpte denna och för att vara ärlig så var den inte ens med på listan över intressanta hojar när jag skulle köpa ny.
Provade Honda AT, Triumph tiger både 800 och 1200, Super Tenere och BMW. Hade i princip bestämt mig för Triumph 1200 pga bra pris och bra långvägshoj även om den kändes tung för lite svårare vägar men tänkte att jag åtminstone måste prova KTM också även om den inte är aktuell.
Hann väl köra 100 meter innan jag tänkte att denna hojen ska jag ha..
Sagt och gjort, köpte den där och då o valde till Ergosadel och hasplåt..
Sjukt nöjd hittills efter några hundra mil..:tummenupp
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Någon som har koll på eftermarknads sadel till denna hoj? Lider av lättare dvärgsyndrom (174cm) och får tippa på tå för att nå ner. Hittade en från touratech som sänkte med ynka 1cm. Finns det några andra som gjort en kanske ännu lägre sadel?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
https://seat-concepts.myshopify.com/collections/seat-concepts/ktm-1090

Jag har själv inte handlat där men jag har läst mycket gott om de i många andra trådar. Du ska kunna designa din egen sadel där så kolla in det...

Edit: Här är en till, om än lite mindre polerad, hemsida: http://www.renazco.com/gallery/index.cfm


Någon som har koll på eftermarknads sadel till denna hoj? Lider av lättare dvärgsyndrom (174cm) och får tippa på tå för att nå ner. Hittade en från touratech som sänkte med ynka 1cm. Finns det några andra som gjort en kanske ännu lägre sadel?
 
Last edited:

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Någon som har koll på eftermarknads sadel till denna hoj? Lider av lättare dvärgsyndrom (174cm) och får tippa på tå för att nå ner. Hittade en från touratech som sänkte med ynka 1cm. Finns det några andra som gjort en kanske ännu lägre sadel?

Jag tror det blir svårt att få ner sadeln så mycket om du inte vill sitta på en tunn bräda i slutändan.
Det finns någon som fixar sänkning i dämparna som kanske kan vara ett alternativ? Man får lite mindre markfrigång förstås men vill man nå hela vägen ner så finns det nog inte så många alternativ.
Minns inte vad företaget hette tyvärr men borde gå att hitta med hjälp av google. Var nog inte Sverige iofs.


EDIT: Solid performance heter dom. Verkar vara i USA så finns väl en överhängande risk att det blir dyrt men kanske värt att kolla upp ändå,
Står såhär: For example, they just developed a suspension mod to lower the 1090 Adventure and 1290 Super Adventure Rs by two inches. This is an important advancement for shorter riders who might be intimidated by the 35-inch seat height. And if you don't live near Philadelphia, not to worry. They are working on making this a drop-in kit that you can order from them and have installed at your local shop.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad skiljer mellan 2017, 2018 och 2019? Något som gör det värt att välja den ena framför den andra? Vill ha beg helst.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena gänget! Postar i båda trådarna (1190, 1090) för man vet ju aldrig. ;)
Någon som har kommentarer om denna dämparen? Tror ni den låter apmycket? Priset är ju onekligen bra!

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top