Garrett 2056v (vnt)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de någon som provat en VNT snurra på hoj? Jag håller på hjälpa en snubbe bygga en Xr600r stånka turbo och funderar då på om vi ska bygga med en vanlig GT2056 eller en variabel utblåsvensnurra (vnt) gt2056v ???
VNT ska ju ge bättre botten/tidigare ladd men är de märkbart eller anus?
Vad är fördel vs nackdel med VNT med andra ord?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag svarar mig själv efter lite studier i vnt snurror.
Vnt snurror är högst ovanliga på bensinmotorer pga för varma avgaser ,,Koenigsegg och Porsche är dem enda som har variabel snurra men då har de exotiska material i turbons rörliga vener. Men en diesel vnt snurra skulle säkert hålla rel länge på hoj då man inte kan hålla full mutter så länge. Största problemet är att styra venerna på ett effektivt sätt, På dieselbilarna är de elektroniskt styrt så turbon jobbar helt ber på varvtal och last. De finns ett fåtal motorcyklar med vnt snurror och de påstår att de funkar bra med endast en wastegateklocka kopplad till venerna men de blir långt från effektivt. De som provat vnt turbo på bensinmotorer och enbart styrt venerna med wastegateklocka klagar på kraftig surging på låglast samt jämn fart.
De är så få mc byggen att läsa om som kör vnt så de blir vanlig turbo till att börja med :gråta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top