Vilken lätt mc?

KevinT02

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Mc
Hej! Jag fyller 16 snart och ska skaffa lätt mc körkort. Jag behöver er hjälp! Vilken mc är det jag ska köpa den ska va snygg och bra?

KRAV:
- Den ska inte se ut som en cross ( ni fattar ) utan helst som en T.ex aprillia RS 125cc
- skön och bekväm att sitta på och köra med
- en som släpper så lite bensin som möjligt
- snygg såklart! Gillar ej såna med massor med tryck på o.s.v utan helst helfärgad
- notera att jag är 179 ungefär så den måste passa mig
- den ska ha plats med bagage haha men ni fattar liksom där man sitter ska man kunna öppna och lägga saker i.
- Begagnad eller ny? Vad är värt pengarna?
- Jag är okunnig inom sådant så hjälp mig snälla och sluta skriva onödiga saker :)
- vartifrån köper jag en mc? Någon mc butik i Stockholm ? Tipsa gärna
- vart ska jag ha min mc? Vi har inte plats vi bor i cityn ( lägenhet )
Tack så jätte mycket till er som hjälper mig:)
 

KevinT02

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Mc
Förlåt glömde , vad menas med 125cc det är väl dom enda lätt mc jag får köpa när jag är 16
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Ett forum är alltid bra att ställa frågor i, men för att ta reda på grundläggande information om vad det är man tänkt köpa och vad som finns på marknaden kan nedan länk vara en hjälp på vägen:

http://lmgtfy.com/?q=125cc+motorcycle+information

Skämt åsido, läs på lite och skapa en uppfattning om vad det finns för 125cc cyklar och vad som skiljer dem åt för att avgränsa dina frågor så folk på forumet kan hjälpa dig bättre. Det är trots allt du som kommer betala för den i slutändan :banana

Motorcycle news verkade dock ha en del reviews på 125 cc hojjar:
http://www.motorcyclenews.com/new-rider/2009/june/jun1509-125-launch-centre-/
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Meh! Lmgtfy på en nyreggad tonåring...?
Komijenny! Lite bättre kan du.


Välkommen till forumet, Kevin.

Det du önskar kallas tulipanaros. Man kan inte få allt; bekvämlighet, packmöjlighet, snygg, snabb, snål, bekväm och allt annat du önskar. Man måste gallra bland önskemålen.

Den sista någorlunda enfärgade 125an som kanske kan passa in i din önskelista torde vara Cagiva Freccia från tidigt 90-tal:

Cagiva%20C12R%20FY%20%201.jpg


Data här: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/cagiva/cagiva_freccia_c12r FE 92.htm

En raritet idag.

Mitt tips till dig är att du beställer "Stora Motorcykelkatalogen 2017" härifrån:
https://www.motorrad.se/digitala-motorrad/

Där listas alla modeller som säljs som nya i Sverige under 2017.
Se om det är någon modell som verkar tilltala dig mer än någon annan, och börja nysta därifrån.

Ställ in dig redan från start på utbudet är extra dåligt just i år.
Myndigheternas försök att tränga bort motorcyklar från gatorna med krav på avgasrening, buller och låsningsfria bromsar ( bilbromsar för 125cc och mindre) slår extra hårt mot just 125-klassen där så få sålda exemplar får bära så stor del av kostnaden för att möta lagkraven.

Bläddra, dröm och försök se dig själv på de olika modellerna.
Det har vi gjort allihopa här inne, och de flesta gör det fortfarande inför nästa hojaffär.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du ska ha en bekväm 125a ska du inte kolla på yamahas nyare 4takt 125or, satt mer framåtlutad och aggresivt på en sådan än min supersporthoj.

Kanske inte ser absolut roligast ut men cbr125 an är väl lite mer upprätt.
Är inte alls så inne i 125a träsket om de inte gäller sporthoj-igt, och dom är väl allt annat än bekväma, men dom ser bra ut o går väl rätt bra.

Generellt sätt köper du första hojen begagnad, kan du inget om hojar eller inte har någon du kan ha med dig, vänd dig till en mchandlare, annars kan ni handla privat

Välkommen till forumet :tummenupp
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hur är det med körkortsbegränsningar för lätt mc? Alla nya 125:eek:r verkar ha max 15 hk men äldre har ofta lite mer än så. Är det ok att köra dem som nybliven körkortsinnehavare eller har man effektbegränsning kopplad till sitt körkort?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hur är det med körkortsbegränsningar för lätt mc? Alla nya 125:eek:r verkar ha max 15 hk men äldre har ofta lite mer än så. Är det ok att köra dem som nybliven körkortsinnehavare eller har man effektbegränsning kopplad till sitt körkort?
Med A1 kort är det max 11kW/16hk som gäller.
Ifall man inte bryr sig om att följa lagar så går det utmärkt att köra 125a med mer effekt än så, finns väl några med 30hk+ som är jäkligt roliga.
Kan ju bli tråkigt om olyckan är framme eller om man blir stoppad, men sånt sket man fullständigt i som 16-åring, sådär smart :fakta

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Med A1 kort är det max 11kW/16hk som gäller.
Ifall man inte bryr sig om att följa lagar så går det utmärkt att köra 125a med mer effekt än så, finns väl några med 30hk+ som är jäkligt roliga.

Då förstår jag, klart man ska vara rädd om körkortet när man äntligen fått det. När jag övningskörde (1983) var det på en 15 hk Honda CB125 fyrtakt som innehades av körskolan och har inget skett med fyrtakt och 15 hk så är det inget under av acceleration som erbjuds. Motorväg i motvind innebar max 95 km/h. Men det var då det, förhoppningsvis har man mer bottendrag (och lägre vikt) nu än man hade då.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Jag hade personligen inte velat ha en... Men stämmer bra överens med dina kriterier! Varadero 125. Min kompis hade en sån förut när vi gled runt på våra hundratjugeofemmor, den var faktiskt stark med sin v-twin! ''Stark'', men ändå stark! God komfort som fan.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Då förstår jag, klart man ska vara rädd om körkortet när man äntligen fått det. När jag övningskörde (1983) var det på en 15 hk Honda CB125 fyrtakt som innehades av körskolan och har inget skett med fyrtakt och 15 hk så är det inget under av acceleration som erbjuds. Motorväg i motvind innebar max 95 km/h. Men det var då det, förhoppningsvis har man mer bottendrag (och lägre vikt) nu än man hade då.
Moderna fyrtaktare toppar runt 130, har man bara kört moppe innan så känns de ändå ganska pigga iaf upp till 100.
Jag var nöjd med min, men jag bytte till en tvåtaktare ganska fort...


Sent from my E5823 using Tapatalk
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Hur är det med körkortsbegränsningar för lätt mc? Alla nya 125:eek:r verkar ha max 15 hk men äldre har ofta lite mer än så. Är det ok att köra dem som nybliven körkortsinnehavare eller har man effektbegränsning kopplad till sitt körkort?
Om man har tagit "A1-kort" före 1996-07-01; då får man köra med hur hög effekt som helst.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Alla moderna premium 125 cc kostar mellan 40-55 kkr. Dom är utrustade med ABS bromsar och en 4 takt motor på 15 Hk.
Jag skulle rekommendera en 125 cc med ABS bromsar till en nybörjare. Det väldigt att en nybörjare hamnar i olika paniksituationer där man bromsar omkull sin motorcyckel. Den risken minskar kraftigt med ABS.

Idag finns det några tillverkare som sticker ut vad gäller premium 125 cc. Aprilla rs125 ,touneo ( naken). ,. Yamaha yzf-r 125, mt125(naken) , . Ktm rc125, Duke 125( naken) Dessa hojar har avancerade chassie, fjädring och bromsar. Man kan även hitta några av dessa modeller begagnade utan ABS.

Honda har idag ingenting vettigt förutom cbr 125 2011- ( utgående modell utan ABS). Suzuki kommer med en sportig 125 cc till nästa år.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top