ZX 10 R 2009 går varm, uppgiven :-/

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Utgå aldrig från att något är ok. Det är det största misstaget man kan göra vid felsökning. Vad exakt gjorde gerts?..

Jag har varit med om flera gånger att impellern havererar och snurrar på axeln så där blir bara ett symboliskt pumparbete. Jag har däremot aldrig sett en kylare som inte kyler då den är igensatt på en mc.

Jo det är sant. Denna "kyler" men verkar komma till en gräns då den inte hänger med, kör jag långsamt så går den upp men håller sig ändå hyfsad. Drar man på verka man komma till nån sweetsport där den inte orkar mer.

Tja jag vet egentligen inte exakt vad man gjorde mer än att man öppnade upp och kollade impellern och bytte termostaten.

Status är ju att den stiger långsamt inte explosivt liksom.

Svårt detta hur man skall göra för att lämna in den igen känns inte som en lösning.

"I alla fall inte till samma versktad om man inte själv kollar det dom själva tror är felet efter att det dom trodde först inte var det egentliga felet"

Vi pratar alltså om en "kylare utan flugor" typ. Troligtvis så spolar jag igenom den i helgen mest för att utesluta att det inte är det som jäklas sen får jag se hur jag skall felsöka.

Tänker givaren och impellern. Givaren är ju "inga" problem finns volt att gå efter. Impellern? Hur vet man att den verkligen snurrar runt som den skall?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jagar du ett hjärnspöke, ett instrumentfel eller går motorn verkligen varm och trycker ur sig vatten?

EDIT: Har du gjort testet som föreslås i inlägg #2 och vad blevi så fall resultatet?
 
Last edited:

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Jagar du ett hjärnspöke, ett instrumentfel eller går motorn verkligen varm och trycker ur sig vatten?

EDIT: Har du gjort testet som föreslås i inlägg #2 och vad blevi så fall resultatet?

Nope att riva ur termostaten är för stort jobb för mig själv inte har nog inte verktyg till det och inte säker på att jag får ihop hojen igen.

(tyvärr)
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Jagar du ett hjärnspöke, ett instrumentfel eller går motorn verkligen varm och trycker ur sig vatten?

EDIT: Har du gjort testet som föreslås i inlägg #2 och vad blevi så fall resultatet?

Alltså det är det den inte gör, trycker ur sig vattnet, tänker att den borde göra det vid 116 eller?

Skall kolla jorden och FI så det inte ligger felkod och skvalpar där.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det finns både bilar och hojar som är svåra att lufta kylsystemet på. Man måste mer eller mindre vända upp och ner på fordonet för att få ur all luft. Typ Lyfta upp framhjulet men meter upp i luften.

Det kan också förvärras av att man i tid och otid är och lyfter på kylarlocket, för att man är nyfiken på om det finns vätska där eller inte.... Kan också krångla till det hela.
Så kolla om den är luftad på rätt sätt.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Det finns både bilar och hojar som är svåra att lufta kylsystemet på. Man måste mer eller mindre vända upp och ner på fordonet för att få ur all luft. Typ Lyfta upp framhjulet men meter upp i luften.

Det kan också förvärras av att man i tid och otid är och lyfter på kylarlocket, för att man är nyfiken på om det finns vätska där eller inte.... Kan också krångla till det hela.
Så kolla om den är luftad på rätt sätt.


Skall prova lite sånt oxå innan jag river ner den....
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
När jag öppnade saknades det nog någon deciliter fyllde på lite.

99 grader tomgång


Bubbel



Med gas inget bubbel bara nivåhöjning
 
Last edited:

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Hmm idag uteslöt jag att det är givaren elelr ajg tror det iallafallafel. Starta hojen i med stektermomentern i kylaren. Den följer ganska exakt faktiskt.

Skall vänta på att den svalnar lite och blöda den för säkerthets skull. Den går inte över 100 grader på tomgång heller fläkten startar som den skall gick upp till 99 sen ner till 94.

Skall köra igenom kylarrens låta den stå sen tömma systemet och skölja igenom kylaren så får jag se. Om inte det hjälper så kankse jag måste riva ner den själv och ta ur termostaten helt bara för att kolla att man satt i rätt termostat inte den gamla.

I annat fall tja pumpen men hu i helskotta kollar man den? Hur vet man att den verklign snurrar runt som den skall.....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmm idag uteslöt jag att det är givaren elelr ajg tror det iallafallafel. Starta hojen i med stektermomentern i kylaren. Den följer ganska exakt faktiskt.

Skall vänta på att den svalnar lite och blöda den för säkerthets skull. Den går inte över 100 grader på tomgång heller fläkten startar som den skall gick upp till 99 sen ner till 94.

Skall köra igenom kylarrens låta den stå sen tömma systemet och skölja igenom kylaren så får jag se. Om inte det hjälper så kankse jag måste riva ner den själv och ta ur termostaten helt bara för att kolla att man satt i rätt termostat inte den gamla.

I annat fall tja pumpen men hu i helskotta kollar man den? Hur vet man att den verklign snurrar runt som den skall.....

Man mäter in och utgående temperatur i kylaren.
Ska inte överstiga 15 grader,
Är skillnaden större än 15 grader är flödet för lågt.
Och då finns det två möjligheter
-Kass pump
-Stopp i kylaren
Om du provkörde hojen utan symptom på överhettning och överhettningen kom på vägen hem så är min gissning att avlagringar lossnade på vägen hem och satte igen kylaren.
Då skulle jag försöka spola rent ren kylaren med vanligt kranvatten baklänges.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur mycket kostar en ny vattenpump?
Är den inte jätte dyr så hade kunnat tänka mig att byta ut den mot en ny bara för att vara på säkra sidan.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Nehep det sa klonk.

Jag har rivit av kylaren och spolat den men icke sa nicke samma uppförande stiger låndamt och måste ha fläkten till hjälp för att hålla nere men gick upp till limit och expansionskärlet gick över f.

Comeback mätte med IR termometer och hyfsat jämn nivå. Förutom allra längst ner på höger sida (samma sida som pumpen.) Där var den rätt mycket varmare.

Frågan är om jag inte ändå skall riva ut termostaten, mest att det är lite meck och att jag inte har någon momentnyckel. Måste ju ha en som man kommer åt med över allt.

Tankar, tips nån som vill köpa 68 k :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Är säkert inte det som är ditt problem men kom att tänka på att farsan hade ett mystiskt temp problem på en bil för några år sen. Bytte kylare och termostat utan att det hjälpte, till sist visade det sig vara en sprucken topp.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
ZX10R Gen 2 har väldigt låg vattentemp om de är jyssta. Runt 60-65 grader bara vid 5000 rpm på 5an (ca 140 km/h).

Edit:6an
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Åk till en bilverkstad. Dom brukar kunna mäta avgaser i kylvattnet= topp packningen. Eller er mindre vanligt fel är att impellern släpper från axeln. Brukar visa sig med väldigt skum tempkurva. Går långsamt upp hela tiden.Kan dock klara hålla temp på tomgång och strax över. Har fått detta prob på par bilar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top