Köra utan katalysator?

Grevius1

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Örebro
Hoj
2019 Yamaha MT07
Tjenare.
Hade tänkt köpa mig en begangad Yamaha YZF-R125 men snubben har bytt avgassystem och därmed finns ingen katalysator.

Andas man in de farliga gaserna när man kör?
Vad är straffet om man inte har en katalysator?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
skit avgaserna, finns massor som kör utan kat.
Det är nog väldigt låg sannolikhet om du inte kör som ett svin att du kan få problem med lagen, då syftar jag på en ombesiktning pga avgassystemet i säg, men på en 125a (4takt) med ett rensat avgassystem tror jag nog chansen är så liten att du behöver inte ligga sömnlös över det.

:tummenupp lycka till
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Om du slutar läpparna runt pipan och andas så kommer du må dåligt, det skulle du göra även om hojen haft kvar katalysatorn.
Ta det lugnt och bekymra dig inte över det!:tummenupp
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Får du? Nej. Kommer någon bry sig? Troligen nej. (Förutom dina framtida barn som ska leva med våra utsläpp...)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Andas man in de farliga gaserna när man kör?
Nej, katalysator är ett nytt påfund.
Alla äldre bilar och MC saknar katalysator. Till MC kom det först på 2000-talet.
Min Sprint RS från 2001 saknar därför katalysator
Användningen av katalysator på fordon minskar "smogen" som man ibland kan se över större städer.
Men gaserna som kommer ut ur ljuddämparen (koldioxid # och koloxid) är precis lika giftiga för dig.
Med eller utan katalysator.
Så kör aldrig motorn inomhus i garaget.
När du kör inga problem, avgaserna kommer ut bakom dig....

# Effekten av koldioxid på människa är noga undersökt eftersom det är koldioxiden i luften som tar död på besättningen på en sjunken U-båt, inte syrebrist. Vi andas ju själva ut koldioxid. Så byts luften inte ut genom att U-båten går upp till ytan så ökar halten koldioxid i luften i U-båten. Tills besättningen dör.
Om besättningen inte räddas eller räddar sig själva genom att lämna U-båten och stiga upp till ytan.
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
De ända är väll att man ser till så den får tillräckligt med luft eftersom flödet blir högre ut samt att den får tillräckligt med soppa så den inte går magert :) rent avgasmässigt är de skadligare att åka bil med öppen baklucka i bilkö än va de är för dej på hojen. Lagmässigt är det inte okey men hur många HD har blivit stoppade med raka pipor? Du kan nog vara lugn och andas utan att lungorna inte blir mer svarta än att leva i en stad med 20000 bilar ;)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Koloxid är betydligt giftigare än koldioxiden. Koloxid är en instabil gas som omvandlas till koldioxid genom att binda ytterligare en syreatom. Den gasen hindrar syretransporten i blodet( koloxid).
Koldioxid är farlig i höga koncentrationer. Koldioxid bidrar till växthuseffekten. Koldioxid kan inte renas bort av en katalysator. Den kan enbart minskas genom låg bränsleförbrukning.

Katalysatorn reducerar även utsläpp av kolväten ( oförbrända bränslerester).

En annan del av katalysatorn reducerar utsläpp av kväveoxider ( NO, NO2, N2O). Det är giftiga ämnen som bildas vid höga förbränningstemperaturer.
 

williamgarefors

Ny medlem
Gick med
30 May 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2017 KTM 690 Duke R
Får jag låna tråden lite?

Jag har en KTM Duke 125 och funderar på att köpa ett slip-on UTAN katalysator.
Jag vet att luftflödet kommer bli högre och att motorn kommer bli lite fattig på bensin (lean).

Jag vet att det är bäst att köpa powercommander eller liknande, men är det helt nödvändigt?
Är det skadligt för motorn att vara lite lean?

Tack för svar!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top