Fina vägar i Polen och Baltikum (och Åland)?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sommarens semester blir besök hos vänner i Europa, först Berlin och en sväng kring Harz, vidare till Wroclaw i Polen, och så Kaunas i Litauen samt Riga, Lettland med avslut hos brorsan i Åbo, innan hemfärd via Åland.

Undrar om något kört i dessa delar av Europa och har tips på fina vägar? Kommer bränna en hel del motorväg för att lägga distans men vore kul att hitta några guldkorn på vägen.

Hemvägen står mellan att ta färjan från Åbo till Stockholm eller ev. en tur via de mindre finska färjorna ut till Åland och sen Mariehamn-Kapellskär/Stockholm. Någon som har något att säga om det?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan svara på min egen fråga: nej, det finns inte. Eller, det finns nog en del i bergsområdena i Polen mot gränsen mot Tjeckien, men i övrigt är det platt och trist. Det gäller alltså typ hela Polen och Baltikum...
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Åhh.. Jag som varit sugen på att åka över till Polen....
Man kanske helt enkelt skulle ta färjan över och bara mysa runt i Sopot osv? :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Åhh.. Jag som varit sugen på att åka över till Polen....
Man kanske helt enkelt skulle ta färjan över och bara mysa runt i Sopot osv? :)

Absolut! men vägarna just där omkring e lite sådär om man är van vid svensk vägstandard. Det är rätt mysigt o åka emot tyskland. då tar man vägen Gdynia - Rumia - Reda - Puch - W?adys?awowo - Hel så får man sig en mysig åktur på en hel del mil, bör göras i solsken ^^

Generellt sätt Gdynia-Sopot-Gdansk har skitvägar sinsemellan, men åker man utanför blir de bättre, men sopot har nice uteliv o restauranger och strand!, Gdansk gamla stan är vackert med mycket o se och restauranger i överflöd ^^ nästan iaf.

Man kan även åka ut till Rewa från gdynia, en mildare åktur på en 20-30 minuter, mycket vackert o fin miljö/strand, vägen varierar i standard :)

Men överlag, ett slag för Polen, det är helt klart värt de :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hemvägen står mellan att ta färjan från Åbo till Stockholm eller ev. en tur via de mindre finska färjorna ut till Åland och sen Mariehamn-Kapellskär/Stockholm. Någon som har något att säga om det?

Kan rekommenderas!:tummenupp
Norra linjen är mer köra mellan öarna medans södra linjen är mer båt. Lappo stannar du på när du kör norra linjen och Kökar är en självklarhet på södra!:tummenupp

Ålandstrafiken.jpg

http://www.alandstrafiken.ax/

http://www.alandstrafiken.ax/sites/www.alandstrafiken.ax/files/skargardsguiden_72.pdf

Är vädret bra är det en underbar resa annars kan det vara lite besvärligt men det är yttre skärgården du reser i.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Absolut! men vägarna just där omkring e lite sådär om man är van vid svensk vägstandard. Det är rätt mysigt o åka emot tyskland. då tar man vägen Gdynia - Rumia - Reda - Puch - W?adys?awowo - Hel så får man sig en mysig åktur på en hel del mil, bör göras i solsken ^^

Generellt sätt Gdynia-Sopot-Gdansk har skitvägar sinsemellan, men åker man utanför blir de bättre, men sopot har nice uteliv o restauranger och strand!, Gdansk gamla stan är vackert med mycket o se och restauranger i överflöd ^^ nästan iaf.

Man kan även åka ut till Rewa från gdynia, en mildare åktur på en 20-30 minuter, mycket vackert o fin miljö/strand, vägen varierar i standard :)

Men överlag, ett slag för Polen, det är helt klart värt de :tummenupp

Ja, det finns mycket fint att se i Polen, utan tvekan, jag såg mycket fint på resan. För en motorcykelsemester finns det dock mycket bättre resmål, i Polen skulle jag hellre köra bil eller åka tåg om jag besöker det igen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Åhh.. Jag som varit sugen på att åka över till Polen....
Man kanske helt enkelt skulle ta färjan över och bara mysa runt i Sopot osv? :)

Alltså så här. Gillar du knöliga och smala 80-vägar fulla med lastbilar och dåliga omkörningsmöjligheter, ändlösa vägarbeten eller "motorvägar" med trafikljus var 5e km så ska du absolut ta hojen till Polen. Annars inte...

De håller förvisso på att bygga om stora dela av motorvägsnätet (för EU-pengar, mestadels...) så om fem år blir det kanske bättre. Fortfarande inget bra resmål på motorcykel dock.

Detta är motorvägen från tyska gränsen och 80 km in i Polen. Otroligt knölig och max fart är ca 80 km/h. Tror min ryggrad komprimerades minst 5 cm från den sträckan... Konstigt nog är körfälten UT ur Polen, mot Tyskland hur fina som helst.

IMG_0914.JPG
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan rekommenderas!:tummenupp
Norra linjen är mer köra mellan öarna medans södra linjen är mer båt. Lappo stannar du på när du kör norra linjen och Kökar är en självklarhet på södra!:tummenupp

View attachment 438648

http://www.alandstrafiken.ax/

http://www.alandstrafiken.ax/sites/www.alandstrafiken.ax/files/skargardsguiden_72.pdf

Är vädret bra är det en underbar resa annars kan det vara lite besvärligt men det är yttre skärgården du reser i.

Bra tips! Är dock hemma igen sedan ca en vecka. Blev också så att jag tog färjan Åbo-Stockholm, var rätt trött efter drygt 300 mil i Polen och Baltikum.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra tips! Är dock hemma igen sedan ca en vecka. Blev också så att jag tog färjan Åbo-Stockholm, var rätt trött efter drygt 300 mil i Polen och Baltikum.

Om jag kollat första posten i tråden... :(

MEN nu har jag sått ett frö så du vet vad du missat. :)
När man är trött är färja över öarna ett sätt att återfå kraften! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top