Min Honda cb500f flippade 180 grader

Awe

Guest
Vet inte om jag lagt frågan i rätt kategori, hittade inget passande.

Igår stod jag vid rödljus, det blev grönt, jag släppte ut kopplingen och cykeln flyger upp i luften och landar med framhjulet mot trafiken. Jag flyger av och slår huvudet i backen, reser mig och svimmar då, kom hem inatt från sjukhuset och mår bra ända bra, inga synliga skador på nacke eller rygg.

Det jag undrar över är vad som hände. Jag har aldrig lyckats få upp cykeln på bakhjulet med ett undantag och då reste sig framhjulet kanske 10 cm och ner i baken på en gång. Jag trodde inte att en Honda cb500f kunde flippa på detta sätt. Jag vet att jag släppte ut kopplingen fort, men vet ej vilket varvtal jag låg på.

Jag vet att mitt kopplingshandtag är justerat för att "ta" längre ut.

Kan det vara något fel på cykeln?

Kan ni mer erfarna ge lite insyn i detta?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tur att du inte skadade dig.

Du uiilade ofrivilligt och det är lätt hänt när man är ovan - handlar knappast om hojen utan om föraren.

Om inget gått sönder så är det bara att köra på, det är av misstagen man lär sig.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Låter som att du råkade koppla upp den. Och att du gasade för mycket medan du gjorde det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite för mycket gas, lite för abrupt släpp av kopplingen, bra fäste där man står kan ge ett ofrivilligt res. Om du dessutom "står" med båda fötterna i marken och lägger vikt där istället för i sätet så kan du förvärra situationen.

Men, det är det som händer sedan som ger utfallet av äventyret:

Snabbt in med kopplingen, fram med vikten, rulla av på gasen - en kul grej bara. Yi-haa!
Sitt statiskt och låt hojen skena vidare mot himlen, kanske med ett krampaktigt grepp om gasrullen som ger mer kraft - well, det är nog där du är nu.

Hojar gör det man säger till dem att göra, så länge man håller sig inom fysikens lagar.
Knappast något fel på hojen. Ta det lugnare och behandla hojen med den respekt den förtjänar så skall det nog gå bra.



Viktigare:
Kombinationen slå huvud i marken och medvetslöshet är ingen bra kombination.
Följ dina hemgångsråd NOGA och utsätt dig inte för någon aktivitet där du riskerar att få minsta slag mot skallen under minst 10 dagar framåt.
Inte fotboll, inte snubbla i trappan, inte dra skallen i vasken när du rensar vattenlåsen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Säker på att ingen körde på dig bakifrån? Låter helt omöjligt att flippa. Kanske på fullvarv och sen brister kopplingsvajern:va Skönt att det gick bra för dig iaf.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tror att det är läge att träna motorörat lite ifall du inte vet vilket varvtal du hade och sedan plötsligt upplevde den här oväntade effekten!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det KAN ju vara så att det där med "slå i huvudet och svimma" kan ge en viss effekt i att inte minnas allt klockrent heller, men vad vet jag....
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har man högt varvtal räcker det att göra ett relativt litet misstag med kopplingen för att slå runt även på en 35kW hoj. Det kan naturligtvis även bero på en brusten kopplingswire eller (mindre troligt) på en kärvande wire som släpper i "steg".

När jag tävlade var jag allderles för högt upp vid flera starter på en liknande hoj och då gjorde jag ändå allt för att hålla ner framhjulet.
 

Awe

Guest
Okej, ska kolla med försäkringsbolaget, men hur tror ni hjälmen blev påverkad? Bör jag byta den?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej, ska kolla med försäkringsbolaget, men hur tror ni hjälmen blev påverkad? Bör jag byta den?

Ja, du bör byta den. Det stötabsorberande materialet har garanterat blivit komprimerat om du daskade i huvudet med tillräckligt med kraft för att tuppa av, och då är det bara att byta.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Okej, ska kolla med försäkringsbolaget, men hur tror ni hjälmen blev påverkad? Bör jag byta den?

Bara för att stämma in med kören, du ska garanterat byta hjälmen, jag vill minnas att försäkringen ska kunna täcka det också.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det låter som när jag försökte wheela med moppen i tonåren...


1) Dra in kopplingen helt
2) Lägga i ettan
3) Fullgas
4) Dumpa/släppa kopplingen


Sen fick man försöka släppa av på gasen på vägen upp för att inte slå över.
Hände att jag passerade balanspunkten, men då kunde jag få fötterna i backen bakom och liksom springa med och trycka den framåt.

Men mopeden var inte så kraftfull, stor eller tung. Jag är/var någorlunda lång också.
Så det funkade, även om det kanske inte är att rekommendera.

På en motorcykel som väger betydligt mer och har mycket mer kraft så hade jag inte vågat använda samma metod.
Men jag kanske bara blivit gammal och feg.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top