Censur på sporthoj

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Idag läste jag ett inlägg av Ankan1 (nu ungefär Pelle1111) om hur han blivit avstängd. Själv skrev jag ett svar där jag påpekar att det är fördjävligt om medlemmar nu ska börja stängas av, alldeles särskilt om det är på oklara grunder, och att jag ville att den ansvarige skulle förklara sig.
Nu några timmar senare hittar jag varken mitt inlägg eller tråden. Är jag så dålig på att söka, är det något tekniskt fel eller är det så att det numera utövas censur på sporthoj?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tråden är raderad, men rubriken finns kvar som en skugga.
Rent allmänt kan man väl säga att hota moderatorer inte är rätt väg att gå för att ha kvar sin plats i kön.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sporthoj är inte Flashback. Yttrandefrihet råder i Sverige såtillvida att staten inte straffar dig för dina uttalanden, men det betyder inte att alla som upplåter forum behöver tillåta vad som helst.

Censur är något helt annat, men visst föreställer jag mig att varje forumägare har ramar och gränser för vad de accepterar. Och de är heller inte skyldiga att förklara sig...

Blir man butthurt av sådant är det nog dags att vila från forum ett tag.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Min fråga är då varför tror du att en hemsida är en demokrati? Sidans ägare bestämmer reglerna följ dom eller lämna....
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Tråden är raderad, men rubriken finns kvar som en skugga.
Rent allmänt kan man väl säga att hota moderatorer inte är rätt väg att gå för att ha kvar sin plats i kön.

I tråden fanns inga hot mot någon vad jag såg. Och mitt inlägg om hur forumet ska hanteras är högst relevant och ska förstås inte raderas överhuvudtaget.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Min fråga är då varför tror du att en hemsida är en demokrati? Sidans ägare bestämmer reglerna följ dom eller lämna....

Vad är det för fel på vissa? Jag är medlem sedan över 10 år och har synpunkter på hur forumet ska skötas och ställer en fråga om detta. Inlägget raderas, det är såklart fel. Vad yrar du om?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I tråden fanns inga hot mot någon vad jag såg. Och mitt inlägg om hur forumet ska hanteras är högst relevant och ska förstås inte raderas överhuvudtaget.



Jag är inte moderator här, så jag skall varken försvara eller förklara.
Men jo, där var initialt ett fett hot - som senare editerades bort.
Som du säkert vet så kan man med adminstatus se vilka ändringar som varit gjorda i ett inlägg - och därmed var Ankans saga all.

Det kunde stannat vid en månads avstängning, men nu blev det livstid istället.
Trist, men kanske kommer Ankan 2 att kunna hantera moderatorsåtgärder bättre...?
Den som lever får se.


Rent allmänt så kan man lugnt konstatera att många har dimmiga begrepp om "censur", yttrandefrihet och allt möjligt som brukar flyta upp i infekterade diskussioner.
Det som en användare anser vara "freedom of speech" är snarast sådant som forumsägaren faktiskt kan bli straffad för.

...och även om det fanns en "Allemansrätt" i forumvärlden, så hade det även där funnits motsvarade allemanskyldighet som man gärna glömmer bort.

Trist historia, men brinner det en propp någonstans så beror det oftast på kortslutning.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ankan har väl dessutom fått sitta på avbytarbänken tidigare på grund av saker han postat.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag är inte moderator här, så jag skall varken försvara eller förklara.
Men jo, där var initialt ett fett hot - som senare editerades bort.
Som du säkert vet så kan man med adminstatus se vilka ändringar som varit gjorda i ett inlägg - och därmed var Ankans saga all.

Det kunde stannat vid en månads avstängning, men nu blev det livstid istället.
Trist, men kanske kommer Ankan 2 att kunna hantera moderatorsåtgärder bättre...?
Den som lever får se.


Rent allmänt så kan man lugnt konstatera att många har dimmiga begrepp om "censur", yttrandefrihet och allt möjligt som brukar flyta upp i infekterade diskussioner.
Det som en användare anser vara "freedom of speech" är snarast sådant som forumsägaren faktiskt kan bli straffad för.

...och även om det fanns en "Allemansrätt" i forumvärlden, så hade det även där funnits motsvarade allemanskyldighet som man gärna glömmer bort.

Trist historia, men brinner det en propp någonstans så beror det oftast på kortslutning.

Det där har jag full förståelse för. Upprinnelsen kände jag inte till. Det JAG skrev var att jag efterfrågade precis det som du nu förklarar. Och jag anser det helt förkastligt att mitt inlägg då tas bort, jag har ju bara ställt en relevant fråga. Och för de som undrar så ställer jag absolut krav på öppenhet i vårat forum och jag är övertygad om att jag inte är ensam om det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där har jag full förståelse för. Upprinnelsen kände jag inte till. Det JAG skrev var att jag efterfrågade precis det som du nu förklarar. Och jag anser det helt förkastligt att mitt inlägg då tas bort, jag har ju bara ställt en relevant fråga. Och för de som undrar så ställer jag absolut krav på öppenhet i vårat forum och jag är övertygad om att jag inte är ensam om det.

Trådar som den ankan la upp om varför han blivit blockad tenderar dock att väldigt fort spåra ur väldigt mycket, så att de tas bort fort är inte alls underligt i sig.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Nu dömer jag ingen, men medlemmar som inte klarar av att uttrycka sig respektfullt bör utan tvekan stängas av efter ett antal incidenter. Lite ordning får det vara.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Trådar som den ankan la upp om varför han blivit blockad tenderar dock att väldigt fort spåra ur väldigt mycket, så att de tas bort fort är inte alls underligt i sig.

Jag tror vi förstår varann. Poängen är då att våra moderatorer försöker sålla lite de förhoppningsvis få gånger något behöver raderas så att inte relevanta och viktiga saker försvinner och orsakar andra problem. Jag hoppas moderatorer håller med.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Det är väldigt sällan jag bannar någon, men när jag ber vederbörande att sluta spamma och förstöra trådar utan att få något gehör, då är det bara en paus som gäller.
Likt ett barn tjatas det om att just MITT inlägg tagits bort, men ANDRAS få vara kvar :gråta

När jag dessutom två gånger får " ett fett finger " då tryter mitt tålamod.
Jag är varken domare eller bödel, men personangrepp tolererar jag inte, varken här eller i verkligheten.
Ankan1 är bannad i en månad, och det hjälper inte att starta ett nytt konto för att gnälla av sig, du är ju för fan vuxen.

Frågor på det?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
sportbike --->

Sett denna diskussion i andra forum och även dessa jag har "styrt". Jag säger att det är svårt balansera vad man som "moderator" ska göra. Tycker vad jag sett att du sköter detta forum med bravur. Det finns alltid två sidor på att folk träter iofs.

Mitt råd är att ni träffas och snackas vid på en hojtur som avslutas med en försiktig manlig kram med klapp på ryggen :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
sportbike --->

Sett denna diskussion i andra forum och även dessa jag har "styrt". Jag säger att det är svårt balansera vad man som "moderator" ska göra. Tycker vad jag sett att du sköter detta forum med bravur. Det finns alltid två sidor på att folk träter iofs.

Mitt råd är att ni träffas och snackas vid på en hojtur som avslutas med en försiktig manlig kram med klapp på ryggen :)
Jag har absolut inget personligt agg mot någon medlem, och har aldrig haft.
Som moderator har jag tagit på mig att sköta en uppgift för att forumet ska bli så seriöst som möjligt, jag har gett upp denna uppgift förr, men kommit tillbaka eftersom det mesta jag gör är att flytta trådar, rätta rubriker osv.
Jag har träffat många medlemmar härifrån och alla har varit hur trevliga som helst, det tror jag att Ankan också är, men tangentbordet triggar ibland till lite väl stora utsvävningar.

Jag har inte bannat Ankan i ett år eller för evigt, bara en månad, då har han tid att öva på att få upp Busan på slangen på trean utan att använda kopplingen (lycka till)

Dessutom gick jag inte alls i blöjor när du började köra hoj Peter, jag är äldre än du.
Och visare :hej
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
:)

Va fan, hur gammal är du då?

Jag blev dubbelfarfar för en månad sen. Känns att man luktar lik nu...

Vore trevligt träffas köra en tur framöver med dig och flera på detta forumet.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Tyckte jag hade något viktigt att säga. Märker att det var som att öppna en burk mask. Hur det nu är så är denna diskussion helt urspårad. Men ni behöver ju inte radera den för det ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top