Norge, juni 2017

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tänkte att jag kunde dela med mig av en liten film från en tripp jag och några kompisar gjorde för ett par veckor sedan. Det ha blivit en liten återkommande tradition de senaste fyra åren att vi tar några dagar till/i Norge i början av sommaren. Även om vädret i år inte var strålande alla dagar så var det ändå smått magiskt att åka runt i Norge, precis som vanligt.

Jag gjorde filmen mest för oss som var med så det kanske inte är jättespännande för utomstående, men det är helt upp till var och en om man vill kolla, och hur länge man står ut i så fall. Jag är medveten om att det blir lite enformigt med samma kameravinkel hela tiden, men det är som det är.

Enjoy! (Eller inte.)

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"No talent productions" :D :D :D

Norge är ju alltid magiskt, tack för filmen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
"No talent productions" :D :D :D

Norge är ju alltid magiskt, tack för filmen.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Tackar. Kul att den uppskattades.
Tyckte namnet på produktionen kändes passande när jag satt och svor över redigeringsprogrammet. :hej
 
Last edited:

N88

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Explorer 1200
Hur mycket stålar får man hosta upp för några dagar i Norge med hojen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur mycket stålar får man hosta upp för några dagar i Norge med hojen?

Som i Sverige, nån krona till på bränslet per liter och undvik burgare/pizza.

Jag brukar klara +300 mil och 5 dagar i Norge på en budget kring 3500 inkl allt, då tältar jag och lagar mat själv men unnar mig en glass/kaffe/våffla/chokladbit på färjor och mackar. Räkmacka och/eller valbiff får man klämma in där möjlighet ges. Kostar 150-250kr men är definitivt värt både det och lite till.

Billigare semester är svårt att tänka sig. Är man ett gäng kan man hyra stugor för några hundringar per person. Airbnb finns ju också om man gillar att planera lite mer.

Nu nationaldagshelgen var jag och hustrun på hojtur på Lofoten. Bodde i rorbu i Nusfjord för 600kr/pers i en lyxstuga och bägge två för 514kr i ett fint rum i Harstad hemma hos en familj. Men som sagt: är jag själv fritältar jag.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur mycket stålar får man hosta upp för några dagar i Norge med hojen?

Som i Sverige, nån krona till på bränslet per liter och undvik burgare/pizza.

Jag brukar klara +300 mil och 5 dagar i Norge på en budget kring 3500 inkl allt, då tältar jag och lagar mat själv men unnar mig en glass/kaffe/våffla/chokladbit på färjor och mackar. Räkmacka och/eller valbiff får man klämma in där möjlighet ges. Kostar 150-250kr men är definitivt värt både det och lite till.

Billigare semester är svårt att tänka sig. Är man ett gäng kan man hyra stugor för några hundringar per person. Airbnb finns ju också om man gillar att planera lite mer.

Nu nationaldagshelgen var jag och hustrun på hojtur på Lofoten. Bodde i rorbu i Nusfjord för 600kr/pers i en lyxstuga och bägge två för 514kr i ett fint rum i Harstad hemma hos en familj. Men som sagt: är jag själv fritältar jag.

Vi hyrde stugor och betalade totalt ca 1100:- / person för fyra nätter. Då var det stugor av varierande kvalitet och standard, två av dem var riktigt fina medan de andra två var i enklaste laget.

Att käka ute är alltid svindyrt i Norge, men vi har med oss burk/torrmat och stormkök som vi använder längs vägen. Det finns så enormt mycket fina platser att stanna och käka på längs vägen. I år blev det dock någon köpelunch på Burger King pga det dåliga vädret och en middag på restaurang i Lysebotn pga att vi var trötta och hungriga när vi väl kom dit.

Middag fixar vi annars oftast i stugorna, antingen lagar vi någon av den medhavda maten eller så kör vi en gemensam grillning, beroende på hur mycket tid och ork vi har.
Frukostmat handlar vi i butik och käkar i stugan innan vi ger oss av för dagen.

Bensinen tyckte jag inte var nämnvärt dyrare än i Sverige, på något/några ställen tyckte jag till och med att literpriset låg lite lägre än här hemma.
Det verkar variera en hel del beroende på var man befinner sig. Uppe vid Lysebotn (på närmaste pump, 4 mil därifrån) var det lite dyrare, men det finns inte så många alternativ så det är bara att betala. Dessutom känns det som om det kvittar om bensinen är någon krona dyrare, bränslekostnaden är ändå en rätt liten faktor.

Exakt hur mycket pengar som gick åt har jag inte räknat på, men jag skulle tippa på ca 3500-4000:-. Då blev det som sagt ett par mål köpemat och några öl i Lysebotn á 85:-/st, så det går att komma undan billigare. Det känns ändå rätt billigt med tanke på att man får fem dagar i sadeln och en jäkla massa upplevelser för pengarna. :)

Vi körde ca 190 mil på fem dagar. Filmen ovan visar bara tre av dagarna, men det beror på att första och sista dagen var 90% transportsträcka, så det är inte så mycket att se.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Lite upplysningar om priser från mina resor i Norge. Hamburgertallrik 200g med pommes och dricka 0.5L 180nkr. Pizza mellanstorlek hos pizzabakaren 140kr (du blir mätt) Köpte en pizza i Stryn på pizzeria Napoli och den kostade 100Nkr. Pizzorna i Norge har betydligt högre kvalite än pizzorna i våra förorter. En stor smörgås på nån bensinmack kostar runt 50-70Nkr.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Längre norrut = högre priser...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mina fördomar ang. Norge bekräftade: Regn och dyrt.

Tja, jag har semestrat i norra Norge de tre senaste somrarna. Det har regnat en dag av ungefär 15. Dessutom har min fru förvånats över hur billigt jag semestrat...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har precis kommit hem efter en femdagars tur i Norge. Beställde en hemgjord hamburgare med pommes och en stor stark på restaurang Vansgården i Aurland. kalaset gick på 331kr. Körde gamla Aursjövägen, första gången som jag var skraj, vilken läbbig väg. Gamla Strynsvägen var en besvikelse. Kör du väg 50 mot Aurland så lätta på gasen då det kryllar av lösa får. Är ledig i början på augusti så blir det bra väder så åker jag till Lofoten.
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Jag har inte kört varken Auersjövägen eller Gamla strynvägen..... Dock är jag sugen på dem.
Vad är det för fel på respektive väg enligt dig?
Så jag vet till framtiden
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag har inte kört varken Auersjövägen eller Gamla strynvägen..... Dock är jag sugen på dem.
Vad är det för fel på respektive väg enligt dig?
Så jag vet till framtiden

Aursjövägen är den häftigaste väg jag kört i Norge. Problemet är att lider av lite höjdskräck. Kunde tyvärr inte ta några häftiga foton i början på Aursjövägen då jag inte vågade stanna när jag såg hur det stupade rätt ner på sidan av vägen. Gamla Strynsvägen är också en fin väg men jag kanske har blivit bortskämd? Väg 55 över Galdöpiggen och väg 50 mot Aurland tycker jag är bättre och roligare vägar. Är väl en fråga om tycke och smak.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top