Blir galen på min kedja Yamaha R6

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Nu håller jag på att förlora förståndet totalt!
Varit på och sträckt min kedja till det mått som står angivet i instruktionsboken ca 30-45mm säkert 3-4ggr.
Och nu är den jäveln slapp igen hur mycket är det normalt att den sträcks? Förra ägaren bytte drivpaket och kedja för 900mil sedan. Och dreven ser väldigt fina ut.
Är det en skitkedja helt enkelt?
Vilket verkar konstigt eftersom inget annat han kostat på sig har varit av dålig kvalitet. Och ja kedjespännarna sitter fast som dom ska och i det läget jag ställt dom på.
Håller inte på och slangar eller kör som Rossi heller. Skulle uppskatta lite feedback av den som har koll :)
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Blir galen på min kedja Yamaha r6

Då är kedjan slut. (Det slackar fort som du beskriver det) Köp nytt paket och behåll förståndet är tipset. :)

Testa och dra kedjan "kl 3" och kolla glipan mellan drev och kedja. Jag tror du kommer upptäcka att den är lite stor. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Är det kedjan som är slut eller hela paketet? Skulle helst inte vilja byta dreven när dom ser helt nya ut
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
900 mil lät lite. jag har över 3000 mil på min kedja ser ("nyaktig ut fortfarande, inkl dreven"), en 525 DID x-ring av högre / högsta kvalite i sortimentet, spänner den 1-2 gånger per säsong, spänt den 4 gånger totalt + när jag bytte bakdäcket såklart, så det blir 5 gånger på 2xxx mil och 3 säsonger.

Jag upptäckte en sak förra året när jag spände kedjan, när man lossar bakfälgen och sedan spänner på bulten igen så blev min kedja 1cm mindre slak utan att jag ens pillade på de andra, så jag håller koll rätt ofta nu för o se vad det hela handlar om, men de verkar inte vara några konstigheter so far iaf, mest nojig om varför det blir så

en av de vanligaste anl. till kort livstid på en kedja är att man spänner för ofta, då sliter man sönder den då den töjer sig snabbare ju mer spänd man har den. dvs man bör hålla sig åt "max" spelets parameter för att får mest livslängd, jag spänner aldrig innan den har gått utanför max, spänner till mitt mellan min o max o de brukar hålla 6-700 mil



On topic då: mät spän anordningen på svingen samt avståndet på hjulbulten tills svingen tar slut så det inte är så att den spänner lös sig själv, som någon innan skrev, i riktning rakt bakåt på hojen, dra ut kedjan ifrån drevet, är det svårt o få ut en länk så är kedjan bra, är det lätt o dra länken ifrån kedjan och dessutom du kan dra ut den rätt mycket så är det tecken på att kedjan börjar lida emot slutet på sitt liv.

För att få ut "bäst" livslängd på ett drivpaket bör man byta kedja och drev tillsammans, men om dreven ser fina ut o kedjan är slut hade jag nog ändå kollat på en kedja av ekonomiska själ, drev är inte gratis trots allt, och dom extra milen i mellanskillnad borde väl inte argumentera ekonomiskt för ett byte av allt i detta fallet?
 
Last edited:

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Tycker jag fått spänna min mellan varje 50-60mil kollar man på kedjespännarna har jag flyttat bak hjulet ungefär 1cm sen jag köpte den vet inte om det är mycket eller lite heller. Det är rätt svårt för den att spänna lös sig själv då det är markeringar/torx och muttrar som håller i och dom är där jag lämnade det sist :/
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Bäst är väl om man byter hela kittet. Men undrar om förra ägaren köpt nån fugazi kedja. Vet att btema suger. Köp en ny märkes kedja. O testa. Eller köp nytt drivpaket o byt kedja först o testa. Du kanske redan vet detta. Men drev brukar vara pyttelite ojämna. Så att kedjan är slappare/mer spänd beroende hur dreven står. Kan bli att man spänner. nästa gång man mäter. Så är det ett helt annat slack
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Om byte är aktuellt så rek. jag EK-kedja, bra prylar, är försträckta från fabrik, töjer sig inte mycket om man tar hand om den typ, tvätt/smörjning regelbundet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Låt oss säga det går 50 mil, vad har du för kedjespel då? och om du kör 50 mil till, blir den slakare eller slutar den slaka mer?
Den vanligaste anledningen till att en kedja tar slut snabbt är att man spänner den för ofta, det är den faktorn som påverkar mest, det sliter på länkar och rullar att hela tiden spännas om gång på gång.

Är den inte Tok slak efter 50 mil så kör en stund till o håll koll, slutar det eller ökar spelet? på min efter en spänning blir den rätt fort mot de större slaket, men sen håller den sig där med kanske 5-10mm tillgodo, i värsta fall kanske precis på gränsen, och flyttar sig inget nämnvärt de kommande hundratals milen
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det har hänt att folk justerar med växel i.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Tryck in en mejsel mellan drev och kedja, rotera hjulet så att mejseln låser fast kedjan, mät sedan över centrum på 16 pinnar, maxlängden får då vara 256.5 mm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan mäta mellan 2 pinnar på kedjan med en hantel hängande i undre kedjan och bakhjulet på depåstöd.
Man behöver inte räkna länkarna mellan de två pinnar man mäter !
Om man använder bifogad tabell.
Biltema har en stållinjal på 500 mm som jag sågat av i 2 bitar, en för kontroll av kedjeförlängningen på ca 330mm, längre blir för klumpigt.
Och resten ca 170mm använder jag till att mäta kedjeslacket.
Stålmåttband duger ofta inte, trycket på stålet kan ligga 1mm fel på 150mm......

Haynes för Suzuki SV650S -00 har gränsen 0,6 %.
Haynes handbok för min Triumph Sprint RS -01, gräns 1,1%.
Jag har bytt båda kedjorna enligt Haynes rekommendation efter ca 3000mil.
Men jag har en känsla av att många på SH accepterar 2% förlängning.
Kruxet med ökad förlängning är ju ökad risk för utmattningsbrott.
Och slår kedjan sönder vevhuset är dyrt bara förnamnet.
 

Bifogat

  • Kedjeförlängning3.pdf
    29.2 KB · Visningar: 88
Last edited:

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
När jag spänt kedjan tidigare har jag ställt upp hojen på depåstödet och snurat hjulet till det ställe där kedjan är som slappast och sedan spänt till ca 35mm. Nu när jag kommit 50 mil ca så har kedjan ett slack på typ 50-60mm igen så börjar undra om den är gjord i gummi :D
Lutar nog åt att jag köper en ny kedja till att börja med i alla fall för så kul är det inte om den går av mitt i allt och hur många cm som helst kan den ju inte ha i sig. Pendlar dessutom Sthlm-Värmland med den var och varranan vecka så har ingen lust att bli stående på mitten.
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
det kan inte vara så att tidigare ägaren köpt en extrem-racing-kedja? Standard ska väl vara 530(om jag inte minns fel...?), men har han satt på en 520 eller nåt för att få ner vikten så kommer det ju inte utan nackdelar i livslängd antar jag. Men kör man som folk så ska ju kedjevikten spela noll roll :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag spänt kedjan tidigare har jag ställt upp hojen på depåstödet och snurat hjulet till det ställe där kedjan är som slappast och sedan spänt till ca 35mm. Nu när jag kommit 50 mil ca så har kedjan ett slack på typ 50-60mm igen så börjar undra om den är gjord i gummi :D
Lutar nog åt att jag köper en ny kedja till att börja med i alla fall för så kul är det inte om den går av mitt i allt och hur många cm som helst kan den ju inte ha i sig. Pendlar dessutom Sthlm-Värmland med den var och varranan vecka så har ingen lust att bli stående på mitten.

Föreslår du byter metod innan du knäcker lager utgående axel från växellådan. Om du inte redan gjort det. Sträcker kedjan gör du ju hela tiden, tråkigt nog, beklagar.

Ställ hojen på depåstödet, snurra hjulet till det ställe där kedjan är tajtats och spänn sedan till 35mm. Och tänk på att depåstödet ska stödja längst bak på svingen ! Annars blir det för tajt !

Med din metod 35mm på slackaste stället så kommer ju kedjan vara för tajt på stramaste stället.....och sträckas längre.
Det är som redan påpekats bättre med lite för slapp kedja än lite för tajt kedja...

#4 mkii skriver
En av de vanligaste anl. till kort livstid på en kedja är att man spänner för ofta, då sliter man sönder den då den töjer sig snabbare ju mer spänd man har den. dvs man bör hålla sig åt "max" spelets parameter för att får mest livslängd

Nu när vi vet varför kedjan snabbt töjer sig, du spänner den för tajt, så verkar det rimligt att dreven är OK och det är kedjan som kanske är slut.....se pdf.filen i #11
 
Last edited:

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Gjort som det står i instruktionsboken att kedjan skall spännnas mellan 30-45mm där kedjan är som slappast.
Men då gör jag som så att jag köper en ny kedja EK säger någon här är bra då får man ju fördelen att slippa nitlås med det dyra verktyget man måste köpa till i så fall. Och spänner den nya kedjan till 30-35mm där kedjan är som tightast?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En annan sak när man ställer in slacket på kedjan är att man mäter slacket på samma sida av kedjan. Själv mäter jag hur mycket ovansidan av kedjan flyttar sig när jag lyfter undre delen av kedjan uppåt. Och sedan trycker kedjan nedåt.

Att t.ex.
lyfta kedjan uppåt och kolla var ovansidan av kedjan är på linjalen
och sedan
trycka kedjan nedåt och kolla var undersidan av kedjan är på linjalen,
ja då blir slacket 15mm för litet.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Själv mäter jag centrum på kedjan där pinnarna sitter sen tar jag ett skjutmått som jag ställer in på 35mm och så ser jag där det hamnar rätt.
Men det gör ju ingen skillnad om man mäter ifrån botten, centrum eller övre delen bara man håller sig till samma när man drar den uppåt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gjort som det står i instruktionsboken att kedjan skall spännnas mellan 30-45mm där kedjan är som slappast.
Men då gör jag som så att jag köper en ny kedja EK säger någon här är bra då får man ju fördelen att slippa nitlås med det dyra verktyget man måste köpa till i så fall. Och spänner den nya kedjan till 30-35mm där kedjan är som tightast?

Då kommer du slippa problemet med att kedjan sträcker sig om följer Instruktionsboken och ställer in slacket till 45mm. När kedjan är som slackats.

Har du verkligen läst rätt ? Att man ska välja slackaste läget ?
Vad står det exakt ?
I handboken till Triumph Sprint RS står att kedjans spel ska ställas in med kedjan i det läge där den är som mest spänd.
Dra runt bakhjulet för att hitta det läge där kedjan är som mest spänd

Vilken årsmodell av Yamaha R6 har du ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då kommer du slippa problemet med att kedjan sträcker sig om följer Instruktionsboken och ställer in slacket till 45mm. När kedjan är som slackats.

Har du verkligen läst rätt ? Att man ska välja slackaste läget ?
Vad står det exakt ?
I handboken till Triumph Sprint RS står att kedjans spel ska ställas in med kedjan i det läge där den är som mest spänd.


Vilken årsmodell av Yamaha R6 har du ?


Tog och laddade hem Owners Manual för R6 2006.
Kedjeslacket skall ställas in där kedjan är som tajtast.
Tar du och justerar enligt instruktionen, där kedjan är som tajtast och justerar för 40mm slack så kommer kedjan sluta och sträcka sig. :7peta
Du kan börja lördagen med att gå ner och slacka kedjan på din R6a.
R6an förtjänar detta ! :)
PS Jag har också läst fel. Sånt här händer alla. Du var smart nog fråga efter råd ! :) DS
 

Bifogat

  • Yamaha-YZF-R6-2006-Owners-Manual.png
    Yamaha-YZF-R6-2006-Owners-Manual.png
    40.3 KB · Visningar: 39
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top