Hur gamla däck tränar ni på?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag har hört diverse teorier, men de flesta från ganska orutinerade banåkare. Ni som kör bana seriöst, och kanske på tävlingsnivå: Hur gamla däck kör ni på? (alltså vilket årtal, inte slitage - tänk oanvänt men gammalt) Och har ni upplevt problem med gamla däck?
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har kört både gamla och sprillans nya i år. En jvla skillnad i fäste. Vet inte om det är värmecyklerna eller tidens tand som gör dom gamla sämre.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
De som kör riktigt seriöst kränger på helt nytt set däck till kval och ett set till race, sedan används de uppsättningarna till ett träningspass var innan de säljs.

Vi dödliga köper gudarnas däck (som då har gått ~20 varv) och kör på dem tills de är slut. Det kan variera från en rejshelg till en säsong...




Eller menar du "ålder" som i tillverkningsdatum? Då vill väl alla ha så unga däck som möjligt så man inte behöver noja över att det är däckens fel när man går omkull.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vid race: nytt däck.
Vid kval: nytt däxk alt ett dock som har gått 1 kval.
Sedan träning på dessa däck tills de har rullat 120-140 minuter.
Sen säljer jag dem billigt. Detta gäller för bakdäck. Framdäck rullar dubbla tiden minst.

Åldersmässigt så går det bra att köra däck från 2015 och framåt för min del.
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
De som kör riktigt seriöst kränger på helt nytt set däck till kval och ett set till race, sedan används de uppsättningarna till ett träningspass var innan de säljs.

Vi dödliga köper gudarnas däck (som då har gått ~20 varv) och kör på dem tills de är slut. Det kan variera från en rejshelg till en säsong...




Eller menar du "ålder" som i tillverkningsdatum? Då vill väl alla ha så unga däck som möjligt så man inte behöver noja över att det är däckens fel när man går omkull.

Jag var nog lite otydlig. Jag tänker ålder som i år. Jag har ett bakdäck liggandes från 2010 (oanvänt), och är onekligen lite tveksam till det. Men som sagt har läst både kommentarer som "funkar fint, slits lite snabbare" och "det är inte värt det, du vurpar". Ungefär.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Vid race: nytt däck.
Åldersmässigt så går det bra att köra däck från 2015 och framåt för min del.

Är det för att du upplevt äldre som dåliga, eller för att du inte vill riskera att de skulle vara sämre? (alltså känsla/princip eller testat)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är det för att du upplevt äldre som dåliga, eller för att du inte vill riskera att de skulle vara sämre? (alltså känsla/princip eller testat)

Jag köper nya däck hela tiden så därför kör jag inte på gamla däck alls, och åldersmässigt är det bara för att jag har satt en gräns vid 2015 utan något att backa upp det med. Det viktigaste är nog hur de har förvarats under vinterperioderna. Men gummi har en begränsad livslängd oavsett hur man förvarar dem.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns ett test minns jag, engelsk tidning tror jag det var, där ett däck som legat i skylten en massa år fick sig en omgång på banan av en kille och det skiljde väldigt lite på varvtiden, kontentan var att det spelade inte så stor roll innan däcket var använt hur du hanterade det och hur gammalt det var.

Däremot, det som verkligen gör skillnad är utvecklingen, stomme och gummi, Den skillnaden har betydelse.

Ett pirelli 2010 och ett 2016 är inte samma däck oavsett om 2010 är nytillverkat och den skillnaden märker du, åldern tror jag inte du märker av bara det inte fryst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var nog lite otydlig. Jag tänker ålder som i år. Jag har ett bakdäck liggandes från 2010 (oanvänt), och är onekligen lite tveksam till det. Men som sagt har läst både kommentarer som "funkar fint, slits lite snabbare" och "det är inte värt det, du vurpar". Ungefär.

Det är helt avhängigt hur däcket är lagrat, men bra lagrat ska det inte vara någon direkt märkbar skillnad pga åldern, däremot finns det som sagt produktskillnader över 7 år även om däcket heter samma. Ett 7 år nyare däck är bättre helt enkelt pga att tekniken utvecklats.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Det låter som att jag definitivt borde köra på det i alla fall :) jag lovar att skvallra om eventuell märkbar skillnad.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Hej
Ber om ursäkt på förhand för en ev skev fråga..

Jag kör nya pirelli supercorsa på hojen(gathoj som ibland används för bana).
Jag antar att fler är i dilemmat att ev köpa oanvända ”sportigare” däck men som i regel har några år på nacken.
Om någon har erfarenhet av Michelin Power RS (eller liknande Michelin däck) kan svara på om de skulle ha några problem att köra med ett oanvänt däck som Power RS/pirelli supercorsa som är ca 6-7 år gammalt? Förutsatt att du inte är en riktigt bangud som behöver de absolut bästa, Jag är INTE en bangud milt sagt..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej
Ber om ursäkt på förhand för en ev skev fråga..

Jag kör nya pirelli supercorsa på hojen(gathoj som ibland används för bana).
Jag antar att fler är i dilemmat att ev köpa oanvända ”sportigare” däck men som i regel har några år på nacken.
Om någon har erfarenhet av Michelin Power RS (eller liknande Michelin däck) kan svara på om de skulle ha några problem att köra med ett oanvänt däck som Power RS/pirelli supercorsa som är ca 6-7 år gammalt? Förutsatt att du inte är en riktigt bangud som behöver de absolut bästa, Jag är INTE en bangud milt sagt..
Det hänger mer på hur däcken lagrats än hur gamla de är, beroende på priset kan det vara värt att testa dem.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Det hänger mer på hur däcken lagrats än hur gamla de är, beroende på priset kan det vara värt att testa dem.
Tack för din input! Jag kan ju tyvärr bara gå på vad killen säger när det gäller hur dom har förvarats tyvärr.. Jag får se, kanske satsar på däcket i alla fall.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag fick en gång ett 6 år gammalt slick av en kompis som slutat köra med sin racecykel. Lagrat i hans varmgarage. Funkade fint. Jag hade nog själv inte köpt av någon jag inte känner och litar på.
 

NailBomb_73

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2023
Ort
Umeå/Holmsund
Hoj
2018 Yamaha MT09SP
Pirelli Diablo Supercorsa tillverkade Dec 2006! Går det få liv i dem igen? Mkt gummi kvar…
Tanken var att prova Trackday m dem ev. ist för nöta upp mina vägdäck ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pirelli Diablo Supercorsa tillverkade Dec 2006! Går det få liv i dem igen? Mkt gummi kvar…
Tanken var att prova Trackday m dem ev. ist för nöta upp mina vägdäck ?
Det är inte så mycket en fråga om att få liv i dem igen som om de fortfarande är fräscha. Har de åldrats så kommer de aldrig bli fräscha.
Det är upp till dig om du vill lägga tid/pengar på att kränga på och testa om de funkar för dig. Men jag personligen gillar inte dåliga däck sedan jag körde en halv säsong på gata på skräpdäck som släppte lite hur som haver.
Om du aldrig kört bana tidigare räcker antagligen dina gatdäck ypperligt för att lägga en dag, du kommer antagligen inte elda upp dem, dagens gatdäck är oerhört kompetenta och varnar hyfsat väl för när man börjar kräva för mycket av dem. Förutsatt att du inte har några uråldriga eller kinesium skräpdäck
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top