Varför så få återförsäljare av Ducati?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
.....I mina ögon har Ducati fått intressanta hojar sista åren....men jag ägnar ju inte en dags körning och hotellnatt för att göra en service.
Exakt och det är därför du inte är en äkta Ducatist då någon som älskar Ducati gör resan med glädje.... Bara för att liksom :)

(OBS, en liten gnutta ironi kan förekomma i inlägget ovan)

Woow, har Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki 4800 mil mellan ventiljusteringarna och 2400-3000 mil mellan normal service :rock. Eller är det dina fördomar om andra märkens serviceintervall som talar :7peta :hihi.
/Patrik
Lite kul faktiskt för du är inte så långt ifrån, iaf Yamma R1 har 4000mil mellan ventilkoll, inget trix med desmodromisk ventilmekanism eller kamrem.
Ett par insexnycklar, ett bladmått och normalt motorkunnande duger gott.

Olja o filter byter väl de flesta en gång om året även om de inte kommer upp i 1000mil?
Gaffelolja och bromsvätska tror jag man byter likvärdigt oavsett fabrikat på hoj :tummenupp
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Exakt och det är därför du inte är en äkta Ducatist då någon som älskar Ducati gör resan med glädje.... Bara för att liksom :)

(OBS, en liten gnutta ironi kan förekomma i inlägget ovan)


Lite kul faktiskt för du är inte så långt ifrån, iaf Yamma R1 har 4000mil mellan ventilkoll, inget trix med desmodromisk ventilmekanism eller kamrem.
Ett par insexnycklar, ett bladmått och normalt motorkunnande duger gott.

Olja o filter byter väl de flesta en gång om året även om de inte kommer upp i 1000mil?
Gaffelolja och bromsvätska tror jag man byter likvärdigt oavsett fabrikat på hoj :tummenupp

Har svårt att tro R1 inte har schimsade ventiltryckare där man måste demontera kammarna för ev. justering och då duger ofta inte "normalt motorkunnande".
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bara en tanke som jag faktiskt har funderat på emellanåt.

Ett uddamärkes mc-agentur eller enskild handlare av ett uddamärke kanske skulle titta på om de inte finns någon finurlig lösning där man kan skicka hojen från dörr till dörr på pall via ett förmånlig avtal med transportfirma. Firmor med god renommé på marknaden hade säkert kunnat få kunder att skicka hojarna land och rike runt. I synnerhet när det gäller mer omfattande saker än oljebyten. Som enskilda personer är de svårt att få bra priser när det gäller frakt om man inte har goda kontakter.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har svårt att tro R1 inte har schimsade ventiltryckare där man måste demontera kammarna för ev. justering och då duger ofta inte "normalt motorkunnande".

Nu menade jag iofs ventilspelskontroll, inte omschimsning men oavsett så syftade jag på jobb som utförs på en mcverkstad av utbildad personal och av egen erfarenhet vet jag att det inte är någon större teknisk skillnad att göra det jobbet på någon av de vanliga japanska märkene.

Men jag håller med dej, man ska ha respekt för sånt man inte begriper, har fått hjälpa folk som gett upp efter div fulskruvande, det slutar oftast med dubbelt jobb :tummenupp

Sorry att det blev satans OT :)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har svårt att tro R1 inte har schimsade ventiltryckare där man måste demontera kammarna för ev. justering och då duger ofta inte "normalt motorkunnande".
Ser egentligen inte ventiljustering som något speciellt komplicerat, känns mer som en myt och ett område som folk helt i onödan är rädd för att gå in på. (Ibland slö istället för rädd)
Är ju bara att mäta önskad skillnad och ersätta shims med önskad tjocklek.

Man hör ofta, "tändföljd" "vilken växlar sen", "Vilken takt" osv....är helt meningslöst att ens veta det på en excenter....är den motsatt och så långt ifrån ventilen som möjlig så mät.

(Mitt påstående gäller inte variabla ventiltider)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Exakt och det är därför du inte är en äkta Ducatist då någon som älskar Ducati gör resan med glädje.... Bara för att liksom :)
Nä nu är jag en Triumphist och har gjort en Ironbuttkörning...som jag avslutade med ytterligare 690 mil dom efterföljande 13 dagarna.:D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det bara jag som tycker att tio Ducati-återförsäljare är MYCKET i ett underbefolkat land som Sverige? Hade gissat på hälften. Sen att de inte finns någon i Norrland verkar ju vara klarlagt varför. Hur lång är säsongen där uppe? Tre-fyra månader?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur lång är säsongen där uppe? Tre-fyra månader?
Längden på säsong avgör i mitt tycke sällan om ett köp är motiverat eller ej.
Har då inte funderat på det vid en enda pryl jag köpt och jag kan inte påminna mig om att någon i min omgivning tänkt så heller.
Ska jag sätta frekvensen mellan motorcykel och skoter så används då motorcykeln säkert 10 ggr oftare än skoter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det bara jag som tycker att tio Ducati-återförsäljare är MYCKET i ett underbefolkat land som Sverige? Hade gissat på hälften. Sen att de inte finns någon i Norrland verkar ju vara klarlagt varför. Hur lång är säsongen där uppe? Tre-fyra månader?
I Luleå brukar säsongen vara från slutet av mars till mitten av oktober.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det bara jag som tycker att tio Ducati-återförsäljare är MYCKET i ett underbefolkat land som Sverige? Hade gissat på hälften. Sen att de inte finns någon i Norrland verkar ju vara klarlagt varför. Hur lång är säsongen där uppe? Tre-fyra månader?

6-8 månader beroende på hur känslig man är och hur temperaturen är det året. En del år är tidig April till November inga problem, andra år är Maj till slutet Oktober mer rimligt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Längden på säsong avgör i mitt tycke sällan om ett köp är motiverat eller ej.
Har då inte funderat på det vid en enda pryl jag köpt och jag kan inte påminna mig om att någon i min omgivning tänkt så heller.
Ska jag sätta frekvensen mellan motorcykel och skoter så används då motorcykeln säkert 10 ggr oftare än skoter.

Det finns ju uppenbarligen folk som tycker att säsongen spelar roll. Norrbotten och Västerbotten har lägst antal mc/invånare. De 250 000 personerna som bor i Norrbottens län äger tillsammans färre mc än de 150 000 som bor i Blekinge. När det gäller skotrar däremot så har ni 42000 st mot 70st i Blekinge....
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var man bor och var man använder sitt fordon är inte nödvändigtvis samma sak. Det finns en hel del respektabla lössnömaskiner registrerade i de rikare förorterna runt Hufvudstaden. Skulle tro att dessa i själva verket står parkerade vid direktörens fjällvilla...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var man bor och var man använder sitt fordon är inte nödvändigtvis samma sak. Det finns en hel del respektabla lössnömaskiner registrerade i de rikare förorterna runt Hufvudstaden. Skulle tro att dessa i själva verket står parkerade vid direktörens fjällvilla...

Så är det säkerligen. Det är ju påtagligt sällan man ser de 1800 reggade snöskotrarna som finns i Sthlms kommun på stadens gator.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top