Varför så få återförsäljare av Ducati?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har Ducati orimliga krav på sina återförsäljare eller varför finns det så få i Sverige?
Ducatis hemsida listar upp 10 st vilket ger 1 miljon svenskar på varje butik, känns ju som att kundunderlaget borde finnas för ett par till butiker.
Skulle gärna kunna tänka mig en Ducati men att köra 73 mil till Järvsö för att köpa eller göra service känns ju lite väl långt.
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Där det mesta av folket finns så är det hyggligt nära till en handlare. Tyvärr så finns det ingen handlare för er som bor i norr, vi har efterfrågat en åtminstone servicepiont i typ Luleå men ingen där( som har förutsättningarna)har vart intresserad av att öppna. Till skillnad från Tex Yamaha så har Ducati bara motorcyklar, och det kan vara en bidragande orsak till att det blir svårt att bedriva en Ducati handel i norr. Sen kan jag avslöja att Ducati har rätt hårda krav på vem som säljer och skruvar märket ????

/ Chris
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Ducati ser jag som ett lite exklusivare märke, hänger säkert ihop med krav på vem som får sälja och serva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ha - inte ens BMW som ju är ett dussinmärke har någon återförsäljare/serviceverkstad norr om Umeå. Jag skulle tro att det säljs kanske max 2-5 Ducati årligen norr om Sundsvall, ingen med affärssinne investerar på det kundunderlaget.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nej tyvärr är nog kundunderlaget för litet. Synd för det är väldigt fina maskiner! Om det är nån tröst så finns inte många Arctic Cat och Polaris handlare i Skåne heller..
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Klart det inte säljs nya Ducati här i Norr, finns ju ingen som varken säljer eller servar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det fanns ju en Ducati-handlare i Luleå för några år sedan, men trots att killen som drev stället lade både sin själ och sitt hjärta bakom så gick det bara inte. Kundunderlaget var helt enkelt för litet och att driva butik för att sälja färre än tio hojar per år blev ekonomiskt bakslag.

Jag tror inte heller att Yamahacenter (i Luleå) skulle vara så stora som de är om de bara sålde motorcyklar. Till skillnad från Ducati så har de ju även snöskoter, fyrhjulingar, mopeder och båtmotorer som alla säljer bättre än just motorcyklar. Alternativet är att göra som Lindroth's - samla flera suspekta märken på samma ställe, det vill säga flera märken som tillsammans blir starka men som individuellt inte kan upprätthålla en butik.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det bor 12,5% fler i Skåne på knappt 4,2% av Norrlands yta för att inte nämna skillnaden i längd på säsongen.

Det kanske ger en fingervisning, men vad vet jag.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det finns inget egentligt intresse. Varför köpa en Ducati som kostar två gånger så mycket som en Yamaha? Varför serva hojen två gånger så ofta som en del andra märken? Detsamma gäller BMW som också inte syns så mycket här uppe. Det är förhållandevis få motorcyklister som köper dessa hojar då dom varken ur pålitlighets- eller prissynvinkel är speciellt attraktiva. Design och karaktär kan man däremot inte klaga på.

Two Wheels i Umeå sålde Ducati förr om åren men när dom slog ihop med North Bike var man tvungen att rata vissa märken då det helt enkelt inte fanns något direkt köpintresse för dessa, Ducati var en av märkena som fick åka.

Och att öppna nytt blir ju som Alatalo skriver jäkligt svårt då du ska konkurrera med väldigt nischade hojar på en marknad där jättar som Lindroths och Heds Motor (Yamaha Center) säljer det mesta som folk vant sig vid att köpa. Nyligen köpt en ny Yamaha själv och dom verkar sälja som smör. Väldigt få hojar som inte är uppbokade.

Och ute i trafiken ser man samma sak. Folk kör en ny Yamaha MT-07, MT-09, XSR900, en KTM av något slag eller en HD. Är extremt sällan man ser en Italiensk eller Tysk hoj på vägarna här uppe (förutom nån stor touring BMW).
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Det finns inget egentligt intresse. Varför köpa en Ducati som kostar två gånger så mycket som en Yamaha? Varför serva hojen två gånger så ofta som en del andra märken? Detsamma gäller BMW som också inte syns så mycket här uppe. Det är förhållandevis få motorcyklister som köper dessa hojar då dom varken ur pålitlighets

Woow, har Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki 4800 mil mellan ventiljusteringarna och 2400-3000 mil mellan normal service :rock. Eller är det dina fördomar om andra märkens serviceintervall som talar :7peta :hihi.
/Patrik
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
BMW GS är den mest sålda modellen i Tyskland, Italien och Spanien. Så sånt skit kan det inte vara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det enda märke som är större häruppe än BMW är HD, och de körs ju nästan aldrig...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Woow, har Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki 4800 mil mellan ventiljusteringarna och 2400-3000 mil mellan normal service :rock. Eller är det dina fördomar om andra märkens serviceintervall som talar :7peta :hihi.
/Patrik

Du har rätt, jag är nog rätt fördomsfull.

Ventiljusteringar behövs knappt göras på moderna hojar då material och toleranser är så pass bra så där gäller nog samma serviceintervall de flesta märken. Vad gäller övriga serviceintervall så gäller detsamma där, byte olja är den enda service man gör mellan större service och den infaller i regel runt 3000 mil. Nu är det sjukt osannolikt att en Ducatiägare någonsin kommer att köra sin hoj så långt att dom behöver göra en första stor service så det är väl klart att det är ett ickeproblem.

Nej jag talar nog snarare om pålitligheten generellt på sagda maskiner och tillgängligheten på hjälp om något skiter sig (utifrån geografin, trådstartaren bor i Norrbotten, som jag). I dagsläget tror jag närmaste serviceställe för en norrlänning att serva sin Ducati är Desmocenter i Upplands Väsby, en resa på typ 80~120 mil beroende på vars man är belägen i länet.

Ingen resa man bara gör sådär för en service om man vill behålla garantin. Det är klart folk väljer andra märken som innebär mindre bekymmer då.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är en investeringskostnad på någon miljon att slå upp ÅF för ett märke. Du skall handla specialverktyg, skicka mekaniker på kurs på märket, lagerhålla de vanligaste slitdelarna och framförallt ta in ett relevant sortiment som finns att klämma på och i möjligaste mån provköra. Annars kommer folk att klaga på den dåliga kundservicen och starta klagotrådar på internetforum....

Hur många Ducati kan man förvänta sig att sälja norr om Järvsö årligen? Strax under 10% av landets registrerade mc återfinns i de nordliga länen och alla lär väl inte vara Ducati lovers....
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Min tanke var ju inte riktigt att slå upp tio eller fler nya återförsäljare för att nå in på en rättvis kvadratkilometer per butik som så många verkar tro,
Hade det funnits en Ducatihandlare i T.ex Umeå igen så är det i alla fall 600 000 svenskar som får närmare till en butik, på riksgenomsnittet så är det just under 18000 motorcyklister på en butik...borde ju finnas i alla fall en handfull som tycker att Ducati verkar intressanta....om inte så begriper jag inte varför allt om mc och Bike skriver om något ingen är intresserad av.
Visst kostar utbildningar och verktyg, men service är ju inte heller gratis.

I mina ögon har Ducati fått intressanta hojar sista åren....men jag ägnar ju inte en dags körning och hotellnatt för att göra en service.

Ser man på Norge och Finland så ser det ut likadant med den geografiska täckningen.

Ha - inte ens BMW som ju är ett dussinmärke har någon återförsäljare/serviceverkstad norr om Umeå. Jag skulle tro att det säljs kanske max 2-5 Ducati årligen norr om Sundsvall, ingen med affärssinne investerar på det kundunderlaget.
Oj vad konstigt...var ju lite av min poäng att det finns ju ingenstans att köpa dom.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top