Forum där muslimer fördömer och agerar mot IS/Terrorism.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Detta kanske inte är rätt forum egentligen, men jag frågar ändå.

Är ute efter att få min världsbild tillrättad av insikt.

Ett av de större trygghetsproblemen väst står inför nuförtiden måste vara terrorismen och framförallt hur islamistiska-fundamentalister kastar en skugga på hela denna religion och dess fredliga utövare. Någonstans tror jag att min världsbild är förvrängd av echochambers likt facebook och andra selektiva medier. Mitt flöde har flera högerpolitiskt starka individer och även om man väljer bort saker de "gillar" så kan jag inte annat än tro att mitt flöde blir färgat av deras åsikter, jag har därför svårt att få till en nyanserad bild av hela diskussionen.

Jag söker tidningar, inlägg, forum, något form av media där muslimer i Sverige tar ställning för Sverige mot IS och liknande grupperingar. Var kan jag läsa på?

(Kvällstidningar är alldeles för politiskt rotade och därför inte intressanta i detta avseende.)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är väl lite så med IS frågan och muslimer som när de allierade befriade koncentrationsläger fångar strax innan krigsslutet och frågade lokala bybefolkningar runtomkring dessa läger om de inte reagerat på transporter, skrik och lukter i området där dessa bybor inte hade en aning men helt tog avstånd från detta barbariska dåd.Sedan fick de hjälpa till med att röja upp och begrava dessa många döda fångar som en påminnelse om vad de missat i gällande fråga.

Med många muslimer är det bara aningen annorlunda att någon iman då och då förkunnar det olämliga i detta IS beteende trots att IS även dödar många muslimska befolkningar men där det sällan eller aldrig diskuteras öppet bland muslimer på nätet om det totalt absurda i hela IS frågan.Tystnaden i folkmords frågan är därmed lika stor idag som den var under Andra Världskriget trots nutidens många online tekniska diskussionsforum.

:va
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Nej, jag har haft ringa lycka.

Får söka bredda mitt kontaktnät och se om någon vill prata direkt med en svenne i frågan istället.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tyvärr verkar det nästan lättare att hitta motsatsen. Rashid Musa, ordförande i Sveriges Unga Musilmer, svarade att han tyckte att frågan var islamofobisk när han blev tillfrågad huruvida han som muslim fördömer det som IS gör i religionens namn... Trots detta, och mycket annat, får han fortsätta föra Sveriges unga muslimers talan i media :huvet

https://www.youtube.com/watch?v=E-KcE8nplG8
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tyvärr verkar det nästan lättare att hitta motsatsen. Rashid Musa, ordförande i Sveriges Unga Musilmer, svarade att han tyckte att frågan var islamofobisk när han blev tillfrågad huruvida han som muslim fördömer det som IS gör i religionens namn... Trots detta, och mycket annat, får han fortsätta föra Sveriges unga muslimers talan i media :huvet

Just det klippet är ca två år gammalt.
Igår var han dock med i Aktuellt och hade lika svårt då att ta avstånd från någon form av våldsbejakande islamism som då...

(9m50s så ställs frågan direkt till honom, men redan från 6 minuter in i klippet börjar hans tvekande och väldigt undvikande slirningar som svar på väldigt simpla frågor...)

https://youtu.be/_uyy83WuB0M?t=9m50s
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Just det klippet är ca två år gammalt.
Igår var han dock med i Aktuellt och hade lika svårt då att ta avstånd från någon form av våldsbejakande islamism som då...

(9m50s så ställs frågan direkt till honom, men redan från 6 minuter in i klippet börjar hans tvekande och väldigt undvikande slirningar som svar på väldigt simpla frågor...)

https://youtu.be/_uyy83WuB0M?t=9m50s

JA, men han har ju bevisligen inte bättrat sig... Herregud... :huvet
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Just det klippet är ca två år gammalt.
Igår var han dock med i Aktuellt och hade lika svårt då att ta avstånd från någon form av våldsbejakande islamism som då...

(9m50s så ställs frågan direkt till honom, men redan från 6 minuter in i klippet börjar hans tvekande och väldigt undvikande slirningar som svar på väldigt simpla frågor...)

https://youtu.be/_uyy83WuB0M?t=9m50s

Oh, den där typen av diskussioner var ju exakt det jag var ute efter, det de inledde med var ju nästan som en cut&paste på vad jag frågar om i denna tråden. Helst hade jag velat komma åt åsikten hos vanligt folk dock. Rashid är ju en jättetomte (baserat på dessa två klipp)! Är han förtroendevald?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är han förtroendevald?

Jag _TROR_ inte det, däremot ansåg han sig representera 1,6 miljarder muslimer på både sin Twitter och Facebook, det är dock borttaget sedan en okänd tid tillbaka.

1.6billionsmuslims_thumb.jpg


C8oyY93XcAER-Gc.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top