Muffler - skarv 1 mm för liten

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det dom här du tänker på så TROR jag de duger för att skarva ihop rör med en ytterdiameter från 42 mm upp till 46,7 mm. Dina rör har ytterdiameter 45mm respektive 43mm. Så borde det inte vara några problem om jag tänker rätt ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-ovrigt/Skarvror-2000018900/
Men vill du få till det ännu bättre , klipp upp några läsk / ölburkar i remsor och linda runt nått 30mm - 35mm rör.
Då kommer de knipa fint när du flyttar remsorna till 43mm röret och fyller ut skillnaden mellan 43 och 45mm.
Och så Biltemas skarvrör utanpå !
Annars finns
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Monteringspasta-2000017097/
lättare än klippa ölburkar i remsor.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du har original mellanrör fram till nya ljuddämparen nu och det är 2 mm skillnad (43 mot 45) så kolla med mekonomen. De har adaptrar för att bygga ut mellanskillnad i diameter mellan rör.

Står inte diameter på webbsidan så du får nog besöka butik.

Alternativt finns också skarvrör med olika dimension i ändarna samt stegmuffar. Båda kan kapas till önskad längd.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...la/avgassystem-universella/adapter-pa283965sv
https://www.mekonomen.se/bil/sok/SearchProduct?SearchQueryText=stegmuff
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
I vvs branchen finns det elförzinkade delar i 42mm innerdiam.
vad de är i ytterdiam vet jag ej..
Tippar på 45mm

Finns även i rostfritt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte så att det ska sitta en avgaspackning där då?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Borde det inte vara gå att valsa till en 1 mm plåtbit som en förminskningsbussning och stoppa mellan röret och dämparen på liknande sätt som de där förminskarna man kan köpa? Är väl lämpligt att "snekapa" skarven på samma sätt som på köpes grejerna så den kan glida och ändra diameter då man drar ihop det hela.

Skulle tro att aluminium är ett bra väl då det är mjukt och borde forma sig efter rören och då täta bättre än hårdare material som järn.

Har inte testat detta men ska då jag har lite läck i skarvarna mellan krökarna och röret innan dämparen. Får rören att nypa ihop men då läcker lite i slitsatna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bladmässing har jag för mig brukar finnas i 0,5 mm tjocklek.

Har faktiskt inte mätt utan köpte ett 38 mm rör och muffar för kröken är det :rodnar testade med avgaspasta men fick inte tätt, tror att det blir för stort spel för mig mellan rören så bara främre delen av slitsatna i yttre röret nyper mot kröken.

Ska plocka isär allt och kolla hur det ser ut vid tillfälle.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ursäkta frågan men vad är en muffler för något? Google föreslår mufflonfår
bagge.jpg

Är det rätt?

Om det är en adaptor du vill ha för att sammanfoga avgasdelar av olika diameter så rekommenderar jag ebay och sökorden exhaust reducer adaptor
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top