"Öppet brev" till MC-varuhuset i Stockholm...

Status
Ej öppen för fler svar.

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag minns fortfarande ett långt snack jag hade härom året med en kille om de lågmilade 80-talare som passerat genom firman den senaste tiden. Vi hade båda stort intresse för 80-talshojar, kul! Tyvärr minns jag inte namnet på säljaren, men tror nästan han jobbat där sen H.Flöter-tiden. :)
Måste varit Lasse G, han och jag jobbade på H Flöter på 80-talet.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Så om jag fattat det rätt så är de som gillar firman ifråga och deras upplevelser de ända sanningarna i ämnet? De som är av avvikande åsikt är löjliga, mentalt instabila etc? :confused:

Ha ha ha ha neeej! Då har du nog inte fattat rätt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
6 sidor, tråden rör sig forfarande hjälpligt kring ämnet, folk tycker olika men ingen har snedtänt så att tråden behöver modereras, låsas eller suddas bort som om den aldrig funnits.

Weird.

Nå, just nu 06:24 har vi sommarsolståndet.
När ni läser det här går vi mot mörkare tider.
Fritt fram för hösttrådar igen !:D
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Det jag funderar mest på är varför folk sitter framför datorn istället för vara ute och köra hoj :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så om jag fattat det rätt så är de som gillar firman ifråga och deras upplevelser de ända sanningarna i ämnet? De som är av avvikande åsikt är löjliga, mentalt instabila etc? :confused:

Just det.

Och dessutom att vi som varit med på forumet ett tag vet att det förekommit rena lögner och förtal mot seriösa näringsidkare. Lögner och förtal som är mycket svåra att bemöta då majoriteten av dagens samhälle verkar anse att allt som står på internet är sanning.

Jag tar därför dessa trådar med en gigantiskt stor nypa salt och det faktum att jag själv aldrig hamnar i situationer där jag måste skriva ner någon på internet bidrar säkert. Om jag har ett problem med en motorcykelhandlare så tar jag det face to face. Jag lägger inte ner timmar på att skriva en snyftarhistoria på internet. Men jag börjar väl bli gammal och jag har inte heller fått någon inbjudan från lättkrenckta klubben.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Just det.

Och dessutom att vi som varit med på forumet ett tag vet att det förekommit rena lögner och förtal mot seriösa näringsidkare. Lögner och förtal som är mycket svåra att bemöta då majoriteten av dagens samhälle verkar anse att allt som står på internet är sanning.

Jag tar därför dessa trådar med en gigantiskt stor nypa salt och det faktum att jag själv aldrig hamnar i situationer där jag måste skriva ner någon på internet bidrar säkert. Om jag har ett problem med en motorcykelhandlare så tar jag det face to face. Jag lägger inte ner timmar på att skriva en snyftarhistoria på internet. Men jag börjar väl bli gammal och jag har inte heller fått någon inbjudan från lättkrenckta klubben.

Ok, så det handlar om att folk är lätt kränkta för att de förväntar sig att i detta fallet att någon av tre säljare ska engagera sig.
Hur länge någon varit medlem på ett forum och rätten till att framföra åsikter eller inte känns bara avlägsen.

Oavsett, så ska folk få tycka i ett ämne utan att bli kallad en massa trams. En fråga om hövlighet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ok, så det handlar om att folk är lätt kränkta för att de förväntar sig att i detta fallet att någon av tre säljare ska engagera sig.

Man tar sig tid till att gå ner till MC-varuhuset och strosa runt i butiken, man tar sig tid till att notera att personalen pratar med varandra och man tar sig tid till att gå hem och skriva ett långt inlägg på Sporthoj om att ingen i personalen kom fram och frågade vad man vill.

Men man tar sig inte tid till att lite snabbt klämma ur sig "ursäkta, jag skulle vilja ha hjälp med en sak...". Något som skulle ha tagit ungefär fem sekunder av ens dyrbara tid och säkerligen genererat ett intresse hos personalen.

För mig går detta beteende inte ihop och jag kan inte tolka det som något annat än att man är otroligt lätt-krencktt. Men jag kanske börjar bli för gammal...? Jag är inte uppväxt med att förvänta mig serverat bord eller att någon annan alltid ska starta kommunikationen med mig. Jag kanske måste vara den som bjuder till och den som startar kommunikationen...?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Man tar sig tid till att gå ner till MC-varuhuset och strosa runt i butiken, man tar sig tid till att notera att personalen pratar med varandra och man tar sig tid till att gå hem och skriva ett långt inlägg på Sporthoj om att ingen i personalen kom fram och frågade vad man vill.

Men man tar sig inte tid till att lite snabbt klämma ur sig "ursäkta, jag skulle vilja ha hjälp med en sak...". Något som skulle ha tagit ungefär fem sekunder av ens dyrbara tid och säkerligen genererat ett intresse hos personalen.

För mig går detta beteende inte ihop och jag kan inte tolka det som något annat än att man är otroligt lätt-krencktt. Men jag kanske börjar bli för gammal...? Jag är inte uppväxt med att förvänta mig serverat bord eller att någon annan alltid ska starta kommunikationen med mig. Jag kanske måste vara den som bjuder till och den som startar kommunikationen...?

Jag förstår hur du menar i princip, ingen tvekan. Dock menar jag att om inte branschen samtidigt får veta att folk förväntar sig engagerad personal riskerar ointresserade säljare eller vad det nu må vara bli praxis. När jag skulle sälja lotter i 4:e klass för en kommande skolresa så fick jag vara aktiv, att bara stå med en bunt lotter i handen utanför ICA och tro någon skulle fråga om de kunde få köpa funkade inte.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår hur du menar i princip, ingen tvekan. Dock menar jag att om inte branschen samtidigt får veta att folk förväntar sig engagerad personal riskerar ointresserade säljare eller vad det nu må vara bli praxis. När jag skulle sälja lotter i 4:e klass för en kommande skolresa så fick jag vara aktiv, att bara stå med en bunt lotter i handen utanför ICA och tro någon skulle fråga om de kunde få köpa funkade inte.....

Jag tror de flesta vuxna förbipasserande ändå hade uppskattat mest om du bara stod tyst.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag tror de flesta vuxna förbipasserande ändå hade uppskattat mest om du bara stod tyst.

Vet inte om du försöker vara "rolig" eller vad, men har du problem med att folk diskuterar i hövlig ton på ett forum kanske du ska överväga om forum överhuvudtaget är din grej. Oavsett om du varit medlem i tio år eller tio dagar....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vet inte om du försöker vara "rolig" eller vad, men har du problem med att folk diskuterar i hövlig ton på ett forum kanske du ska överväga om forum överhuvudtaget är din grej. Oavsett om du varit medlem i tio år eller tio dagar....
?? Jag tolkar Jörgen som att han föreslår att de vuxna människor som passerade förbi när Du stod som lottförsäljare hellre sett att Du stog tyst då de varken behövde, önskade eller saknade Dina lotter.

Varken mer eller mindre och framför allt inget som har med yttrandefrihet eller diskussionsviljan på forumet att göra. Sensmoralen är kanske att det stora flertalet hellre själva väljer om de är intresserade av en vara än att tvingas argumentera och motivera varför de INTE vill köpa densamma?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tolkar det hela som att trådstartaren blev förnärmad av att personalen inte såg på hans gestalt hur mycket pengar han hade.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
?? Jag tolkar Jörgen som att han föreslår att de vuxna människor som passerade förbi när Du stod som lottförsäljare hellre sett att Du stog tyst då de varken behövde, önskade eller saknade Dina lotter.

Varken mer eller mindre och framför allt inget som har med yttrandefrihet eller diskussionsviljan på forumet att göra. Sensmoralen är kanske att det stora flertalet hellre själva väljer om de är intresserade av en vara än att tvingas argumentera och motivera varför de INTE vill köpa densamma?

Så kan det vara, personligen har jag intrycket av att vad man får tycka eller inte styrs av en klick som blir tämligen ohövliga om man inte delar deras åsikt. Detta forumet är inget för mig märker jag. Glad midsommar alla.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tolkar det hela som att trådstartaren blev förnärmad av att personalen inte såg på hans gestalt hur mycket pengar han hade.

Så kan de vara....
Vissa vill ha service så säljaren ska typ buga så djup att man går ner på knä å pussar skorna, medan andra inte vill ha en säljare hängde efter sig hela tiden...
Vanligt hyfs hade dom kunnat kosta på sig som att säga hej... Så man vet att dom noterat din närvaro..
Själv tillhör jag dom som hellre botaniserar själv å om man vill hjälp så ber man om de...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så kan det vara, personligen har jag intrycket av att vad man får tycka eller inte styrs av en klick som blir tämligen ohövliga om man inte delar deras åsikt. Detta forumet är inget för mig märker jag. Glad midsommar alla.

Tjena!

Klickar på forum finns det alltid. Jargong finns det oftast också.

I detta fall kombineras det. Men det är också så att det finns någon slags moralisk kompass om rätt och fel, och det står var och en fritt att lufta den.

Ett forum innebär diskussion, inte sällan mothugg och ibland sågning jäms med fotknölarna. Live with it. Ingen söker upp dig hemma och misshandlar dig, ingen sparkar på din hoj eller mobbar dina barn för att du skrev en dum grej på ett forum.

Nu skrev TS en dum grej på ett forum, tolkades av vissa som en lättkrenGt snorunge och bashades lite lagom med glimten i ögat. Välförtjänt tycker jag, utifrån inläggets gnällighet och faktiskt potentiella skademöjlighet för en enskild näringsidkare.

Är man missnöjd med service: Säg det direkt till chefen på bygget. Resultat: Din kritik tas seriöst, du blir väl behandlad och kan ibland också få plåster på såren genom extra bra service och en bra affär eftersom chefen gärna ser nöjda kunder.

Skriva missnöje på forum och hänga ut enskilda handlare/verkstäder: skribenten anses sakna egna bollar, bashas och fostras i lagom kamratlig anda att spotta ut nappen, ta sig i kragen och gå dit och bete sig som en vuxen.
 

Täppas

Guest
Roooolig tråd :)

Vad sägs om en grupp kypare som snackar med varandra i stället för att ta beställningar eller hjälpa till med notan etc.. ?

Som kund är det ju bara att gå och hämta dom, jag menar hur lätt kRenKt får man vara... ?

:kliahuvudet


Skickat med Tapatalk
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top