"Öppet brev" till MC-varuhuset i Stockholm...

Status
Ej öppen för fler svar.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gubbar som går in i en mc-butik gör oftast det bara för att titta. Det förklarar skillnaden i bemötande i olika typ av butiker.

Problemet är alltså alla idioter som går in i mc-butiker utan att ha som mål att handla. Skall ni inte köpa något har ni inte i affären att göra. Ni förstör för alla andra.:)
Det är väl inte gubbar i huvudsak det gäller (även om 75% av motorcyklisterna idag är gubbar :näsblod) utan alla internethandlare som ska testa storleken på det de ska beställa från utlandet på internet.
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
En vän till mig som är försäljare skulle byta bil. Han vandrade in på en stor bilhandlare I göteborg. Han gick omkring I 20 min utan att någon kom fram. Till slut så stack en säljare ut huvudet och frågade om han behövde hjälp.
Han svar var- "Jag får resa till mina kunder, beställa möten, och kontakter över mail, här kommer era kunder I genom dörren och ni inte kan lyfta på röven och möta dem"
Han åkte till en annan bilhall och ett annat märke och köpte en ny bil.

Kan man inte bemöta sina kunder kan man lika väl handla på nätet! (även där kommer det en chat ruta och frågar om man vill ha hjälp ibland)
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Som säljare ska man fråga hur man kan hjälpa kunden. Denne kan då tacka nej för tillfället.
Om det som TS skriver stämmer så är det jäkligt lojt beteende!
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Hela den hår tråden dryper av dryghet - verkar som TS någon sorts mentalt problem med att fråga efter hjälp.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag håller med ts, man frågar om kunden vill ha hjälp eller också jobbar man på fel ställe.
Heja internet.
Inställningen tycks vara " visserligen är jag anställd här - men MÅSTE jag jobba också?"
Tyvärr ofta yngre som agerar såhär.
Två exempel i närtid:
1. Går in på "känd elektronikmarkt". Ska ha en 12V tv till husbilen.
Hittar TV-vdelningen där jag hittar ett ungt lejon med lurar intryckta i öronen. Ställer mig framför, han fattar iaf att jag vill något, jag frågar och han vänder sig halvt om och pekar på en TV vid golvet, "den är nog det enda vi har, tror jag" och trycker tillbaka lurarna i öronen och försvinner i musikdimman..
Köpte TV-n igår på annat företag..
2. Skulle byta bil. Gubbar ska inte ha bilar som passerar 270kmh..
Hittade på ..ux-företaget en lämplig M-B lokalt (MB har ju dessutom 250Kmh-spärr) travar in på bilfirman viftandes med en 2cm tjock sedelbunt i handen och förklarar min intention att inhandla en viss bil som var till salu.
Vid bordet sitter några och spelar kort!:va
Den minst intelligente säger, "den är på tvätt, kom igen på måndag."
Kör numera Citroen. Fransk flair och unik gas-hydraulisk fjädring ingick..
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag får hellre frågan om jag vill ha hjälp än att inte få den..

Till er som säger att man ska fråga.. Jag tycker att man kan fråga MEN om det står ett gäng och pratar och inte ger kunden minsta uppmärksamhet med blicken så måste man "tränga sig på" för att få en chans att fråga. Inte så himla trevligt att gå fram och säga rakt ut "HJÄLP TACK". :)

Klantig personal och än klantigare av de (högre anställda) som inte bryter mönstret!
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
DÄR SKA JAG HANDLA!!!!!
jag hatar när försäljare stör mig när jag myser runt och kollar. jag vet vad jag vill ha och kan leta reda på det själv, behöver jag hjälp så har jag även förmågan att be om det. :D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vi är alla olika där en del genast vill ha service och andra istället pyser runt och ber om hjälp om de anses behöva det.Inget att hetsa upp sig för med andra ord.Problemet är nog större om någon inte kan se detta och bara går på sin egen linje. :crash
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tycker faktiskt det är skönt att titta lite runt sj utan att bli störd :) Däremot behöver hjälp brukar jag fråga nån:)

Fast som expedit bör man antingen fråga om man vill ha hjälpneller ha lite fingertoppskänsla jag menar, om ts i det här fallet verkar ha gett de tre tjejerna bakom disken ett "medvetet" intryck borde ngn av dem ha reagerat men helgens stureplansbesök kanske var lite viktigare att avhandla! Ibland vill man bara strosa runt och kolla men som expedit skall/bör man fråga om man söker ngt särskilt eller vill ha hjälp med ngt.
 
Last edited:

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Tjena, behöver du hjälp?
A: Nej tack, kikar bara lite...
B: Jo faktiskt, jag letar efter...
DONE!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men vilket jävla gnäll.... dagens ungdomar är inte bara söndercurlade, usla och ansvarslösa föräldrar och genomkassa medborgare - de är fanimig värdelösa som konsumenter också.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hela den hår tråden dryper av dryghet - verkar som TS någon sorts mentalt problem med att fråga efter hjälp.
Nu respekterar jag andras åsikter, må vara att dom inte alls stämmer med mina, men att anta att någon har mentala problem för att man vill ha ett professionellt bemötande är för mig helt främmande.
Jag tycker du ska be om ursäkt.
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Vilket är värst?
Få bra service och inte behöva det eller
behöva bra service och inte få det? :7peta
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hela den hår tråden dryper av dryghet - verkar som TS någon sorts mentalt problem med att fråga efter hjälp.

Fan, människor i den här tråden verkar vara socialt handikappade.
Har människor någon form av mentalt problem som inte klarar av att svara på en fråga från en säljare?

Är hojkollektivet rädda för människor?
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Tycker också det är drygt när en försäljare kommer fram inom 15 sekunder, vill du ha hjälp med nånting?
Nej tack jag kikar lite först.
Helst möts jag av en expedit som säger, Säg till om du vill ha hjälp med nånting.

Men om dom visar totalt ointresse som i ts fall hade jag också gått rakt ut, i bästa fall prova ett par stövlar och beställa dom från nätet. Såna butiker behöver inte överleva.
 

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
All försäljning handlar om att göra en behovsanalys. Både behovet av prylar (skapa ett behov) och hjälp. Det är svårt att göra om man inte pratar med kunden.

Till er som undrar hur svårt det är att fråga om hjälp. Hur svårt är det att säga "nej tack" till hjälpen som erbjuds istället?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Fan, människor i den här tråden verkar vara socialt handikappade.
Har människor någon form av mentalt problem som inte klarar av att svara på en fråga från en säljare?

Är hojkollektivet rädda för människor?


Ja, eller tvärtom... är vissa så fega att de inte vågar fråga när säljarna låter oss kolla i lugn och ro...?`
:yoparty
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top