Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Hoj
    2016 KTM 690 SMCR

Hjälp mig göra ett välgrundat beslut!

Hallå,
    Jag sitter i tankarna att byta hoj igen.
    Jag har ägt i ordning ktm 690smcr därefter Yamaha mt09 därefter ktm 690smcr igen.

Nu sitter jag och känner mig färdig med motardandet mest för att jag vill ha

1. En hoj jag kan köra längre på utan ett sjuhelvetes rövont samt ha en passagerare bakpå (flickvännen). Med det sagt är jag inte känslig för vind osv. Jag gillar det. Det ska finnas packmöjligheter på hojen, om så primitivt men funktionellt.

2. Hojen skall fortfarande vara busig. Att köra själv skall fortfarande kunna innebära wheelies och annan busköra.

3. Kraft är viktigt för mig men jag vet inte hur jag vill avväga kraft / klunpighets ration.

Det står mellan mt10 eller mt09 2017 just nu.
    Vilken av dessa hojarna är mest pålitliga?
    Vilken är mest KUL?
    Hur är det att köra en vända till Norge eller liknande med hojen om man sitter två på den?
    Osv. Osv.

Tack på förhand.

Medlem Mjölnaren75s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    250 Grand Dink, KTM 690 Duke
    Citat Ursprungligen postat av Kalvsylta Visa inlägg
    Hallå,
    Jag sitter i tankarna att byta hoj igen.
    Jag har ägt i ordning ktm 690smcr därefter Yamaha mt09 därefter ktm 690smcr igen.

Nu sitter jag och känner mig färdig med motardandet mest för att jag vill ha

1. En hoj jag kan köra längre på utan ett sjuhelvetes rövont samt ha en passagerare bakpå (flickvännen). Med det sagt är jag inte känslig för vind osv. Jag gillar det. Det ska finnas packmöjligheter på hojen, om så primitivt men funktionellt.

2. Hojen skall fortfarande vara busig. Att köra själv skall fortfarande kunna innebära wheelies och annan busköra.

3. Kraft är viktigt för mig men jag vet inte hur jag vill avväga kraft / klunpighets ration.

Det står mellan mt10 eller mt09 2017 just nu.
    Vilken av dessa hojarna är mest pålitliga?
    Vilken är mest KUL?
    Hur är det att köra en vända till Norge eller liknande med hojen om man sitter två på den?
    Osv. Osv.

Tack på förhand.
    Du kan ju fortsätta med ktm träsket om du gillar dem. 1290 adventure/ superduke. De går ju att köra lite längre med.

Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Husqvarna 701 SM
    Speed triple?
    __________________________________________________ _________________________

Det gör inte mindre ont att råka ut för en olycka bara för att motparten är vållande.

Med lem glemmys avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Hoj
    Yamaha MT-09 -14
    1. Vid en kort provkörning tyckte jag mt10 kändes större. Det lär vara en fördel vid skjutsning, för jag tycker mt09 känns för liten och lätt när man har någon bak. Skulle nog inte palla en tur till Norge med någon bak. Passageraren sitter med uppdragna knän, dels obekvämt för passageraren (om det inte är en liten) och kan bli obekvämt för föraren, lätt att passageraren börjar hänga på ens rygg.

Kan ha fel angående storleken på mt10

2. Tyckte mt09 känns busigare, motorkaraktären är mindre slätstruken

Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    Ingen just nu
    Ktm 990 sm

Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
    Blogginlägg
    164
    1. Köra långt på samt med passagerare, check.

2. Busig och lätt att wheela med, check.

3. Mer kraft än vad någon behöver, check.

Oh la la ...

(Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    https://www.youtube.com/watch?v=JLgBPhJkYsg

(I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av SwePace Visa inlägg
    Speed triple?
    Ingen dum idé, risken är förstås som med de andra bushojarna att flickvännen vill hoppa av vid första tankningen. Ärligt talat, vill du åka lite längre med tjejen så bör du välja en hoj där även passagerare funnits med i tankarna redan på konstruktionsstadiet. Det finns gott om hojar som är roliga och som man ändå kan åka två på. Triumph ST har ju tex samma trevliga motor, men är mer lämpad för längre färder. MT-09 Tracer är väl säkert rätt OK också. Och så vidare. Jag skulle acceptera att gubbstadiet inträtt och kolla sporttouringsegmentet.
    Buy quality, cry once.

Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Hoj
    Ducati Hyperstrada
    Hade jag haft en djup plånbok hade jag kollat på KTM 1290 GT.
    Nu blev det en Ducati Hyperstrada för mig, funkar förvånansvärt bra med skjuts.
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1

Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Hoj
    2016 KTM 690 SMCR
    Tack för svaren!

Ktm 1290 superduke är svindyr i försäkring så den är helt ute ur leken.
    GTn är trevlig men helt ärligt är den som en jävla elefant. Priset är också som en elefant.

Speed triple är säkert en skitbra hoj, men med tanke på utseendet - varför inte MT09 istället?

Hayabusa... nej tack.

För er som kört både mt09 och mt10. Hur skulle ni beskriva skillnaden i kraft och smidigheten?
    Vilken är goast att skjutsa på?

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Kalvsylta Visa inlägg
    Speed triple är säkert en skitbra hoj, men med tanke på utseendet - varför inte MT09 istället?
    För att trajan är bättre på allt i princip.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Tänkte som någon ovan, att rekommendera 1290 men eftersom den är utdömd skall jag inte göra de speed triplen har man ju hört väldigt mycket gott om, kanske skulle provköra en sådan innan du helt bestämmer dej för en mt som du redan verkar bestämt dej för?

Medlem Dr. Hs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Hoj
    GSXR 1000 K8
    Kawasaki z1000sx?

Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Hoj
    GSX-S 1000 F
    Suzuki GSXS 1000. Bekväm bushoj som är snorbillig att försäkra hos Svedea!

Medlem Kramers avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    1 liter
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	maxresdefault.jpg
Visningar:	57
Storlek:	103,2 KB
Id:	437927
    "Jag är väl som folk mest.
    Död på insidan, tom i blicken
    och sitter helst ensam på bussen.
    Närapå radikalt alldaglig."

Medlem GreenDragons avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Hoj
    Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93

Hjälp mig göra ett välgrundat beslut!

Jag hade tagit MT-10 isåfall! Då får du farthållare med, inte fel på långresa!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT + crf250r
    Jag hade exakt samma dilemma som dig och det landade på en 990 SMT. 50k i inköp. 4k i försäkring. Går att köra snabba gruppen på t.ex. NDR med passagerare.
    Wheelar. Busar. Kvick. Hyfsat snabb. Vad finns det att inte älska?!
    /EDIT/Med bus så menar jag att känslan blir som en stor motard. I alla fall jag vill göra mer eller mindre knäppa saker. Jag hade tidigare en gsxr750 -06 som var kvick i styrningen och snabb (såklart) men den bjöd inte in till bus på samma sätt som den upprätta körställningen gör. Det var mer bomba- och wheela i 200-/EDIT/

Jo det finns ju faktiskt två saker. Två saker, varav framförallt en, som får mig att redan nu titta på naknare alternativ (om jag inte får bukt på just detta).
    Det är att rutan/fronten ger en turbulens. Det känns inte nämnvärt men ljudet blir högt och de små vibrationerna tröttar ut "huvudet" vilket blir jobbigt. Både jag och sambon var mer trötta än vanligt efter en 8h kördag.
    Nummer två är att den är lite ryckig/känslig på låga varv, som de flesta lite äldre twinnar..
    Senast redigerat av Impact den 2017-06-16 klockan 15:55.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Personligen är nog den hojen jag kört som gett mig mest horn på kortast tid en MV Agusta Brutale 800 RR...
    ... Meeen, passagerare sitter nog rätt obekvämt på den.

Mellan MT09 och MT10 skulle jag nog ta MT10, men jag har inte kört en MT10 så jag vet inte alls hur den är. Har inte kört den senaste generationen av R1 heller, eller några av de nyare för den delen så vet inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.
    S1000R kan ju hivas in som alternativ med.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
    superduke 8 dagar i veckan, inte bara för att min är till salu utan för att det är en sjukt härlig hoj. när situationen tillåter att jag fortsätter köra hoj igen så blir det nog en superduke igen

Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Hoj
    Kawasaki
    1290 adventure såg jag en häromodagen och den var tamefan bred som en fiat 127

Medlem blooms avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Hoj
    2009 R1 Black & Gold
    superduke 990

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här