Uppstart av stillastående hoj efter två år.

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Hej, inte haft igång min r1a -04a på snart två år, den har hela tiden stått i varmgarage.

Något specifikt jag måste göra och tänka på innan jag sparkar igång den, kommer soppan vara dålig? Måste jag isfl tömma etc? Isåfall hur går jag tillväga.

Tacksam för seriösa svar.
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Okej, hur gör jag lättast det då? Måste jag montera av tanken för att lyckas med det?

Finns det soppa i motorn som kan kärva något?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Se till att slå i färsk bensin i tanken. Nya stift kan nog vara på sin plats såvida de inte var fräscha innan.
Byt olja och filter och ladda batteriet.

Ut å kör.

Typ... Däcken kan ju bli lite tråkiga om den står på samma plats i två år, men det märker du ju när du kör.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Se till att slå i färsk bensin i tanken. Nya stift kan nog vara på sin plats såvida de inte var fräscha innan.
Byt olja och filter och ladda batteriet.

Ut å kör.

Typ... Däcken kan ju bli lite tråkiga om den står på samma plats i två år, men det märker du ju när du kör.

Jag brukar pumpa däcken till rätt tryck. Innan jag kör.
Det går faktiskt att göra med en vanlig cykelpump.
Om cykelpumpen passar / har adapter till MC-ventil.
Bak behövde jag i år 50 pumptag för höja från 2,0 bar till 2,9 bar.
Fram var 35 pumptag för mycket från 1,9 bar till 2,5 bar så det blev att släppa ut lite efter pumpning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej, hur gör jag lättast det då? Måste jag montera av tanken för att lyckas med det?

Finns det soppa i motorn som kan kärva något?

En lagom lång slang, en bensindunk och köra sughävert duger för att byta bensinen. Men om hojen startar på den är det inget jätteproblem att bara köra upp den istället.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smörj kedjan, kontrollera kedjeslacket och justera vid behov.
Kolla att det finns glykol+vatten i expansionskärlet, annars fyll på.
Mät batterispänningen. Är den under 12 Volt. Är batteriet troligen kass. Om den stått utan underhållsladdning i 2 år. Du kan ju försöka ladda batteriet. Med en lämplig laddare. Men om den inte startar efter laddning och du hade mindre än 12 Volt batterispänning innan laddning, behövs nytt batteri.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Starta, låt gå nån minut och kör sen.
Stor risk du behöver starthjälp dock (förslagsvis ett parallellkopplat bilbatteri)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Underbart!
Här står råden som käppar i backen.

Låt mig snurra till det ytterligare:
Jag skulle tömma bränsletanken för att slippa riskera att bensin som börjat hartsa kontamimerar resten av bränslesystemet.

Fyll med färsk soppa.

Vidare skulle jag ta chansen att tappa ur oljan /byta filter innan start. Perfekt tillfälle att få ut gammalt sediment när den stått så länge.
Kan gärna få stå en hel dag och droppa som kompensation för att oljan inte är varm.
Fyll med ny olja.

De flesta moderna hojar tillåter inte att man kör startmotorn med dödarknappen tillslagen, tyvärr.
Alltså skulle jag istället plocka ur alla stiften och köra runt motorn med startmotorn tills jag har indikation på oljetryck - lampan slocknar. Detta för att säkerställa att det finns olja ute på varje smörjpunkt när jag startar på riktigt.

OBS! Det sägs att CDI/tändspolar kan ta skada om dom inte möter rätt motstånd.
Myt eller sanning?
Jag skulle stoppa in stiften i beröringsskydden och jorda stiften mot topplocket så strömmen går rätt väg: genom stiftet och över gnistgapet för säkerhets skull.
Några buntband och kanske en svetstång håller stiften på plats när du tomkör startmotorn.

Sedan återmontera stiften och starta upp på allvar.

Visst är det skönt med alla tips?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Underbart!
Här står råden som käppar i backen.

Låt mig snurra till det ytterligare:
Jag skulle tömma bränsletanken för att slippa riskera att bensin som börjat hartsa kontamimerar resten av bränslesystemet.

Fyll med färsk soppa.

Vidare skulle jag ta chansen att tappa ur oljan /byta filter innan start. Perfekt tillfälle att få ut gammalt sediment när den stått så länge.
Kan gärna få stå en hel dag och droppa som kompensation för att oljan inte är varm.
Fyll med ny olja.

De flesta moderna hojar tillåter inte att man kör startmotorn med dödarknappen tillslagen, tyvärr.
Alltså skulle jag istället plocka ur alla stiften och köra runt motorn med startmotorn tills jag har indikation på oljetryck - lampan slocknar. Detta för att säkerställa att det finns olja ute på varje smörjpunkt när jag startar på riktigt.

OBS! Det sägs att CDI/tändspolar kan ta skada om dom inte möter rätt motstånd.
Myt eller sanning?
Jag skulle stoppa in stiften i beröringsskydden och jorda stiften mot topplocket så strömmen går rätt väg: genom stiftet och över gnistgapet för säkerhets skull.
Några buntband och kanske en svetstång håller stiften på plats när du tomkör startmotorn.

Sedan återmontera stiften och starta upp på allvar.

Visst är det skönt med alla tips?

Japp. Vissa varianter av tändspolar kan ta skada om dom inte möter rätt motstånd.
Jag vet att exempelvis till min bil så är rekommendationen att absolut inte köra runt den utan att ha tändstift anslutna eftersom det kan bli överslag inne i tändspolarna och har det en gång blivit det så funkar dom inte i bilen sedan. Då är det bara att byta 5 st tändspolar á 2000 SEK +moms / styck.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Soppan åldras. Så är det. Likadant med oljan.
Handeln säger upp till 6 månader för handelsbensin.
I praktiken så är det som händer att dom lättflyktiga ämnena dunstar vilket ger till följd att den brinner något sämre.

Min personliga åsikt är.
Sätt dig på och starta och kör en vända. Ta det lugnt med gaspådrag och motorvarv. Dvs låg belastning.
Har du möjlighet till det så försök dra runt motorn utan att starta den innan så att du får runt olja överallt och känner att den snurrar lätt.
Startar den inte så kan du försöka ge dig på att byta bensinen. Startar den så kör upp bensinen istället. Åk till närmaste mack och fyll upp med färsk bensin.
När du kört en bit så att den blivit varm så åker du hem igen och byter oljan eftersom den försämras och bör bytas årligen.

När du bytt oljan så är det bara att köra precis hur du vill.

Man ska vara rädd om grejorna och vårda dom men den är inte gjord av glas.

PS. Det är naturligtvis en bra idé att kolla dom slangar och liknande och känna på bromshandtag så att inget torkat och börjat läcka. Det är bättre att upptäcka att man inte har broms i garaget än när man kommer fram till en trafikerad korsning. DS.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Solen skiner, kabla igång den från bilen, kolla luften i däcken o kör. If it ain´t broke, don´t fix it.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top