Köp av MC-kläder och skydd!

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Tjena, är sugen på att införskaffa mig en MC och därmed utrustning för att ta MC-kort.

Har haft bilkörkort sen jag fyllde 18 får 3 månader sedan och ska därmed försöka mig på A2. Tittat runt lite och fallit för sporthojar, men något köp har inte hunnit bli av. Gick dock in på XLMoto och såg att dom hade rea på diverse produkter och jag är därför här för att be om råd angående vilka produkter jag bör köpa. Som student har jag såklart en väldigt tajt budget, därför tittar jag inte direkt på deras dyrare produkter men det handlar ju om liv och dåd så jag tänker inte hålla ner priset överdrivet.

Har kikat lite och Alpinestars Booster verkar väldigt prisvärda och helt okej kvalitet. TCX S-Sportour EVO WP är jag lite osäker på, vattentäthet gör inte jättemycket då jag inte planerar att åka i regn, då jag istället kan ta det bekvämare alternativet bil. Ifall någon har ett förslag på ett bättre alternativ i samma prisklass mottages det med värme!

Till själva kläderna då, har kollat på stället Course Alpha Pro som nu ligger på 3000:- (50% rea) vilket känns som en väldigt bra deal. Hade dock föredragit delat ställ och har därför även kollat in skinnjackan IXS Rockford (2639kr, 20% rea) eftersom den har ryggskydd utöver axlar- och armbågsskydd. Tillsammans med jackan har ju tittat hittat IXS Snipe (2189kr, 35% rea) som också verkar helt okej.

Fördelen, som jag kan se, med skinstället är att det blir ca 1800kr billigare än de två delarna separat, men då ska man köpa till ryggskydd och efter det skiljer det sig inte mer än 500kr. Frågan är dock om ryggskydet som är i jackan är pålitligt eller behövs det ytterligare ryggskydd endå?

Lång post, troligtvis ganska otydligt vad det är jag undrar, vill generellt mest ha lite köpråd på vilken utrustning jag bör införskaffa mig.

Stora tack, kör säkert!
Sportolln
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp begagnat. Även utrustning (utom möjligen hjälm) har ett andrahandsvärde och köper du hyfsad kvalitet har du i princip noll värdeminskning.
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Glöm inte bort att titta på försäkringskostnad på en hojj innan du köper den, det är jag själv glad för att jag gjorde så man inte sätter i halsen när man får höra prisuppskattning.

Jag resonerade som så, "vad kostar livet?" vid köp av utrustning. Då kan jag tycka att några lappar hit och dit inte spelar någon större roll. Mitt tips är dock att om du kan vänta bör du köpa det när det inte längre är säsong, då är det rea på otroligt mycket, d.v.s. november och frammåt. Annars är det bra att spana nätet titt som tätt efter något prisvärt. Eller begagnat som BrooklynS nämnde. Det finns alltid en och annan stackare som ätit för mycket julskinka och inte får plats i skinnstället, eller en sur flickvänn som fått nog av karlns åkande.

Ang. ryggskydd hade jag köpt separat så den sitter som den ska.

Själv köpte jag dainese skinnställ, sidi skor, held phantom handskar, shoei nxr hjälm och alpinestars ryggplatta. Helnöjd.

Lycka till!
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Min erfarenhet är att det tar ett tag efter att man tagit sitt kort och börjar köra MC innan man vet vilken utrustning man behöver och vill ha. Rådet är därför att som tidigare skribenter köpa begangnat.

Man kan göra grymma klipp på blocket med nästan ny utr. till en spotstyver av nypris.

Jag gjorde inte så, nu efter 8års hojåkande har ja sådär 5 jackor och 4 par byxor som ligger och skräpar. Hälften har väl vart i onödan.

När man väl vet vad man behöver skall man köpa bra grejer. Det kostar. Ibland löjligt mycket.

Men ett av mina absolut bästa köp var ett par Rukka handskar för nästan 2 lök. Kändes obscent då, men i efterhand absolut inte.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sporthoj och A2 är ingen bra kombination. Det finns få spotrhojar som har under 70 kw orginal ( krav för att få strypa till A2).

Min rekommendation är en twin på 600-800 cc som man stryper från 70-80 Hk till 48 Hk( 35 kW). I den klassen finner vi Kawasaki ER 6 n/f, Suzuki sv650, Ducati monster 696,796, Yamaha MT 07 m.fl.

Färdiga 35 kW hojar är Honda cb (r) 500 , Kawasaki z300, ninja300 , Yamaha MT03, yzf r3, KTM RC 390.
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Köp begagnat. Även utrustning (utom möjligen hjälm) har ett andrahandsvärde och köper du hyfsad kvalitet har du i princip noll värdeminskning.

Efter en liten titt på blocket verkar det gå skinnställ i fint skick för runt 2000kr, vilket känns som ett rimligt pris. Tack så mycket!

Glöm inte bort att titta på försäkringskostnad på en hojj innan du köper den, det är jag själv glad för att jag gjorde så man inte sätter i halsen när man får höra prisuppskattning.

Jag resonerade som så, "vad kostar livet?" vid köp av utrustning. Då kan jag tycka att några lappar hit och dit inte spelar någon större roll. Mitt tips är dock att om du kan vänta bör du köpa det när det inte längre är säsong, då är det rea på otroligt mycket, d.v.s. november och frammåt. Annars är det bra att spana nätet titt som tätt efter något prisvärt. Eller begagnat som BrooklynS nämnde. Det finns alltid en och annan stackare som ätit för mycket julskinka och inte får plats i skinnstället, eller en sur flickvänn som fått nog av karlns åkande.

Ang. ryggskydd hade jag köpt separat så den sitter som den ska.

Själv köpte jag dainese skinnställ, sidi skor, held phantom handskar, shoei nxr hjälm och alpinestars ryggplatta. Helnöjd.

Lycka till!

Farsgubben är 50+ och förhoppningsvis/troligtvis sätts hojen på han. Motorcyklar jag hittills kollat upp på LF har visat att försäkringen är runt 160kr i månaden på samtliga.

Att vänta tills hösten med att köpen låter som en bra ide, jag har trots allt inte ekonomin att ta kort nu iallafall. Begagnat känns som way-to-go, haft lite småproblem att hitta skinnställ som passar, är 180 och väger knappa 70kg så har siktat in mig på stl50 vilket det inte verkar finnas så gott om. Tack för inputen om ryggskyddet!

Min erfarenhet är att det tar ett tag efter att man tagit sitt kort och börjar köra MC innan man vet vilken utrustning man behöver och vill ha. Rådet är därför att som tidigare skribenter köpa begangnat.

Man kan göra grymma klipp på blocket med nästan ny utr. till en spotstyver av nypris.

Jag gjorde inte så, nu efter 8års hojåkande har ja sådär 5 jackor och 4 par byxor som ligger och skräpar. Hälften har väl vart i onödan.

När man väl vet vad man behöver skall man köpa bra grejer. Det kostar. Ibland löjligt mycket.

Men ett av mina absolut bästa köp var ett par Rukka handskar för nästan 2 lök. Kändes obscent då, men i efterhand absolut inte.

Tack, begagnat känns som way-to-go, speciellt i min situation där pengarna är oerhört begränsade.

Sporthoj och A2 är ingen bra kombination. Det finns få spotrhojar som har under 70 kw orginal ( krav för att få strypa till A2).

Min rekommendation är en twin på 600-800 cc som man stryper från 70-80 Hk till 48 Hk( 35 kW). I den klassen finner vi Kawasaki ER 6 n/f, Suzuki sv650, Ducati monster 696,796, Yamaha MT 07 m.fl.

Färdiga 35 kW hojar är Honda cb (r) 500 , Kawasaki z300, ninja300 , Yamaha MT03, yzf r3, KTM RC 390.

Tack för alla förslag på MC, synd är att dom du nämde är så oerhört dyra, annars hade vilken som varit skitbra! Budgeten ligger runt 20-25 tusen, tyvärr.

Har kikat en del på SV650 och den lite dyrare ER6F, dom verkar helt klart som rimligast om jag vill ha en sportig look, men nakna hojar är också riktigt snygga och det verkar inte skilja allt för mycket i köregenskaper. Har kikat på Hornet600/Ducati Monster600 som båda verkar vara riktigt roliga att köra, precis som uppfattningen jag fått utav SV650n och ER6F.

För hoppas på att hitta mig ett riktigt klipp till hösten på blocket!
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top