Triumph daytona 675 06a studsar upp till 70km/h

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tryckt i för mycket luft vid montering och sprängt isär corden?

Brukar vara märkt med maxtryck någonstans på sidan.

Kan även skadat det vid montering om man är oförsiktig och kör med däckmaskin men är det en van som gjort det så borde det inte vara så.

Kör man manuellt och klagar på att biltemas däckjärn är för mjuka så har man använt mer våld än nödvändigt pga. bristande teknik eller försökt montera i minusgrader vilket inte heller är att rekommendera, kan skada fälg/cord då.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
fick in bilderna

Om den står rakt upp utan belastning (inte på sidostödet) på dom bilderna och ingen växel i så
är kedjan för hårt spänd, du verkar ha ganska exakt 20mm enligt bilderna och
det skall vara 35-40 på en daytona.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som Cleaner sa, släpp lös kedjan "ca" dubbelt emot vad du har nu, vad jag fått lära mig så skall du ha lillfingret lätt under kedjan och med så minimal kraft du bara kan lyfta upp den till det "tar stopp", dvs inte använda någon kraft mer än vad som krävs för att lyfta kedjan till den punkten, då har du mest korrekt mätning av slackheten på kedjan, som du säkert märker så kommer du till en viss punkt, efter den så kan du med mer kraft trycka upp kedjan ännu mer, det extra mm/cm du får ut när du gör så är alltså inte korrekta och skall inte räknas med :tummenupp
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
nej hojen står på sidostödet på bilderna då ja inte har tillgång till depåstöd
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jag var ner i garaget och mätte skillnaden mellan att den står på sidostödet
och rakt upp genom att bara nån håller i den.
Rakt upp har jag 39mm spel.
Står hojen på sidostödet är spelet 51 mm dvs nästan en centimeter mer spel.

Om vi antar att du också får en centimeter mer spel när den står på stödet
har du alltså ett spel vid rakt stående hoj på ~10mm vilket alltså är en ca fyra
gånger för hårt spänd kedja.

Är den justerad av någon efter att du köpt hojen?

Det är rent olämpligt att köra hojen med kedjan så hårt spänd,
du nöter dreven och det finns stor risk att den går av och går den
av kan allt möjligt gå sönder, motorkåpa, kåpor eller att den slår in
i sko/ben etc.
 
Last edited:

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
nej ja köpte hojen på firma efter ja tog kortet märkte ja att den börja studsa så va in på balansering hos däckfirma men dem kan inget om hojar så ja ska få nya sulor på måndag för att se om studsandet försvinner sen åka förbi en hojverkstad så ska dem få ställa in kedjan om studsandet inte försvinner kommer hojen åka tillbaka till firman ja köpte den av för felsökning.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
va ute o lossa på kedjan har nu 8cm från svingen o trycker ja upp kedjan utan att ta i för hårt kommer ja ner till 4cm dock står hojen på stödet ej centralstöd då bör ja väl ligga inom marginalen tills ja svänger förbi verkstan
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det är mycket bättre, synd att det var lite långt till Örebro annars hade studsigheten varit intressant
att känna på. Gissar dock att den studsar mindre nu.

Inte provköra nu i regnet, mörkt och regnigt = usch.

Btw, du fick till avståndet till axeln lika på bägge sidorna av svingen så att
hjulet är helt rakt.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
ne de har inget med kedjespelet att göra studsar gör den endå gjorde de innan vi börja balansera däcken som satt på dem är nya men misstänker corden har släppt eller dåligt så nya sulor monteras på måndag för att se om de blir bättre annars får firman felsöka hojen
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
:tummenupp

Spändes kedjan samtidigt som balanseringen?
Om den inte gjorde det så var den lika tokspänd innan och då finns det
viss chans att det kan vara kedjan, hoppas kan man alltid :)

Hur är hoppningen som du pratar om ?
Är det stora vibrationer eller studsar den som en gummiboll fram/bak.
Vilka hastigheter är det värst i ?
Läste att det var upp till 70, slutar det helt efter 70?

Just det att den inte hoppar om du gasar försiktigt känns som att kedjan skulle kunna vara orsak till.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
innan balanseringen har ingen fipplat med kedja om inte firman som ja köpte hojen av.
studsen är värst i låga hastigheter könns som du kör på kullersten upp till 70km/h känns som de kommer framifrån men de vet man ju aldrig kedjan ser onekligen fin ut vet inte om det är nyligen bytt hojen har ju gått 3600 när ja köpte den
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag hade något liknande på min KTM det visade sig att hjulet var exentriskt ekrat det skilde 4 mm
Den hoppade mellan 50- 70 km
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hade något liknande på min KTM det visade sig att hjulet var exentriskt ekrat det skilde 4 mm
Den hoppade mellan 50- 70 km

Fast nu har ju en Daytona 675 sandgjutna alufälgar så det är knappast relevant i detta fall.


Jag hade nog tagit en trip förbi firman och bett någon av dom ta en provtur för att känna själv, gärna kanske någon från verkstaden. Kan ju vara allt från en för hårt åtdragen hjulaxel, snett bakhjul (kedjespänningen olika på höger / vänster sida) eller kassa lager i styrhuvudet.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
japp ska förbi en verkstad imorgon efter nya sulor monterats om problemet kvarstår men först måste ja fixa kylarslangen som vart skavd o läcker jävla hoj o bringa otur över mig har ju tur i kärlek iallafall
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
finns de nån i Örebro trakten som är duktigt på sporthojar det där jävla studsandet gör mig galen skulle ha åkt upp med hojen till gävle men vart sjuk o så jobbar man mån fred så hinner inte i veckorna att åka till firman ja köpte av då den ligger i en annan stad
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
finns de nån i Örebro trakten som är duktigt på sporthojar det där jävla studsandet gör mig galen skulle ha åkt upp med hojen till gävle men vart sjuk o så jobbar man mån fred så hinner inte i veckorna att åka till firman ja köpte av då den ligger i en annan stad

Jag kan ta en koll på hojen om du vill. Är ingen fullblodad expert men har kört och skruvat en del de senaste 20 åren.

Skicka ett PM med nummer så styr vi upp något.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top