Triumph daytona 675 06a studsar upp till 70km/h

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
Som sagt hojen studsar upp till 70km/h släpper ja styret wobblar den inget utan känns som man kör på kullersten däcken är nya o rullat max 45 mil.

Däcken har ja balanserat men vart inget bättre men ja titta på framhjulet o kolla markeringen däcket ska ligga innaför har tagit kort men kankse inte dem bästa bilderna men tycker det ligger mer på ena sidan en andra[View attachment 437805View attachment 437806View attachment 437807

nybörjare på mc tack på förhand
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
när bytte du olja i gaffeln sist ?

hade en daytona 600 en gång i tiden som studsade vid körning rakt fram , det visade sig vara olja in gaffeln som var som sirap och klumpig vilket gjorde att fjädringen inte fungerad som den skulle.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
inte en aning är helt ny på mc hur kollar man om oljan är dålig i gaffeln Med vänlig hälsning
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Började detta "studsande" beteende direkt efter däckbyte? Hade ett liknande beteende för något år sedan och då visade det sig att däcket hade en upphöjning på ca. 2mm vid ett ställe. Min hojmeck satte upp däcket i balanseringsstället där vi kunde mäta upp att det inte var helt runt. Reklamerade, fick ett nytt och så var det löst:tummenupp. Kan ju även vara så att däcket (beaden) inte satt sig riktigt som du är inne på.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
Det ja inte riktigt vet har precis tagit kortet och kört 4 ggr va firman eller han som bytte in hojen till firman som bytt däck både fram o bak har balanserat däcken i veckan men vart ingen skillnad så ja ringde upp firman o sa att de inte vart bättre så vi beställde 2 nya däck som skall monteras på måndag.
hoppas innerligt att det är däcken/däcket som är dåligt fälgen va bra sa däckfirman
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag har samma problem med ett nymonterat bt016 pro, hojen känns nervös som om man kör på en dålig väg, däremot kan man släppa styret utan problem. Tog av däcket, balanserade ordentligt och monterade tillbaka men problemet kvarstår. "Beaden" sitter jämt runt om på båda sidor. Jag använde rikligt med diskmedel när jag fyllde däcket med luft för att det skulle hoppa på plats lättare, funderar om det kan varit för mycket och att det kommit in på insidan av däcket som stör? :va

Skriv gärna hur det blev efter bytet sen.

Började detta "studsande" beteende direkt efter däckbyte? Hade ett liknande beteende för något år sedan och då visade det sig att däcket hade en upphöjning på ca. 2mm vid ett ställe. Min hojmeck satte upp däcket i balanseringsstället där vi kunde mäta upp att det inte var helt runt. Reklamerade, fick ett nytt och så var det löst:tummenupp. Kan ju även vara så att däcket (beaden) inte satt sig riktigt som du är inne på.

Hur mätte ni det? Har försökt i balanseringsstället men kunde inte se något.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
ja det enda ja kan komma på i däckväg är ju att corden har släppt i däcket eller är fel från fabrik.tog en sväng igår efter pumpat i 5 bar men ingen skillnad men märkte att hojen börja vibrera/motorbromsa på 1an vid gaspådrag lika på 2an bara i början hoppas ni förstår va ja menar
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Har ni kollat kedjespänningen? Man kan få lite konstigt beteende bär den är för spänd och/eller drivpaketet dåligt. Kolla så att inte kedjespänning varierar på olika platser när du snurrar hjulet.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag tror också att fel på däcken:3freak
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
ja är inte så haj på mc är nykläckt inom denna hobby haha ja däckfirman spände för hårt så har lossat lite men har inget depåstöd så ja kan lyfta upp bakdelen för att kolla men kedjan går o rucka lite i sidled men kanske pga av att den är lite för lös blir tokig alltid är det något fel på de man köper ????????
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har samma problem med ett nymonterat bt016 pro, hojen känns nervös som om man kör på en dålig väg, däremot kan man släppa styret utan problem. Tog av däcket, balanserade ordentligt och monterade tillbaka men problemet kvarstår. "Beaden" sitter jämt runt om på båda sidor. Jag använde rikligt med diskmedel när jag fyllde däcket med luft för att det skulle hoppa på plats lättare, funderar om det kan varit för mycket och att det kommit in på insidan av däcket som stör? :va

Skriv gärna hur det blev efter bytet sen.



Hur mätte ni det? Har försökt i balanseringsstället men kunde inte se något.

Snurrade det med en linjal monterad nån mm ifrån ytan. Såg en tydlig upphöjning. Ringade in stället för upphöjningen med en däckkrita och reklamerade. De skickade ett nytt däck och tog med sig det felaktiga.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns rätt mycket på nätet hur man justerar kedjan mm.Men du ska ju byta däck på Måndag så vänta tills du har nytt däck på .Blir det inte bättre då så skriv i Teknik- och Mekhörnan
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
absolut får vackert vänta till måndag bara de skiten som vibrerar vid gaspådrag 1 och 2
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
ja det enda ja kan komma på i däckväg är ju att corden har släppt i däcket eller är fel från fabrik.tog en sväng igår efter pumpat i 5 bar men ingen skillnad men märkte att hojen börja vibrera/motorbromsa på 1an vid gaspådrag lika på 2an bara i början hoppas ni förstår va ja menar

5bar ska du nog inte gasa runt med. Menar du allvar med att den motorbromsar vid gaspådrag så är felet något helt annat än däckrelaterat.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
ne ja kör inte med 5 bar utan ja tryckte i det för att se om däcket la sig till rätta sen tömde ja ur de o la i 2.3 bar.

ne upptäckte att den lät vid gaspådrag 1-2anbara i börja av registret smyger ja med gasen lugnt blir de inte samma ljud
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hur spänd är kedjan?
Den skall ha ett slack på 35-40 mm om du tar i mitten av kedjan
(mellan framdrev och bakdrev) och mäter på den undre delen av kedjan
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Ladda upp bilden på en sajt typ tinypic och länka här.
Eller så minskar du ner bilden i datorn mha fotovisaren

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top